تبیان، دستیار زندگی

معماری، جلسه ششم

ترسیم نما و برش از پروژه در ابعاد و اندازه متناسب
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زمان : 90 دقیقه
نمای معماری:
 همان نماهای قائم در ترسیم فنی هســتند، با این تفاوت كه در نماهای معماری خطوط مخفی ترســیم نمی شوند.  مفروض، موازی با نماهای بنا در نظر گرفته می شود. ِهمچنین صفحات قائم از نماهــای معماری اطلاعاتی چون ارتفاع درها، پنجره ها، دیوارها، پله ها، نوع مصالح و پیش آمدگی یا فرورفتگی در ســطح نما استخراج می شود. نمای معماری با استفاده از نقشۀ افقی آن تهیه می شود.
معماری، جلسه ششم
برش های عمودی:
 ترســیم برش در نقشــه ها، نوعی نما از داخل بنا اســت با این تفاوت كه سطح برش خورده مانند نقشۀ افقی با ضخامت بیشتر نمایش داده می شود. با كمك برش عمودی می توان نحوۀ ارتباط طبقات را نشان داد.

 همان طوركه اشــاره شد، ماكت سازی یكی از راه  های معرفی طرح به دیگران است. از سایر اهداف اقتصادی ماكت سازی می توان به موارد زیر اشاره كرد:

طراح با مشاهده و ارزیابی ماكت طرح، به نقاط ضعف و قوت كار خود پی می  برد و اشكالات آن را برطرف می كند.

ســاخت ماكت در مراحل مختلف طراحی از ایجاد هزینه های اضافی و اتلاف زمان جلوگیری می كند. بســیاری از تغییرات و تخریب های پرهزینه در طرح های مختلف به دلیل نداشتن توجه كافی به اشكالات طراحی به وجود آمده است.

اغلب كارفرمایان و اشــخاص مرتبط با پروژه های معماری با نقشــه ها آشنایی كافی ندارند، از این رو با نمایش ماكت ساخته شد از طرح تا حد زیادی می توانند به درك بهتری دست یابند. به این ترتیب ماكت سازی در تصمیم گیری و در تصویب طرح ها مؤثر واقع می شود.

ماکت، در پروژه های معماری معمولا در سه موقعیت ساخته می شود:
قبل از شروع پروژه (كه براساس هدف مورد نظر انواع مختلفی دارد)
همزمان با اجرای پروژه و برای مشخص كردن مقدار پیشرفت کار
پس از اتمام پروژه برای معرفی طرح و مجموعه به دیگران

اندازۀ ماكت
 ماكت ها در سه اندازۀ كوچك تر، بزرگ تر و هم اندازه با اندازۀ اصلی ساختمان یا قطعۀ اصلی ساخته می  شوند.

تقسیم بندی ماكت ها از نظر كیفیت و ساخت:
(edute اتود) ماكت تمرینی

ماكت نهایی
ماكت تمرینی: در ماكت تمرینى تمام یا بخشــی از طرح ساخته می شود. طراحان با تجربه از این نوع ماكت در پیش برد طرح خود بســیار اســتفاده می كنند. ماكت تمرینی باعث می شود كنترل حجم های طرح نهایی امكان پذیر باشد. در این نوع ماكت جزئیات نهایی طرح لحاظ نمی شود.

ماكــت نهایی: براى نمایش كامل تر طرح و ارائۀ بهتر و دقیق تر آن به مخاطبانى مانند همكاران، كارفرمایان و اشــخاص مرتبط با پروژه های ســاختمانی. از ماكت نمایى اســتفاده می شود. ماكت نهایی نمونه ای نزدیك به طرح اصلى است كه قرار است اجرا شود. به همین دلیل در ساخت این نوع ماكت، جزئیات ساخته می شود. ماكت نهایی توسط ماكت سازان حرفه ای به اجرا در مى آید. از این رو  در تصمیم گیرى براى تصویب طرح نهایى بسیار مؤثر  است.

مرجع مطالعه:
-       کتاب کار و فناوری – پایه هشتم
-       سایت اینترنتی آپارات


شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
معماری، جلسه اول
معماری، جلسه دوم
معماری، جلسه سوم
معماری، جلسه چهارم
معماری، جلسه پنجم
معماری، جلسه ششم
معماری، جلسه هفتم
معماری، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی