تبیان، دستیار زندگی

کاهش آمار متکدیان تهران

در حالی افشانی شهردار سابق تهران وعده داده بود که تا شهریور ۹۸ تهران خالی از متکدی خواهد شد، مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران گفت: میزان متکدیان کاهش خواهد یافت ولی حذف نخواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
متکدیان تهران
الدین محمدی در نشست خبری خود که در گرم خانه خاوران برگزار شد، اظهار کرد: نخستین گرم خانه شهر تهران در سال 83 و در پارک تختی به صورت سازه چادر شکل گرفت.

وی تصریح کرد: پس از این و با توجه به فوت چند نفر از کارتن خواب ها ضرورت گرم خانه های مقاوم و استاندارد در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و این در حالی است که در سال 85 اداره کل آسیب های اجتماعی شهر تهران تشکیل و موضوع کاهش آسیب و خدمت رسانی به آسیب دیدگان در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: پس از برنامه ریزی شهرداری تهران در خصوص احداث گرم خانه های دائمی، گرم خانه هایی در منطقه بهمن، صباشهر و خاوران احداث شد. ضمن این که 2 مرکز شبانه روزی نیز در منطقه لویزان و اسلام شهر جهت خدمت رسانی به صورت شبانه روزی در نظر گرفته شد.

محمدی با بیان این که خدمات در گرم خانه ها براساس زمانبندی در نظر گرفته شده ارائه می شود، گفت: این افراد از غروب آفتاب در این مراکز حاضر می شوند و خدمات دریافت می کنند و افرادی که نیاز به خدمات شبانه روزی داشته باشند قطعا در دو مرکز لویزان و اسلامشهر پذیرش می شوند.

وی با اشاره به نحوه فرایند پذیرش افراد در گرم خانه گفت: بعضی از افراد به صورت خودمعرف و یا از طریق گشت های سطح شهر و یا از طریق سازمانه 137 شناسایی و به گرم خانه ها هدایت می شوند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: گرم خانه ها مراکز شبانه روزی نیستند، اما تلاش گسترده ای برای ارائه خدمات پس از پذیرش پیش بینی شده است.

محمدی با اشاره به خدمات ارائه شده عنوان کرد: تلاش شده است این خدمات پیوسته با کیفیت و البته به موقع ارائه شود. ضمن این که در سال 88 سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران تشکیل شد و هدف از تشکیل این سازمان ارائه خدمات پیوسته به آسیب دیدگان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: خدمات در سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در 3 معاونت تخصصی ارائه می شود  که از آن جمله می توان به خدمات حمایتی، توانمندسازی، رفاه اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران همچنین به وظایف شهرداری ها و به ویژه شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: قانون در این زمینه وظایف دستگاه ها از جمله شهرداری تهران را مشخص کرده است، که از آن جمله می توان به ساماندهی ناهنجاری های شهر و همچنین فراهم کردن امکانات و زیرساخت های لازم و متناسب با سرانه های آسیب های اجتماعی اشاره کرد.

محمدی با بیان این که در گذشته اقداماتی در خصوص زیرساخت ها در حوزه خدمت رسانی به آسیب دیدگان ایجاد شده است، تصریح کرد: اگرچه در این زمینه فعالیت هایی صورت گرفته، اما زیرساخت ها متناسب باسرانه آسیب های اجتماعی شهر تهران نیست. ضمن این که در برنامه 5 ساله سوم نیز پیشنهادی از سوی سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران صورت گرفته است که توجه لازم به زیرساخت ها جهت ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی بشود.

وی اظهار امیدواری کرد: دستگاه ها و سازمان های دولتی نیز از جمله بهزیستی و کمیته امداد به وظایف خود در خصوص ساماندهی افراد آسیب دیده عمل کنند.

محمدی با تاکید بر این که شهرداری تهران در بحث کارتن خواب ها و افراد بی پناه در سطح شهر وظایفی را بر عهده دارد، گفت: ایجاد فضای امن برای افراد آسیب دیده و بهبود وضعیت آنها مورد توجه شهرداری تهران قرار دارد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران افزود: یکی از برنامه های سازمان رفاه خدمات اجتماعی شهرداری تهران راه اندازی 44 گرم خانه در 22 منطقه تهران است و در واقع ما باید در هر منطقه 2 گرم خانه داشته باشیم، که این موضوع به شهرداران مناطق نیز ابلاغ شده است.

وی با بیان این که ظرفیت گرم خانه ها در سطح شهر تهران در فصل پاییز و زمستان دو برابر می شود، تاکید کرد: یکی از دغدغه های سازمان رفاه شهرداری تهران اطلاع رسانی به موقع به شهروندان است که امیدواریم در این زمینه رسانه ها همکاری لازم را با سازمان رفاه شهرداری تهران داشته باشند.

محمدی افزود: در طول شبانه روز 35 گشت در سطح شهر تهران اقدام به جمع آوری افراد کارتن خواب و بی پناه می کنند که از این تعداد 15 گشت سیار در شب فعالیت خود را انجام می دهند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که باید تدبیری در خصوص راه اندازی گرم خانه ها در سطح محلات نیز انجام شود، گفت: این گرم خانه ها باید در دسترس افراد باشند تا آنها به راحتی به این مکان ها انتقال پیدا کنند و به طور متوسط در هر گرم خانه 150 کارتن خواب و بی پناه ساماندهی شود.

وی ادامه داد: با تمهیدات پیش بینی شده ما می توانیم در فصل پاییز و زمستان 8 الی 9 هزار نفر خارتن خواب و بی پناه را در گرم خانه ها و مراکز بهاران در سطح شهر تهران ساماندهی و نگهداری بکنیم.

محمدی افزود: در حال حاضر 17 گرم خانه در سطح شهر تهران با ظرفیت های مختلف فعالیت دارند که البته ظرفیت این مکان ها در فصل پاییز و زمستان دو برابر می شود.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: مراکز بهاران در سطح محلات نیز آمادگی ارائه خدمات به افراد آسیب دیده دارد و اگر زمانی نیاز باشد 14 مرکز بهاران نیز همانند گرم خانه ها آماده پذیرش افراد آسیب دیده و بی پناه خواهند بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مراکز بهاران در سطح شهر تهران به تعطیلی کشیده شده اند گفت: طی هفته آینده مرکز بهاران آماده پذیرش خواهد بود.

محمدی همچنین در خصوص برنامه ریزی سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در خصوص جمع آوری متکدیان در سطح شهر تهران، گفت: در این رابطه باید تمام دستگاه ها از جمله بهزیستی و کمیته امداد ورود پیدا کنند و این افراد را ساماندهی کنند. ضمن این که با همه اقدامات ما می توانیم تعداد متکدیان را کاهش دهیم، اما نمی توانیم آنها را در سطح شهر تهران به صفر برسانیم.

منبع: تسنیم