تبیان، دستیار زندگی

80 درصد از بافت منطقه، فرسوده است

با توجه به اینکه در مدیریت جدید شهر تهران برنامه ریزی هایی برای اداره شهر تهران انجام شده است و شهرداری در حال ارائه برنامه پنج ساله سوم است، ما هم برای اینکه خودمان را منطبق کنیم برنامه چهارساله ای تحت عنوان «منطقه 17 در افق 1400» تنظیم کرده ایم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بافت فرسوده
امیر محسنی در ارائه گزارش عملکرد یک ساله شهرداری منطقه 17 اظهار کرد: منطقه 17 حدود 4 هزار شهید و بیشترین شهدا و خانواده شهدای تهران را دارد. بیشترین مسجد، تراکم جمعیتی، فقر و پایین بودن کیفیت زندگی در این منطقه دیده می شود. بر این اساس تصمیم گرفتیم برنامه ای را تعریف کنیم که بتوانیم در چهار سال یک رشد ده ساله را داشته باشیم. 

شهردار منطقه 17 این منطقه را جزء آسیب‌پذیر ترین مناطق در برابر زلزله دانست و گفت: باید برای کاهش خطرات زلزله برنامه ریزی هایی انجام می دادیم چرا که وجود 80 درصد از منطقه بافت فرسوده و آسیب پذیر است.

محسنی با بیان اینکه نگاهی که در این برنامه داشتیم کاملاً میدانی و مختص منطقه 17 است، افزود: سرانه های ما نسبت به استانداردهای شهر تهران کم است. 3.3 هکتار فضای سبز تامین کرده ایم و در حالی که منطقه 822 هکتار وسعت دارد، 10 درصد آن معابر است. تمامی این موارد استاندارهای ما را پایین آورده است.

وی ادامه داد: شکل گیری منطقه در وسعت کم و یک بافت پر جمعیت ما را در توسعه یافتگی منطقه دچار مشکل کرده است، به این معنی که 3.2 بارگذاری جمعیتی داریم. یعنی اگر در منزلی در تهران 10 نفر زندگی کنند در منطقه ما 32 نفر زندگی می کنند.

شهردار منطقه 17 در خصوص شاخص توسعه یافتگی منطقه 17 تصریح کرد: شاخص بهبود کیفیت زندگی 18 درصد، فرسودگی 4 درصد، اقتصادی 16 درصد و فقر 15 درصد نسبت به دیگر مناطق شهر تهران است. البته وجود بازار یافت آباد و امام زاده حسن به کاهش فقر در این منطقه کمک کرده است. 

محسنی گفت: در کشور ما برنامه ریزی از بالا به پایین است اما این بار ما با بازدید های میدانی و بررسی مشکلات منطقه، از پایین به بالا برنامه ریزی کرده ایم. در این برنامه ریزی سه اولویت متوازن سازی سرانه ها ، گرفتن مشارکت شهروندان و نوسازی بافت فرسوده را برای ارتقای زندگی شهروندان در نظر گرفته ایم. 

وی با بیان اینکه در گذشته برخی از محلات منطقه 17 خوش نام نبوده اند تاکید کرد در رنکینگ جرم خیزی 11 پهنه انتظامی تهران امسال منطقه 17 در پهنه دهم و جزء کم جرم تریم مناطق تهران بوده است. این منطقه در چند سال گذشته به سمت عادی شدن پیش رفته و زحمات همکاران گذشته ما به نتیجه رسیده است. 

شهردار منطقه 17 تصریح کرد: در تحقیقاتی که انجام دادیم سه اولویت تمرکز بر نگه داشت شهر، افزایش ارتقای زندگی شهروندان و تامین منابع مالی برای تعیین تکلیف و مدیریت پروژه ها را در دستور کار قرار دادیم.

محسنی گفت: با توجه به اینکه وسعت منطقه محدود است و تراکم جمعیتی سه برابری داریم متوجه شدیم که چند محور در این منطقه رشد کافی نداشته است. به عنوان مثال محور زمزم برای مردم نگرانی به وجود آورده بود که با مشارکت بخش خصوصوص در این محور توانستیم 250 میلیارد تومان از 50 هزار میلیارد تومان مشارکتی که در بخش خصوصی پیش بینی کرده بودیم را دریافت کنیم و اینگونه توانستیم برای منطقه 17 که کل بودجه آن 88 میلیارد تومان است درآمد ایجاد کنیم. 

وی با بیان اینکه برنامه ما یک توسعه درون زا بدون استفاده از بودجه شهرداری است و با مشارکت سرمایه گذاران انجام می شود، افزود: حدود نیمی از سرمایه گذاری مشارکتی تهران در سال جدید در منطقه 17 انجام شده است.

شهردار منطقه 17 با بیان انکه هم اکنون 20 مرکز فرهنگی اجتماعی و رفاهی در منطه 27 داریم، تصریح کرد: طبق این برنامه ریزی در سال 1400 باید 6 مرکز داشته باشیم . در این راستا، مراکز کوچک و محلی ایجاد می کنیم که هم تعداد افزایش یابد و هم دسترسی راحت تر شود. 

وی بافت فرسوده را یکی از مهم ترین مسائل منطقه دانست و تصریح کرد: طبق آمار محله زهتابی با 29 درصد پایین ترین نوسازی و محله سجاد با 56 درصد بیشترین نوسازی را در منطقه داشته است. طبق این برنامه برنامه ریزی تلاش می کنیم نوسازی که در 20 سال گذشته داشته ایم در 10 سال آینده انجام شود و به رشد دو برابری برسیم. 

شهردار منطقه 17 طرح مسکن امید را به عنوان طرح دولت در این منطقه معرفی کرد و گفت: این طرح سال گذشته در منطق 17 کلنگ خورد. یک سایت 15 هزار متری و 4 هزار متری به این کار اختصاص داده شد و حدود 500 واحد در این محله به عنوان پشتیبان ساخته می شود. 

محسنی در خصوص درآمد منطقه 27 در سال گذشته بیان کرد: وضعیت درآمدی ما در آبان سال گذشته در شهر تهران رتبه 22 را داشت اما امروز با تلاش همکارانم در رتبه پنجم شهر تهران قرار داریم . طبق برنامه، درآمد نقدی ما باید به 43 میلیارد تومان می رسید اما هم اکنون 48 میلیارد تومان محقق شده است. 

وی با بیان اینکه در شهر تهران مشکل پارکینگ داریم تصریح کرد: 50 درصد از معابر منطقه 17 نفوذ ناپذیر است و اگر خانه ای آتش بگیرد با توجه به پارک خودرو در کوچه ها امکان عبور ماشین آتس نشانی وجود ندارد. به همین دلیل ما به سمت ساخت پارکینگ های مشارکتی رفته ایم.

در ادامه برنامه تور رسانه ای منطقه ۱۷، اصحاب رسانه از مقبره الشهدای بوستان ابوذر، پروژه تخریب و نوسازی تجمیعی ۲۶ پلاک با هدف نوسازی در بافت فرسوده، محور نیلوفری، مجموعه آبی دارالشهدا، پروژه مرکز محله در جنوب محله بلورسازی ناحیه ۳، کریدور سبز در جنوب محله بلورسازی، مجموعه ورزشی زمین تهران و پروژه زلزله آزما در ستاد مدیریت بحران منطقه ۱۷ بازدید کردند.
منبع : شهرنوشت