تبیان، دستیار زندگی

معماری، جلسه هفتم

آموزش ساخت ماکت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زمان : 90 دقیقه

ساخت ماكت:
 برای ساخت ماكت از طرح های معماری، نیاز به نقشه هایی است كه در آن اندازه دقیق ابعاد، ارتفاع ها و شكل بخش های مختلف كار در آن وجود داشته باشد. اولین و مهمترین گام قبل از اقدام به ساخت ماكت، بررسی و مطالعه نقشه ها و تعیین مقدار و نوع مصالح است. در صورت موجود بودن قطعات یونولیت به كاررفته در بسته بندی وسایل مى توانید از آنها استفاده كنید. پس از تهیه نقشــه، تعیین نوع و مقدار مصالح و ابزار مورد نیاز، اقدام به ســاخت ماكت اقدام می كنند. برای ســاخت ماكت از  )یكى به ضخامت 1 سانتى متر و دیگرى 50 × پلاستوفوم (یونولیت) استفاده كنید، براى این كار نیاز به 2 صفحه، یونولیت به ابعاد (07 به ضخامت حدود 3 تا 5 سانتى متردارید. برای برش یونولیت نیز از دستگاه برش حرارتی ساخته شده در پروژه 2 و برای اتصال قطعات یونولیتی از چســب مخصوص فوم یا چسب مخصوص چوب اســتفاده كنید. در صورتى كه تمایل داشته باشید برای بعضی قسمت ها مقوای ماكت ســازی به كار ببرید. در این مرحله نیاز به قیچى كاغذبرى، خط كش فلزی، مداد، پاك كن و پرگار و ســنباده كاغذی نیز دارید. در تمامی مراحل ساخت ضمن داشتن  تمركز كافى برای انجام كار، حفظ ایمنی خود و دیگران را در نظر بگیرید. در هنگام استفاده از كاتر( تیزبر) دقت كافى داشته باشید تا آسیبى به دست خود نرسانید.
معماری، جلسه هفتم
مرحلۀ 1:
ساخت بستر اصلی ساخت در طرح بهتر است ماكت بر روی یك سطح نصب شود سطح مورد نظر ممكن است هم اندازه یا گسترده تر از سطح ماكت باشد مثلا هایی كه علاوه بر ساختمان ها، راه ها و محوطه اطراف نیز در نظر گرفته مى شود، بستر متناسب براى نقشه تهیه مى شود و باید آن  را در بر گیرد. ممكن است با توجه به فضای موجود ابتدا اجزاء را تك تك بسازید و پس از سرهم كردن آن برروی بستر قرار دهید. بستر اصلی را با استفاده از یونولیت برش بزنید و  براى تمیزى كار قسمت هاى رو و كناره های آن را با مقوا بپوشانید.

مرحلۀ 2:
اجراى كف روى بستر اصلى طبق نقشۀ افقی ساختمان، نقشه ای روی یونولیت ترسیم كنید. برای بالا بردن دقت كار می مى توانید ابتدا نقشه را روی یك كاغذ رسم كنید وبرش بزنید سپس كاغذ بریده شده را روی بستر اصلی بگذارید و فرآیند كار را ادامه دهید.
معماری، جلسه هفتم

مرحلۀ 3:
ساخت دیوارها وپله در نقشــۀ افقی، محل دقیق بازشــوها (در و پنجره)، ارتفاع پنجره ها، فاصلۀ كف پنجره ها از كف زمین، ارتفاع در و پله ها در نما مشــخص است. با توجه به این نقشــه ها می توانید محل درها و پنجره ها را تعیین كنید و روى دیوارها برش بزنید. دقت كنید دو نما  از نماهاى ساختمان داراى شكستگى است.

اگرمى خواهیم كه ســقف در جاى خود قرار گیرد و ضخامت یونولیت مشــخص نباشد، باید روی لبۀ بالایی دیواره ها برش فارسی ر یا 54 درجه اجرا كنید. ُب براى ســاخت دیوارها ابتدا دور تا دور نماها را مانند نقشــه افقى برش بزنید و به یونولیت محكم كنید.توجه كنید كه طبق پلان افقى دو نماى ساختمان داراى شكستگى است. محل شكستگى نیز مشخص شده است. سقف نیز در 3 جبهه از ساختمان برآمدگى دارد. ( شكستگى در نما و سقف برش داده شود). براى ساخت پله ها نیز ز قراردادن چند یونولیت مانند تصویر داده شده عمل كنید.
معماری، جلسه هفتم

مرحلۀ 4:
اجرای سقف برای ســاخت ســقف تخت صفحه ای كاغذى طبق نقشۀ بام تهیه و پس از نصب آن روى یونولیت دور تا دور آن را با دستگاه برش حرارتى جدا كنید.
برای ساخت سقف شیب دار با توجه به ارتفاع سقف از روی دیوارهای اطراف و زاویه سقف نسبت به افق اندازۀ قطعات سقف را تعیین آن با سپس بایونولیت بسازید.
معماری، جلسه هفتم
مرحلۀ 5:
اتصال اجزاء پس از ساخت تمامی قطعات ماكت لازم است با دقت و حوصله هر كدام را در سرجای خود گذاشته و با چسب محكم كنید.
معماری، جلسه هفتم

در صورتی كه لازم باشد سطوح با طرح یا نقش خاصی پوشیده شود قبل از اتصال نهایی این كار انجام می شود. رنگ آمیزی این سطوح با توجه به مهارت شخص و ظرافت كار ممكن است قبل از اتصال نهایی یا در پایان كار انجام بگیرد. از مقواى رنگى به عنوان پوشش نماها نیز مى توان استفاده كرد. براى محكم شدن محل اتصال دو قطعه اى كه با چسب چوب آن ها را به هم چسبانده اید باید دو قطعه را بدون حركت، چند دقیقه اى كلى به هم فشار دهید.ماكت ساخته شده را در گروه خود مورد بررسى قرار دهید ببینید چه قسمت هایى از آن نیاز به اصلاح دارد، آن را به كمك هم انجام دهید.

مرجع مطالعه:
-       کتاب کار و فناوری – پایه هشتم
-       سایت اینترنتی آپارات

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
معماری، جلسه اول
معماری، جلسه دوم
معماری، جلسه سوم
معماری، جلسه چهارم
معماری، جلسه پنجم
معماری، جلسه ششم
معماری، جلسه هفتم
معماری، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی