سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017

چرا جایزه جلال تاثیرگذار نیست؟

«شب روایت» در دهمین نشست خود با موضوع بررسی جایزه جلال آل‌احمد، شب گذشته برگزار شد. شاکری در این برنامه گفت: جایزه جلال آل احمد یک جایزه محفلی است؛ چون سلایق ملی در آن در نظر گرفته نمی‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


جایزه ادبی جلال آل‌احمد

«شب روایت» در دهمین نشست خود، با موضوع بررسی جایزه جلال، شامگاه 20 آذر، میزبان مصطفی وثوقی کیا، خبرنگار و کارشناس کتاب و محمد صادق علیزاده، خبرنگار و کارشناس کتاب بود.


رونمایی از «ویکی ادبیات»


وثوق‌کیا در مورد حواشی اختتامیه یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال توضیح داد: اولین حواشی برمی‌گردد به انتخاب رمان برگزیده، که همان کتاب آقای امیرخانی «رهش» است، که از روز انتشار خبرساز بوده است. خیلی‌ها عقیده داشتند که این بهترین کتاب آقای امیرخانی نیست و بهتر بوده کتاب‌های دیگر ایشان جایزه می‌گرفتند. اتفاق خوبی که در اختتامیه جایزه جلال افتاد، رونمایی از ویکی ادبیات بود که جایش بسیار خالی بود.

دیانی و علیزاده، حذف برخی صفحات مانند جایزه غنی پور از ویکی پدیا و عدم صحت برخی مطالب در آن را از دلایل لزوم ویکی تخصصی ادبیات برشمردند.

علیزاده صحبت‌های آقای بایرامی و مواضع مطرح شده در بیانیه ایشان را از دیگر حواشی اختتامیه جلال دانست.

جایزه جلال جایزه یک نفر نیست!


دیانی در ادامه در مورد امیرخانی گفت: ایشان در 3 سال گذشته همیشه سهمی از اختتامیه جایزه جلال داشته است و به نوعی حضور داشته است. در این 3 سال جوری صحبت‌های ایشان بیان شده که تمام توجه رسانه‌ها به سمت صحبت‌های ایشان رفته است. اینها باعث شده‌اند که فقط آقای امیرخانی در جایزه جلال دیده شود. این باعث می شود ما کتاب‌های دیگر را نبینیم. مثل کتاب خانم سید قاسم. همه چیز در حال گردش پیرامون یک نفر و حرفهایش است. جایزه جلال جایزه یک نفر نیست.

علیزاده در مورد همین مبحث ادامه داد: ما کمتر نویسنده‌ای داریم که مثل رضا امیرخانی به فرآیندهای بعد از انتشار کتابش هم به اندازه فرآیندهای حین انتشار و قبل انتشار هم توجه کند و بها دهد. خب مشخص است که با این شرایط ایشان بیشتر دیده می شوند.

در بخش گفتگوی برنامه، احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی، مهمان برنامه بود تا در مورد جایزه جلال صحبت کند.

شاکری در مورد مرزبندی در دل جریان ادبیات متعهد گفت: نگاه متولیان جایزه جلال این است که ما بهتر است مرزبندی نکنیم. یعنی همه آثار مجوز گرفته از ارشاد می‌توانند شرکت کنند، در حالیکه همه می‌دانیم ارشاد و مجوزش در دوره‌های مختلف با معیارهای مختلف انجام می شده. نکته بعد این است که بین اثری که می خواهد مجوز بگیرد و اثری که می خواهد جایزه بگیرد بسیار تفاوت است.مسئله اینجاست که آیا این مرزبندی اساسا در حوزه عمل نباید انجام شود یا در حوزه نظر هم مرزبندی نداریم؟

دیانی گفت: در اساس نامه جلال آمده که جایزه جلال قرار است به آثاری که ادبیات دینی و ملی را گسترش دهند داده شود. برخی از آثار طبق این اساس نامه نمی توانستند مورد توجه باشند.


ما نباید برای حفظ آدمها مرزهایمان را تغییر بدهیم


شاکری پاسخ داد: بله این خلط بین حوزه نظر و عمل است. نکته این است که کسانی که معتقدند ما در حوزه نظر هم نباید مرز داشته باشیم، اینها عملا به مبانی قطعی انقلاب اعتقادی ندارند. اینجا حوزه سلیقه نیست حوزه مبانی است. اما ما در مبانی نظری خود قاطع هستیم و مرزها مشخص هستند. ما نباید برای حفظ آدمها مرزهایمان را تغییر بدهیم. مرزها باید مشخص شوند و این آدمها هستند که باید خودشان را جا به جا کنند.

وی در نقد نویسنده محوری گفت: نتیجه این نویسنده محوری این بود که ما در طول سال ها مخارجی کردیم برای چهره هایی که تغییر کردند و همچنین ادبیات ما به دلیل سیاست نویسنده محوری قادر به تخریب این چهره ها نبود.

وی ادامه داد: ما بعد از انقلاب چهره نداشتیم و مورد بایکوت ادبیات انقلاب توسط روشنفکران قرار گرفتیم. بنابراین دست به چهره سازی زدیم و این سیاست نویسنده محوری عملا جریان های ما را تحت تاثیر قرار داده است.


در سیاست‌های ادبی ما، منتقد جایی ندارد


شاکری در مورد نقد داوری گفت: آیا کسی که می تواند بنویسد تحلیلگر خوبی نیز هست؟

وی در مورد نقد ادبیات گفت: ما اساسا چیزی به عنوان نقد ادبیات متعد نداریم. در سیاست های ادبی ما منتقد جایی ندارد. در خلا نقد شبه نقدها رشد می کنند.

جایزه جلال در هیچ دوره ای جریان ساز نبوده است


وی درباره اینکه آیا عملکرد جایزه جلال نتیجه سیاست اشتباه یک مدیر است یا این آینه ادبیات ماست؟ پاسخ داد: جایزه جلال تا حدودی آینه کار ما در این 4 دهه است. مسئله ساختارهای کلانی است که ما را به اینجا می رساند. به نظر می‌رسد ما 4 دهه است که سیاست‌ها را اشتباه دنبال می‌کنیم. خطر را باید در جایی که دیده نمی‌شود، در اندیشه‌ای که در چینش و انتخاب داوران و هیئت علمی یک فکر مشخص را تزریق می کند، جست. جایزه جلال در هیچ دوره ای جریان ساز نبوده است.


چرا جایزه جلال تاثیر گذار نیست؟


شاکری توضیح داد: تاکید بر جوایز باب میل مدیرانی است که می خواهند یک برنامه زود بازده و ساده داشته باشند و همیشه در ویترین باشند، جشنواره باب میل این مدیران است. مدیر بلند اندیش دنبال جشنواره نیست. جشنواره ای مثل جلال دنباله ای ندارند چون موید به هیچ تئوری نیستند. این یک جایزه محفلی است چون سلایق ملی در آن در نظر گرفته نمی‌شود.

جریان خطر ساز جریان نفوذ است که حق را با باطل می آمیزد


وی در مورد خطرات متوجه با ادبیات ما گفت: جریان روشن فکری رویکردش مشخص است و من آن را خطر نمیدانم. جریان خطر ساز جریان نفوذ است که حق را با باطل می آمیزد.

 شاکری در پایان گفت: می خواهم اعلام کنم که چیزی که در جایزه جلال دیدید در غالب موارد، جریان متعهد انقلاب اسلامی از آن برائت می جوید و این انتخاب جمهوری اسلامی است.

«شب روایت» به تهیه ‌کنندگی حسین شاه‌مرادی کاری است از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما  که سه شنبه ها ساعت 23 پخش می‌شود.

این برنامه ادبی در قالب گفتگو با اهالی قلم، نقد کتاب، روایت کتب داستانی و نیز دیگر آیتم‌های مرتبط با حوزه ادبیات و تاریخ ادب کشورمان می پردازد.


منبع: فارس
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین
x