تبیان، دستیار زندگی

عادت‌هایی که در اثر مشغله‌ی زیاد ایجاد می‌شوند

استرس چگونه بر تغذیه اثر می‌گذارد

کار زیاد و نگرانی و استرس می‌تواند منجر به عادت‌های ناسالم در سبک زندگی شود که استرس را تشدید می‌کند و یک سیکل معیوب ایجاد خواهد کرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذا خوردن در ماشین
استرس بخشی جدایی‌ناپذیر و معمول از زندگی ماست، اما می‌تواند تأثیر منفی بر سلامتی ما بگذارد. کار زیاد و نگرانی و استرس می‌تواند منجر به عادت‌های ناسالم در سبک زندگی شود که استرس را تشدید می‌کند و یک سیکل معیوب ایجاد خواهد کرد؛ مثلاً اگر با یک ضرب‌العجل کاری بسیار سخت روبرو شوید، ممکن است انتخاب‌های ناسالمی در مورد تغذیه بکنید و به کافئین و قند پناه ببرید تا روزتان را پیش ببرید. متأسفانه این انتخاب‌ها می‌توانند در بلندمدت استرس بیشتر و مشکلات دیگری تولید کنند. در ادامه به چند عادت بد اشاره می‌کنیم که افراد وقتی که دچار استرس و آشفتگی می‌شوند در پیش می‌گیرند.

عادت‌هایی که در اثر استرس ایجاد می‌شوند


زیاد قهوه نوشیدن
وقتی در محل کارتان خسته می‌شوید یا خسته از کار به خانه برمی‌گردید ممکن است دوست داشته باشید چند فنجان قهوه بنوشید تا کمی خستگی‌تان در برود.
خوردن غذاهای اشتباهی
افراد استرسی به دلیل افزایش هورمون کورتیزول تمایل دارند غذاهای چرب و شیرین و شور بخورند. برای همین معمولاً سراغ چیپس و بستنی و سایر هله هوله‌ها می‌روند.

افراد استرسی به دلیل افزایش هورمون کورتیزول تمایل دارند غذاهای چرب و شیرین و شور بخورند. برای همین معمولاً سراغ چیپس و بستنی و سایر هله هوله‌ها می‌روند


حذف یک وعده‌ی غذایی
وقتی مشغله‌هایمان زیاد می‌شوند و درگیر کارها و مسئولیت‌های جورواجور می‌شویم، خوردن غذا معمولاً اولویت خود را از دست می‌دهد. مثلاً ممکن است صبح به دلیل عجله‌ای که داریم از خوردن صبحانه صرف‌نظر کنیم یا از خوردن ناهار بگذریم چون باید قبل از پایان ساعت کاری، پروژه‌ای را تحویل بدهیم.

هیجانی خوردن
استرس ما را در معرض هیجانی خوردن نیز قرار می‌دهد، یعنی ممکن است بدون اینکه گرسنه باشیم غذا بخوریم چون به ما احساس خوبی می‌دهد.
ننوشیدن آب و مایعات کافی
مشغله‌ها و مسئولیت‌ها باعث می‌شوند حتی فراموش کنیم آب بنوشیم. کم آبی برای بدن مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که می‌توانید در اینجا در مورد آن‌ بیشتر بخوانید.

فست فودها
امروزه به نسبت گذشته، آدم‌ها کمتر در خانه غذا می‌خورند، چون رفتن به رستوران فست فود و یک غذای آماده و فوری خوردن خیلی راحت‌تر و بی‌دردسرتر از آماده کردن و پختن غذا در خانه است. فست فودها علاوه بر گران بودن متأسفانه ناسالم هم هستند.

رژیم‌های نادرست
خیلی از افراد به دلیل افزایش وزن ناشی از استرس و تغذیه‌ی نادرست این‌طور تصمیم می‌گیرند که کمتر از میزان نیازشان غذا بخورند یا رژیم‌های کاهش وزن سریع و ناسالم را در پیش می‌گیرند. رژیم‌های غذایی که شامل میوه‌ها و سبزی‌ها و پروتئین و کربوهیدرات‌های سالم نباشد معمولاً برای سلامتی ضرر دارد و در بلندمدت عوارض بدی به جا می‌گذارد، حتی اگر در کوتاه مدت، سودمند به نظر برسد.

تأثیر عادت‌های بد بر سلامتی


عدم تعادل قند خون
اگر شما غذاهای کافی و سالم نخورید و مواد مغذی ضروری را دریافت نکنید، دچار نوسان در قند خون خواهید شد. این نوسانات می‌توانند منجر به نوسانات خلقی، خستگی، عدم تمرکز و سایر پیامدهای منفی در کوتاه مدت و مشکلات دیگری مانند هایپرگلیسمی در بلندمدت شوند.
عوارض جانبی کافئین
کافئین زیاد می‌تواند تمرکز را به هم بزند، کارایی را پایین بیاورد، خواب را مختل کند و کورتیزول را بالا ببرد.
عواقب منفی برای سلامتی
تغذیه‌ی ضعیف نیز می‌تواند موجب ضعف ایمنی شود، بنابراین مستعد ابتلا به بیماری‌های گوناگون خواهید شد. متعاقباً این اتفاق هم پیامدهای پیوسته‌ی خودش را دارد که شامل افزایش استرس به دلیل بیماری می‌شود و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.