تبیان، دستیار زندگی

معماری، جلسه اول

معرفی گرایش معماری و بازار کار رشته
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
معماری، جلسه اول

ویژه دوره اول و دوم متوسطه
زمان : 90 دقیقه

معرفی گرایش معماری
معماری، بر خلاف تصور عموم که در طراحی و ساخت یک ساختمان تعریف می ‌شود، هنر و فن طراحی و ایجاد صحیح یک فضای کوچک یا بزرگ هماهنگ با نیازهای کاربردی و زیبایی‌ شناسانه است و گاهی در چیدمان صحیح یک فضا خلاصه می ‌شود... یک معمار باید شناخت کاملی از طبیعت، اجتماع و فضای اطراف داشته باشد تا با شناسایی نیاز بتواند بهترین راهکار را برای جامعه اش ارائه دهد.

در پروژه معماری، با مبانی اولیه این رشته آشنا خواهیم شد و در ادامه به بررسی مشکلاتی می پردازیم که در حیطه معماری برای خانه ما، مدرسه ما و یا در محیط اطراف ما وجود دارد و با هم، راهکاری برای حل این مشکل ارائه خواهیم داد....

این پروژه بخش های متنوعی از کار با انواع ابزار ماکت‌سازی تا آشنایی با روش های طراحی و حتی مبانی روان‌شناسی و جامعه شناسی را در بر می ‌گیرد.

به عنوان مثال اگر به عنوان یک مساله، عدم وجود فضای مناسب استراحت برای دانش آموزان در مدارس را مورد بررسی قرار دهیم و این موضوع را به عنوان یک نیاز و دغدغه مورد پژوهش قرار بدهیم، باید اطلاعاتی از نمونه های طراحی شده این فضاها در کشورهای مختلف جمع آوری کنیم و اطلاعات را با ایده ها و امکانات موجود خودمان تطبیق دهیم و سپس به طراحی بپردازیم، در طول دوره طراحی قطعاً باید پارامترهای مختلفی مثل هزینه اجرای طرح، متریال مناسب و ... را در نظر داشته باشیم. روش تحقیق در معماری تصویر متفاوتی از پژوهش را به صورت عملکردگرا به شما خواهد آموخت.

تحصیل در رشته مهندسی معماری
تحصیل در رشته مهندسی معماری و به دست آوردن مهارت های لازم در این رشته  می تواند آینده روشنی را از لحاظ شغلی و تخصصی به دنبال داشته باشد.
بعضی از مهارتهای علمی و کاربردی که در پی تحصیل در رشته معماری ایجاد می شود به شرح زیر می باشد .

Building Projects 
Computer Aided Drafting 
Construction Methods

ماکت های معماری
ماکت های معماری مدل های فیزیکی ارائه دهنده پروژه های معماری هستند که به منظور ارائه مفاهیم پروژه به متخصصین و یا ارائه آن به کارفرما و عموم  به روشی ساده وقابل فهم باشند ساخته می شوند. ماکت های معماری ابزاری است که برای نمایش،ارائه ،جلب سرمایه گذاری ،اخذ مجوز،وبازاریابی وفروش به کار می رود.
مدلهای مطالعاتی که به سرعت قابل ساخت هستند و در ساخت آن معمولا از در دسترس ترین و ارزانترین متریال استفاده می شود (مانند مقوا،قطعات چوب،یونولیت،فوم و فوم برد و …) ابزار بسیار قدرتمندی برای درک سه بعدی یک طرح می باشند که توسط معماران،طراحان داخلی، طراحان غرفه های نمایشگاهی و طراحان صنعتی استفاده می شوند.اما  ساخت ماکت پرزانته پرجزئیات و اصطلاحا ماکت نهایی معمولا توسط ماکت ساز های حرفه ای و شرکت های ماکت سازی که به صورت تخصصی در این حیطه فعالیت می کنند انجام می پذیرد.

اهداف
معماران استفاده های مختلفی از ماکت ها می کنند
-ماکت های سریع اغلب برای مطالعه تقابل و تعامل احجام برای ایده گرفتن و بررسی حجم از زوایای مختلف استفاده می شوند و روشی بسیار کاربردی برای کاوش در ایده های معمارانه است.
-ماکت ها روشی بسیار موثر در ارائه و فروش طرح های معماری است. درک نقشه های فنی دو بعدی و سه بعدی سازی ذهنی آنها حتی برای متخصصین هم امری پیچیده است به همین دلیل معماران از ماکت ها و نرم افزارهای سه بعدی سازی استفاده می کنند تا ایده های خود را سریعتر منتقل کنند . به عبارتی ماکت ها سریعترین ابزار انتقال اطلاعات یک پروژه به شمار می روند.
-ماکت مفیدترین ابزار برای توضیح یک ایده پیچیده یا غیر معمول به تیم سازنده  و یا نقطه عطف بحث بین معماران و مهندسان سازه و طراحان شهری است.
– ماکت ها همچنین مدل های نمایشی بسیار مناسبی هستند برای ساختمان های تاریخی و بناهایی که امروزه وجود ندارند و نیز بناهایی و سایت هایی که به لحاظ وسعت در حدی  می باشند که بازدید از آنها به سادگی مقدور نمی باشد.

مرجع مطالعه:
-       کتاب معماری و ماکت سازی – نوشته مهندس کوروش محمودی
-       سایت اینترنتی آپارات


شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
معماری، جلسه اول
معماری، جلسه دوم
معماری، جلسه سوم
معماری، جلسه چهارم
معماری، جلسه پنجم
معماری، جلسه ششم
معماری، جلسه هفتم
معماری، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی