تبیان، دستیار زندگی

بسیاری از حوادث طبیعی اخیر بدون تغییرات اقلیمی اتفاق نمی‌افتادند

امواج گرمای دریایی، خشکسالی و بارندگی‌های سنگین در سال ۲۰۱۷ همگی آثاری از تغییرات اقلیمی بوده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 آب‌و‌هوا
تغییرات اقلیمی تنها موجب تشدید شرایط آب‌و‌هوایی نمی‌شوند. براساس یک گزارش علمی مهم که همین هفته منتشر شد، برخی از رویدادهای مهم آب‌و‌هوایی در نبود تغییرات اقلیمی، اتفاق نمی‌افتادند. یکی از این موارد، امواج گرمای دریایی در سواحل دریای تاسمان در استرالیا در سال گذشته بود. دمای اقیانوس به حدود ۲/۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر از حد معمول رسید. براساس گزارش منتشرشده توسط بولتن انجمن هواشناسی آمریکا اگر تغییرات اقلیمی حاصل از فعالیت‌های بشری نبود، این رویدادها اتفاق نمی‌افتادند.
این دومین سال متوالی است که پژوهشگران نشان می‌دهند افزایش دما، علت اصلی برخی از رویدادهای آب‌و‌هوایی است؛ اگر افزایش دما اتفاق نمی‌افتاد، آن‌ها هم پیش نمی‌آمدند. در این پژوهش، مطالعات مرتبط با ۱۶ رویداد آب‌و‌هوایی شدید که در سال ۲۰۱۷ رخ داده است، مورد بررسی قرار گرفت. در مورد هرکدام از این رویدادها تجزیه‌و‌تحلیل اِسناد انجام شده بود؛ نوعی مطالعه که تعیین می‌کند تا چه‌حدی تغییرات اقلیمی روی وقوع یک رویداد آب‌و‌هوایی انفرادی تاثیر داشته‌اند. در این تجزیه‌و‌تحلیل‌ها از مدل‌هایی برای شبیه‌سازی شرایط با و بدون وجود تغییرات اقلیمی استفاده شده بود.
نتایج نشان می‌داد که در این سال، عمده‌ی رویدادهای آب‌و‌هوایی متاثر از تغییرات اقلیمی بوده‌اند. در واقع اکثر این رویدادها با گرمایش زمین تشدید شده بودند. تنها علت امواج گرمای دریایی استرالیا، افزایش دما بود. افزایش دما روی شدت خشکسالی در دشت بزرگ آمریکا تاثیر قابل‌توجهی داشت. خسارات حاصل از این خشکسالی بیش از یک میلیارد دلار برآورد شد.
بارندگی‌های شدید و سیل در شمال شرق چین در ماه ژوئن گذشته که موجب بی‌خانمانی حدود یک میلیون نفر شد، حاصل تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی بود. به‌نظر می‌رسد که گرمایش زمین موجب افزایش احتمال وقوع رویدادی مانند امواج شدید گرمای تابستانی در جنوب اروپا شده است.
البته این موضوع بدان معنا نیست که این رویدادها در جهانی بدون تغییرات اقلیمی اتفاق نمی‌افتادند؛ اما احتمال وقوع این بلایای طبیعی یا شدت وقوع آن‌ها به‌علت فعالیت‌های بشری افزایش یافته است. جف روزنفلد سردبیر بولتن انجمن هواشناسی آمریکا می‌گوید:
واقعیت این است که اقلیم ما در حال تغییر است؛ این دیگر همان اقلیمی که می‌شناختیم، نیست.
سال گذشته نقطه‌ی عطفی در حوزه‌ی اِسناد رویدادهای شدید بود؛ علمی که تاثیر تغییرات اقلیمی را روی رویدادهای آب‌و‌هوایی به‌صورت انفرادی بررسی می‌کند.
گزارش ویژه‌ی سال گذشته‌ی BAMS نخستین موردی بود که نشان داد برخی از رویدادها در جهانی بدون تغییرات اقلیمی اصلا اتفاق نمی‌افتادند. این رویدادها شامل افزایش دمای جهانی در سال ۲۰۱۶، گرمای شدید در آسیا و گرمای سواحل اقیانوسی در آلاسکا بوده است. تغییرات اقلیمی در حال ایجاد شرایطی هستند که موجب بروز گروه‌های جدیدی از حوادث آب‌و‌هوایی شدید می‌شود.
دانشمندان می‌گویند موج گرمایی سال گذشته در دریای تاسمان، بدون تغییرات اقلیمی اتفاق نمی‌افتاد
 دانشمندان خاطر نشان می‌کنند که تعداد رویدادهای متاثر از تغییرات اقلیمی احتمالا در حال گسترده‌تر شدن هستند. امسال فقط یک مطالعه بود که نتوانست تاثیر تغییرات اقلیمی حاصل از فعالیت‌های بشری را نشان دهد. در نسخه‌های قبلی بولتن ویژه، اغلب چندین رویداد مورد بررسی قرار گرفته بودند و درنهایت به‌نظر نمی‌رسید که این رویدادها در اثر افزایش دما تشدید یا محتمل‌تر شده باشند.
مارتین هوئرلینگ هواشناس NOAA و سردبیر بولتن ویژه گفت:
روند گرم شدن زمین ادامه دارد و ما را از وضعیت اولیه‌ای که در سال ۲۰۱۲ گزارش کردیم، دورتر می‌کند. آنچه در حال اتفاق افتادن است، این است که سیستم دارد حساسیت واقعی خود را نشان می‌دهد.
گزارش‌های ویژه‌ی BAMS دارای فهرست جامعی از رویدادهای شدید سال گذشته نیستند. دانشمندان دیگری چندین مطالعه را روی دیگر رویدادهای این سال منتشر کرده‌اند که شامل طوفال فلورانس، طوفان ایرما و ماریا از سال ۲۰۱۷ و امواج گرمای تابستان امسال اروپا می‌شوند.
این مطالعات به دانش در حال رشد این حوزه از علم می‌افزایند؛ دانشی که طی پانزده سال گذشته درحال کامل شدن بوده و تغییرات اقلیمی را با رویدادهای آب‌و‌هوایی انفرادی پیوند می‌دهد.
اطمینان علمی در این زمینه، اهمیت تاثیر تغییرات اقلیمی در زمان حاضر را خاطر نشان می‌کند و دارای پیامدهایی در ارتباط با سیاست‌های عمومی و دادخواست‌های مرتبط با تعییرات اقلیمی است. به‌گفته‌ی لیندن پاتون، توانایی ارتباط دادن رویدادهای خسارت‌بار به تاثیر تغییرات اقلیمی روی وظایف و مسئولیت‌های مقامات دولتی و شرکت‌های ساخت‌و‌ساز تاثیر می‌گذارد.
عدم توجه به تاثیرات تغییرات اقلیمی در اجرای این نوع پروژه‌ها، اکنون که علم تاثیر آن‌ها را روی بروز و شدت بلایای طبیعی به اثبات رسانده است، نشانه‌ی کوتاهی مسئولین خواهد بود. پاتون گفت:
علم در حال تغییر تعهدات همه‌ی ما است؛ نه به‌عنوان دانشمند بلکه به‌عنوان تمام افرادی که در اجتماع نقش داریم.
منبع:زومیت