تبیان، دستیار زندگی

تبیان از ارگ های شهر اصفهان می گوید

بخش گردشگری وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای به معرفی جاذبه های گردشگری شهر اصفهان پرداخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ارگ گوگد
 به گزارش روابط عمومی، حسین جمالی فرد در متن این مقاله آورده است: «معماری ایران چه قبل از اسلام و چه بعدازآن از شکوه و زیبایی خاصی برخوردار بوده است. ارگ‌ها نمونه‌هایی به‌جامانده از دوران فرمانروایی حاکمان ایرانی است که بنا بر قدرت و منطقه حکمرانی‌شان در ساخت و معماری آن تنوع بسیاری وجود دارد. ارگ را در زبان عامه به قلعه یا دژ معنا می‌کنند، اما در زبان معماری میان ارگ و قلعه تفاوت وجود دارد. ارگ‌ها درواقع مجموعه‌ای از بناهای استحکامی، نظامی، مسکونی و خدماتی است که به‌طور یکپارچه و با ارتباطی مستقیم در میان قلعه‌ای بزرگ ساخته‌شده‌اند.
این ارگ‌ها معمولاً در دل شهرهای بزرگ، یا بر روی ارتفاعات استراتژیک و یا محل‌های خاص جغرافیایی ساخته می‌شدند تا علاوه بر اینکه به‌عنوان مقر اقامت حاکم یا فرمانروای منطقه استفاده شوند، در مواقع ضرورت نیز به‌عنوان محلی برای در امان ماندن و مقابله با دشمنان و یا حوادث طبیعی مورداستفاده قرار گیرند. در بسیاری از مناطق ایران با توجه به معماری بومی، ازاین‌دست ارگ‌ها به فراوانی دیده می‌شود. برخی تخریب‌شده و تنها بقایای آن باقی‌مانده است و برخی دیگر با مرمت و احیا، سرپا مانده و به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل‌شده‌اند.»
متن کامل مقاله اینترنتی «اصفهان و شکوه ارگ‌های تاریخی» در بخش گردشگری وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در دسترس علاقمندان می باشد.