تبیان، دستیار زندگی

عوامل تکان‌دهنده بازار نفت

پس از اجلاس هفته گذشته اوپک و توافق برای کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای از ماه ژانویه، قیمت جهانی نفت بیش از سه درصد افزایش یافت. با این حال تحلیل‌گران بر این باورند که عوامل متعددی می‌تواند قیمت جهانی نفت را در سال 2019 تحت تاثیر قرار دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازار نفت
یک روز پس از آنکه در اجلاس اوپک قرار بر آن شد تا تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان سعودی و تولیدکنندگان غیراوپک به رهبری روسیه، در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهند، قیمت جهانی بیش از سه درصد افزایش یافت. با این حال تحلیل‌گران پیش‌بینی‌های متفاوتی از قیمت نفت در سال آینده دارند و معتقدند که عوامل متعددی می‌تواند قیمت جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

آمریکا پس از ۷۵ سال در هفته منتهی به ۳۰ نوامبر، صادرکننده خالص نفت خام شد که نشان‌دهنده افزایش تاثیرگذاری جهانی صنعت تولید نفت خام آمریکاست.


به رغم کاهش چشم‌انداز قیمت‎ نفت در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال ۲۰۱۸، شرکت کونوکوفیلیپس آمریکا اعلام کرده که در سال آینده تولید نفت شیل خود را ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. کمپانی Hess نیز اعلام کرده برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری ۲٫۹ میلیاردی در نظر گرفته، تا تولید نفت خود را ۱۲ درصد افزایش بدهد.

در حالی که روسیه متعهد شده بود تا از ماه ژانویه ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود را طبق توافق کاهش دهد، الکساندر نواک، وزیر انرژی این کشور به تازگی اعلام کرده که در ماه ژانویه این کشور تنها می‌تواند روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهد.

از سوی دیگر بازارها به شدت نگران ادامه جنگ تجاری هستند. به رغم اعلام آتش‌بس میان روسای‌جمهور دو کشور چین و ایالات متحده، تحلیل‌گران بسیاری بر این باورند که احتمالا جنگ تجاری میان دو کشور تا مدتی ادامه یابد.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا، چهارشنبه گذشته اعلام کرد که اگر طی ۹۰ روز آینده توافق قابل ملاحظه‌ای میان چین و آمریکا صورت نگیرد، از ابتدای ماه مارس تعرفه‌ها بر کالاهای چینی بار دیگر افزایش می‌یابد.
از سوی دیگر به دنبال لغو رای‌گیری درباره توافق برگزیت در پارلمان انگلیس، بازارهای مالی با عدم اطمینان مواجه هستند.

از دیگر عواملی که می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد، اجرای دقیق توافق اوپک و غیراوپک است. در حالی که روسیه متعهد شده بود تا از ماه ژانویه ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود را طبق توافق کاهش دهد، الکساندر نواک، وزیر انرژی این کشور به تازگی اعلام کرده که در ماه ژانویه این کشور تنها می‌تواند روزانه ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهد. این بدان معناست که اجرای واقعی کاهش تولید زمان‌بر خواهد بود.


در حالی که پس از نشست اوپک و توافق بر سر کاهش تولید، بسیاری از تولیدکنندگان شیل در آمریکا به دلیل احتمال بهره‌مندی از قیمت‌های بالا در سال آینده خوشحال شدند، تحلیل‌گران بر این باورند که این توافق به طور قابل توجهی قیمت شیل را تغییر نمی‌دهد. به عقیده یک کارشناس بازار نفت از موسس اس‌‌اندپی گلوبال پلتس، مدت زمان اجرای توافق کاهش تولید مشخص نیست و نااطمینانی‌های بسیاری در مورد آن وجود دارد.

بیشتر بانک‌ها و موسسات مالی پیش‌بینی کرده‌اند که به دنبال اجرای این توافق و کاهش مازاد عرضه در نیمه اول سال ۲۰۱۹، قیمت‌ها روند صعودی به خود خواهد گرفت. با این حال قیمت‌ها در حد انتظار افزایش نیافته است. کومرتس‌بنک آلمان در یادداشتی نوشته است: افت قیمت فعلی در بازار نفت غافلگیرکننده است؛ چرا که به تازگی دو میدان نفتی در لیبی تعطیل و ۴۰۰ هزار بشکه نفت از بازار جهانی حذف شده و پیش‌بینی می‌شد قیمت‌ نفت با روند صعودی مواجه شود.

سیتی‌بانک‌ نیز پیش‌بینی کرده که با توجه به کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای امضاکنندگان توافق، متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۰ دلار خواهد بود. به این ترتیب انتظار می‌رود، توافق اوپک تنها بازار نفت را تا حدی متعادل کند.

موسسه مورگن‌ استنلی به تازگی چشم‌انداز خود از قیمت نفت در سال آینده میلادی را کاهش داده است. مورگن استنلی پیش‌بینی کرده که قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ به ۶۷٫۵۰ دلار خواهد رسید. این در حالی است که پیش‌تر مورگن استنلی نفت ۷۸٫۵۰ دلاری را برای سال آینده پیش‌بینی کرده بود. این بانک سرمایه‌گذاری اعلام کرد که رشد عرضه غیراوپک می‌تواند چالش‌های بسیاری را برای قیمت نفت در سال آینده ایجاد کند.

سیتی‌بانک‌ نیز پیش‌بینی کرده  که با توجه به کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای امضاکنندگان توافق، متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۰ دلار خواهد بود. تحلیل‌گران این بانک می‌گویند، هر چه اوپک تولید خود را با هدف افزایش قیمت کاهش دهد، فرصت بیشتری برای تولیدکنندگان شیل برای افزایش تولید فراهم می‌آید.

همچنین ایران از اجرای توافق کاهش تولید معاف است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به تازگی اعلام کرده که صادرات نفت ایران در ماه نوامبر بهبود یافته و تلاش آمریکایی‌ها برای به صفر رساندن صادرات ایران ناموفق بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که به دنبال معافیت‌های اعطاشده از سوی آمریکا به هشت مشتری ایران، خرید مشتریان آسیایی از ایران به زودی افزایش می‌یابد.
منبع: تجارت نیوز