تبیان، دستیار زندگی

مرورگر جدید اپرا با محوریت ارز رمزنگاری شده معرفی‌ شد

اپرا نسخه‌ی جدیدی از مرورگر اندرویدی خود را با محوریت ارز رمزپایه و وب غیرمتمرکز منتشر کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیت کوین
اپرا (Opera) درنهایت نسخه‌ی جدید مرورگر خود را با محوریت فناوری بلاکچین معرفی کرد. این مرورگر به‌گونه‌ای طراحی شده تا برای مرور و تعامل با وب غیرمتمرکز (وب ۳.۰) مناسب باشد. طی کنفرانس غیرمتمرکزسازی Hard Fork که در لندن برگزار شده‌بود، اپرا از مرورگر خود با ویژگی کیف‌پول یکپارچه برای ارز رمزنگاری‌شده پرده‌برداری کرد. این مسئله اپرا را به اولین مرورگر رایج تبدیل می‌کند که به‌طور پایه از ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری بلاکچین پشتیبانی می‌کند.
علاوه‌بر این، آخرین نسخه از اپرا به کاربران اجازه می‌دهد تا با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) به تعامل بپردازند، شناسه‌ی دیجیتالی خود را مدیریت کنند و تراکنش‌های خود را به‌انجام برسانند. علاوه‌بر ارائه‌ی آسان و سریع خدمات مبتنی بر بلاکچین به کاربران، اپرا امیدوار است تا عرضه‌ی این امکانات به افزایش استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده در میان تمامی کاربران کمک کند.
کریستین کولوندرا، معاون اجرایی اپرا در این رابطه می‌گوید:
امیدواریم که این قدم باعث شود تا ارزهای رمزنگاری صرفا یک گزینه‌ی احتمالی یا نوعی سرمایه‌گذاری نباشند و به‌عنوان ابزاری برای تراکنش‌های مالی و پرداخت‌های واقعی در زندگی روزمره‌ی کاربران ما تبدیل شوند.

نگاهی عمیق‌تر به مرورگر جدید اپرا

در ماه ژوئیه سال جاری میلادی، اپرا اعلام کرد که در حال توسعه‌ی نسخه‌ای از مرورگر خود برای اندروید است که با یک کیف‌پول اختصاصی همراه خواهد بود. این شرکت بعد از آن هم اعلام کرد که مشغول توسعه‌ی ویژگی همگام‌سازی کیف‌پول ازطریق رایانه‌های رومیزی است.
پس از آن، اپرا این مرورگر را در ماه سپتامبر در اختیار گروه محدودی از کاربران قرارداد تا آن را مورد آزمایش قرار دهند. از آن موقع تاکنون، اپرا در حال رفع مشکلات این مرورگر بوده است. برنامه‌ی بعدی هم شامل انتشار نسخه‌هایی از این مرورگر برای ویندوز، مک و لینوکس می‌شود. هرچند هنوز زمان معرفی رسمی مرورگر اپرا با پشتیبانی از ارز رمزنگاری‌شده برای رایانه‌های شخصی هنوز اعلام نشده است؛ اما نسخه‌ی آزمایشی آن در دسترس است.
در ابتدای کار، مرورگر اندرویدی به‌روزرسانی‌شده‌ی اپرا صرفا از شبکه‌ی Ethereum پشتیبانی خواهد کرد و این مسئله در رابطه با کیف پول اختصاصی اپرا نیز صدق می‌کند.
چارلز همل که مدیریت پروژه‌ی مرورگر جدید اپرا را برعهده داشته در این رابطه می‌گوید:
ما تصمیم گرفته‌ایم تا از اتریوم پشتیبانی کنیم، چرا که بزرگ‌ترین جامعه‌ی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را به‌خود اختصاص داده و از ظرفیت بالایی برخوردار است.
بنابراین، اگرچه می‌توانید توکن‌های اتریوم (یا دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی مبتنی بر استاندارد ERC20 را در کیف پول اپرا ذخیره کنید؛ اما برای ذخیره‌سازی بیت‌کوین و دیگر ارزهایی که از استاندارد ERC20 استفاده نمی‌کنند باید به‌دنبال راهکار دیگری باشد.
البته یک نکته‌ی مثبت این است که امروزه اغلب ارزهای دیجیتال برپایه‌ی اتریوم بنا شده‌اند. براساس گفته‌های دست‌اندرکاران اپرا، آن‌ها به‌دنبال افزودن پشتیبانی از ارزهای دیگری هستند که براساس پروتکول‌های دیگری ایجاد شده‌اند، اما درحال حاضر نمی‌توانند به‌طور قطعی در این زمینه اظهارنظر کنند. درکنار ویژگی کیف‌پول، اپرا در نظر دارد تا مشاهده‌ی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در شبکه‌ی اتریوم را  هم برای کاربران آسان سازد. قطعا اپرا به‌دنبال ایجاد رشد در بازار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است، یعنی همان بخشی که در گذشته در زمینه‌ی جذب کاربر با مشکل روبه‌رو شده‌بود.
به‌گفته‌ی همل:
یکی از موانع اصلی این است که حتی برای دیدن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هم به یک مرورگر خاص یا یک افزونه‌ی اختصاصی براری مرورگر خود نیاز دارید. پس از آن نیز کاربران با حجم زیادی از کلمات تخصصی روبه‌رو می‌شوند که گاهی برایشان گیج‌کننده هستند. به همین دلیل ما مرورگر خود را طوری ساخته‌ایم که کاملا برای کاربران مناسب باشد.
او در ادامه اظهار داشت:
استفاده از اپلیکیشن‌های وب غیرمتمرکز در اپرا اکنون به‌آسانیِ سر زدن به وبسایت‌هایی همچون گوگل و فیسبوک است. این وضعیت بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از چیزی است که در گذشته وجود داشت.

ساخت مرورگری برای فناوری بلاکچین و ارز رمزپایه

هرچند ۲۰ سال از ورود اپرا به بازی مرورگرها می‌گذرد؛ اما آن‌ها اذعان دارند که ساختن نرم‌افزاری برای بلاکچین یک تلاش بزرگ است. همل در این رابطه می‌گوید:
ما باید با فناوری‌های جدید و متعددی آشنا می‌شدیم و لازم بود تا توانایی‌ خود در زمینه‌ی بلاک‌چین، ارز رمزنگاری‌شده و شبکه‌های نامتمرکز را گسترش دهیم تا بتوانیم کیف‌پول اختصاصی خود را بسازیم.
یکی از دیگر موانع، پیدا کردن راهی برای یکپارچه‌سازی بی‌نقص مرورگر و کیف پول بود. این ویژگی باید همچون یک ویژگی واقعی عمل می‌کرد؛ نه‌صرفا یک اپلیکیشن که ازطریق مرورگر اجرا می‌شود. البته کار کردن با فناوری‌های جدیدی همچون بلاکچین با مشکلاتی همراه است که در دیگر موارد با آن‌ها مواجه نخواهید شد. به‌گفته‌ی همل:
یک چالش فنی دیگر مربوط‌به سازگاری با سایت‌ها بود. در روزهای اولیه‌ی نسخه‌ی سنتی وب، توسعه‌دهندگان پیش‌فرض‌های متفاوتی در ارتباط با کدهای خود داشتند. این مسئله باعث می‌شد تا کدهای آن‌ها در مرورگرهای مختلف رفتار متفاوتی از خود نشان‌دهند. پدیده‌ی مشابهی نیز در وب ۳.۰ (یا همان وب غیرمتمرکز) وجود دارد؛ اما از هم‌اکنون در حال مشاهده‌ی نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از پیشرفت در این حوزه هستیم.
نگرانی دیگر مسئله‌ی امنیت است؛ درحالی که در اغلب موارد توصیه می‌شود تا مقادیر زیاد ارز رمزپایه در کیف‌پول‌های سخت‌افزاری نگه‌داری شوند؛ تحقیقات نشان می‌دهند که گوشی‌های همراه نیز گزینه‌ی مناسبی برای ذخیره‌ی روزانه‌ی این ارزها هستند. خوشبختانه اپرا تمام قدم‌های لازم برای اطمینان از امنیت اپلیکیش خود را برداشته است.
همل در ادامه می‌افزاید:
از زمان شروع حیات این محصول، امنیت به‌عنوان کانون تمرکز تیم [ما] بوده است. ما از ابتدا تصمیم گرفته‌ایم تا از ذخیره‌سازی امن کلیدها در اندروید (به‌همراه پشتیبانی سخت‌افزاری) استفاده کنیم و از کلیدهای کیف‌پول با استفاده از صفحه‌ی قفل دستگاه محافظت کنیم.
این کار دو مزیت دارد: اول از همه، کاربران نیازی ندارند تا یک رمز اضافه را به‌خاطر بسپارند. علاوه‌بر این، ما از حداکثر امنیت فراهم‌شده توسط اندروید بهره خواهیم برد.
ما این ویژگی را در نسخه‌ی ویژه‌ی رایانه‌های رومیزی هم حفظ کرده‌ایم. [در این مرورگر] ضمن حفظ امنیت، ازطریق سیستم همگام‌سازی ما امکان دسترسی به کیف‌پول وجود خواهد داشت؛ اما کلیدها همواره در سیستم ذخیره‌سازی کلیدهای اندروید باقی می‌مانند.

اپرا و بلاکچین

اپرا پیش از این از قصد خود برای ادامه‌ی کار روی وب غیرمتمرکز صحبت کرده‌بود. احتمالا این تصمیم اپرا تلاشی است برای مواجهه با حاکمیت گوگل کروم بر بازار مرورگرها. همل می‌گوید:
ما معتقد هستیم که درنهایت تمام مرورگرها نوعی کیف‌پول را در خود جای خواهند داد و این کار منجر به شکل‌گیری الگوی تجاری جدیدی در وب خواهدشد. ما خوشحالیم که نسخه‌ی جدید اپرا همگام‌شدن با ارزهای دیجیتال را ساده می‌کند و دسترسی به وب غیرمتمرکز را به‌اندازه‌ی دسترسی به نسخه‌ی سنتی وب ساده می‌کند.
البته علاقه‌مندان فناوری بلاکچین توجه خاصی به اقدامات جدید اپرا دارند. جوزف لوبین، که یکی از موسسان اتریوم و شرکت ConsenSys (شرکتی فعال در زمینه‌ی بلاک‌چین) است می‌گوید:
این قدمی بزرگ برای یکی از برترین مرورگرها است تا کیف‌پول مبتنی بر اتریوم و برنامه‌ای برای مشاهده‌ی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را به مجموعه‌ی امکانات خود اضافه کند. این اقدامات نشان‌دهنده‌ی ریشه‌های نوآورانه‌ی اپرا است و تعهد آن‌ها به پشتیبانی از نسل بعدی فناوری را نشان می‌دهد. این لحظه، زمانی مهم برای آسان‌سازی دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است؛ زمانی‌که وب ۳.۰ در دسترس عموم کاربران قرار می‌گیرد و توسعه‌دهندگان نیز تشویق می‌شوند تا برنامه‌های خود را برپایه‌ی اتریوم بنا کنند.
اپرا نیز مصمم است تا در آینده به کار در زمینه‌ی فناوری بلاکچین ادامه دهد و ویژگی‌های مرتبط با وب ۳.۰ را بهبود می‌بخشد. همل اضافه می‌کند:
نکته‌ی کلیدی در به‌کارگیری اپلیکیشن‌های وب ۳.۰ این است که کاربران باید مرورگر فوق‌العاده‌ای در اختیار داشته‌باشند که به کاربران اجازه‌دهد تا به‌همان شکلی که با آن آشنایی دارند از وب استفاده‌کنند و از وب غیرمتمرکز هم استفاده کنند.
با تمام این حرف‌ها، هنوز هم حوزه‌های جذابی برای بهبود وب غیرمتمرکز در آینده وجود دارد و هدف ما این است که در خط مقدم این بهبودها باشیم.
نسخه‌ی جدید اپرا با تمرکز بر فناوری بلاکچین از هم‌اکنون در دسترس است و کاربران اندروید می‌توانند آن را از پلی‌استور دریافت کنند.
منبع:زومیت