تبیان، دستیار زندگی

معماری، جلسه هشتم

ساخت ماکت با موضوع آزاد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زمان : 90 دقیقه
برای مثال ساخت ماكت مسجد با مقیاس 50 :1

مسجد از بناهاى مذهبى بسیار با ارزش در پهنه جهان اسلام است. شكوه و زیبایى مساجد نشان از همت والا و اعتقادات راستین معماران دارد. در جاى جاى ســرزمین ما نیز مســاجد متأثر از باورهاى عمیق مذهبى مردم و با الگو گرفتن از سبك معمارى و اقلیم هر منطقه برپا شده اند.

مرحلۀ 1: ساخت بستر اصلی
نقشــه هاى (نماها) یك مســجد اســت كه با مقیاس 100/1  ترسیم شــده اند.با توجه به تجربه اى كه كسب كرده اید مى توانید اطلاعاتى از نقشه هاى آن استخراج نمایید. براى ساخت ماكت مسجد به ترتیب زیر عمل كنید.
معماری، جلسه هشتم
معماری، جلسه هشتم
براى ساخت بستر كار مانند ماكت خانه از یونولیتی كه ســطح روی آن را از مقوا پوشــانده اید یا از مقوای ماكت مناســب اســتفاده كنید. همان طور كه اشاره شد مقــواى ماكت اســتحكام بیشــترى دارد امــا برش آن مشكل تر است. به نظر شــما از كــدام یك از وســایل و مصالح در دسترس مى توانیم استفاده كنیم؟

مرحلۀ 2: ساخت كف
نقشــۀ ارائه شــده دارای مقیاس 100:1 است، آنرابا مقیاس 50:1 ترسیم كنید سپس نقشه را روی یونولیت گذاشته و دور تا دور آنرا برش بزنید.
معماری، جلسه هشتم

مرحلۀ 3: ساخت دیواره ها
دور نقشه نماها را ببرید و آن را به یونولیت بچسبانید، سپس یونولیت را برش بزنید نماهاى مسجد شكستگى ندارد پس نماها را بدون برش مى توان كامل در نظر گرفت. محل طاق  نماها برش بزنید. صفحه اى به شــكل مســتطیل را به اندازه طول نما و ارتفاع نوك طاق ها تا نقطه پائینى قوس برش بزنید و به پشت طاق نما بچسبانید.
معماری، جلسه هشتم

مرحله 4: ساخت سقف
طبق نقشــه هاى داده شده از نظر شكل كلى نقشه ســقف و كف این بنایكسان است نقشه بام را روى یونولیت گذاشته دور تا دور آن را برش بزنید.

مرحله 5: ساخت پایه ی گنبد
برای ســاخت حجم پایه گنبد یك مكعب با اندازه نقشه بســازید. همچنین مى توانید با روى هم گذاشتن چندین قطعه یونولیت مربع شكل ارتفاع مورد نظر را براى حجم پایه گنبد به وجود آورید
معماری، جلسه هشتم

مرحله 6:ساخت گنبد
یكی از راه های ســاخت گنبد اســتفاده از فوم یا یونولیت  است.
معماری، جلسه هشتم
مرحله 7: ساخت مناره ها
 اندازۀ مكعب پایه مناره را می توان از روی نقشۀ پلان و نماها به دست آورد. در نوك مناره هرمی قرار گرفته است كه با استفاده از اندازه ها می توان وجه های آن را ساخت. چه راه حلی برای به دست آوردن ابعاد هرم دارید؟

پس از ساخت تمامی قطعات ماكت لازم است با دقت و حوصله هر كدام را در سرجای خود قراردهید و با چسب محكم كنیم.  برای فضا ســازی حیاط مسجد چه پیشنهادی دارید؟ ســعی كنید بدون خریداری كردن وسیله یا مصالح خاص، با مصالحی كه در منزل دارید اجزاء و عناصر حیاط مسجد را بسازید.
معماری، جلسه هشتم
مرجع مطالعه:
-       کتاب کار و فناوری – پایه هشتم
-       سایت اینترنتی آپارات

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
معماری، جلسه اول
معماری، جلسه دوم
معماری، جلسه سوم
معماری، جلسه چهارم
معماری، جلسه پنجم
معماری، جلسه ششم
معماری، جلسه هفتم
معماری، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی