تبیان، دستیار زندگی

«اوبو» پارودی داستان «مکبث» است

کارگردان نمایش «اوبو» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی عنوان کرد در این اجرا از قواعد آشنای تئاتری آشنایی زدایی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش «اوبو»


علیرضا دریابیگی کارگردان نمایش «اوبو» درباره اجرای این اثر نمایشی در تالار حافظ گفت: نمایشنامه «شاه اوبو» نوشته آلفرد ژاری است که از ۲۷ آذرماه با نام «اوبو» روی صحنه می رود و عرفان ناظر با نگاه و احترام به ترجمه زنده یاد جواد ذوالفقاری دراماتورژی نمایش را برعهده داشته است. این نمایشنامه توسط خود ژاری در ۱۸۹۶ برای اولین بار به صحنه رفت و پس از آن بیشتر به شکل نمایش عروسکی اجرا می شده است.

وی ادامه داد: این نمایشنامه پارودی داستان «مکبث» است و علاوه بر این ماهیت خود اثر نیز یک فارسِ گروتسک است. شخصیت ها بسیار کاریکاتوری هستند و فضاسازی گروتسک است و اتفاقات و شخصیت‌ها بسیار اغراق‌آمیز و غلوه شده هستند که این مساله یکی از عناصر اصلی نمایش است. متن اصلی «شاه اوبو» به دلیل تعدد صحنه ها اثری طولانی است که ما برای اجرای این نمایش کار را فشرده و کوتاه کردیم و در مرحله بعد به فراخور داستان و شیوه اجرایی نمایش، تعدادی شخصیت به اثر اضافه شده است.

این مدرس تئاتر عنوان کرد: این نمایش را با حضور دانشجویانم به صحنه می برم و کار کاملا کارگاهی شکل گرفته است. تلاش کرده ام در طول تمرین‌ها نقش ها را به ظرفیت بازیگران نزدیک کنم همچنین به دلیل مشکلاتی که برای بازیگر نقش اصلی نمایش پیش آمد وی مجبور به ترک کار شد و در چند روز مانده به اجرا مهدی فریضه به عنوان بازیگر به جمع ما اضافه شد که با تمرین های زیاد خودش را به نقش نزدیک کرد.

وی با اشاره به اینکه خط روایت متن اصلی در این اجرا حفظ شده است، گفت: چارچوب اصلی متن را در دراماتورژی انجام شده، حفظ کرده ایم. این اثر نمایشی در تاریخ تئاتر جهان به عنوان پایه گذار تئاتر ابزورد شناخته می شود و جزو ۱۰ اثر برتر ادبیات نمایشی است و با توجه به اینکه کمتر به آلفرد ژاری در تئاتر ایران پرداخته شده است، امیدوارم این نمایش که با نگاهی دانشگاهی و از منظر نشانه شناسی و پدیدارشناسی شکل گرفته است، مورد توجه قرار گیرد.

دریابیگی در پایان درباره ویژگی های اجرا توضیح داد: شیوه اجرایی این نمایش مانند شکستن خط فرضی در سینما است چون ممکن است مخاطب در اولین مواجهه ای که با نمایش دارد با یک سری اتفاقات و جنسی از بازی ها روبرو شود که به نظرش غلط و ساختار شکن بیاید و در لایه های بعدی است که با کار ارتباط برقرار می کند و آن را می فهمد. در واقع ما در این اثر نمایشی از قواعد رایج تئاتر آشنایی زدایی کرده ایم. حتی مخاطب غیرتئاتری هم که ممکن است با این فضا آشنا نباشد می تواند ۷۵ دقیقه به تماشای اثری سرگرم کننده و فانتزی بنشیند البته در کار کمدی وجود ندارد و مخاطبان براساس رفتارها و موقعیت ها به چیزهایی می خندند که کمدی نیست بلکه فانتزی است.

مهدی فریضه، مهدی مشهدی کاظمی، سارا مقدم، شیما بختیاری، شهراد قدیری، امیرحسین رضایی، آفرودیت ریوندی، آرامه سلطانیه، هلیا عبدالهی، هدیه عیدی، آیدا زرین قلمی، محسن ابراهیمی، سید رسول میر محمد بازیگران نمایش «اوبو» هستند که از ۲۷ آذر تا  ۴ بهمن در تالار حافظ روی صحنه می رود.


منبع: مهر