تبیان، دستیار زندگی

روایت رفیع پیتز از «من سیاه‌ پوستم»

رفیع پیتر کارگردان فیلم «من سیاه پوستم» که در حال اکران در سینماهای هنر و تجربه است، این فیلم را روایت یک بی‌انصافی به سربازانی می‌داند که برای امریکا جنگیدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم سینمایی «من سیاه پوستم»

فیلم سینمایی «من سیاه پوستم» در سینماهای «هنر و تجربه» این روزها در حال اکران است و رفیع پیتز کارگردان این فیلم سینمایی در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار گرفته، درباره این فیلم نکاتی را بیان کرده است.

او نوشته است: «سال‌ها از حکومت پرزدیدنت «بوش» بنیان‌گذار قانون «سربازان گرین کارت» می گذرد. جوانانی که با آرزوی دریافت چنین کارتی به جبهه‌های جنگ در افغانستان، عراق، سوریه و دیگر کشورها رفتند. بعضی بازنگشتند، بسیاری با نقص عضو و تعدادی نیز با روحیه‌های بسیار بد بازگشتند. 

ولی هیچ یک نتوانستند از این قانون بهره‌مند شوند، زیرا در مصاحبه نهایی از آنان شماره کارت ملی را خواستار می‌شدند و آن‌ها که غیر قانونی از مرز گذشته بودند چنین شماره ملی نداشتند. پس چگونه است که بشر دوستان در مرود این بی‌انصافی سکوت کرده‌اند؟

از همین رو برآن شدم که این بی‌انصافی را به تصویر بکشم. تحقیق کردم، با بسیاری از سربازان بازمانده از گرین کارت که اغلب مکزیکی بودند، گفت‌وگو کردم. آنگاه با رزوان رادولکسکو که آن سال‌ها حایزه بهترین فیلمنامه نویسی جشنواره فیلم کان را گرفته بودند، صحبت کردم و نتیجه این شد که در فیلم من «سیاه پوستم» می بینید.....»

فیلم سینمایی «من سیاه پوستم» نگاه انتقادی به سیاست های دولت آمریکا مبنی بر عمل نکردن به وعده‌های خود به سربازانی را دارد که برای دریافت «کارت سبز» و شهروند شدن در کشور آمریکا راهی جنگ در کشورهای مختلف شده‌اند، اما در پایان ماموریت خود به دلیل اینکه شماره کارت ملی ندارند «کارت سبز» دریافت نمی‌کنند.

فیلم سینمایی «من سیاه پوستم» محصول سه کشور آلمان، فرانسه و مکزیک است و علاوه بر رفیع پیتز به عنوان کارگردان، کریستوس کاراماتیس فیلمبردار، دانیال لابارت تدوین، ملک جهان خزاعی مدیرهنری، رازوان رادولسکو و رفیع پیتز فیلمنامه نویس و تاناسیس کاراتانوس، ریتا داگر ونیکولاس سیرلیس مکزیک تهیه‌کنندگان در تولید این فیلم همکاری داشته‌اند.

«من سیاه پوستم» نامزد خرس طلا در برلین سال ۲۰۱۶ و برنده بهترین فیلم از جشنواره بخارست در سال ۲۰۱۶ ‌بهترین فیلم جشنواره بلگراد سال ۲۰۱۷ شده است.

منبع: ایسنا