تبیان، دستیار زندگی

کاری کنید که در خانه به فرزندتان خوش بگذرد

بخش زیادی از زندگی فرزندان امروزی را رایانه، تلفن همراه هوشمند، انواع کنسول بازی و غیره پرکرده هست؟ با ما همراه باشید تا روش سرگرم شدن کودکتان را یاد بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خوشگذرانی، کودک، فرزند، اتاق ، خلاقیت،کتابخوانی، خانواده ایرانی، دنیای کودکان

بازی باید با سن فرزندتان متناسب باشد

دوست‌دارید در منزل به خودتان و فرزندتان اکثر خوش بگذرد؟ میخواهید هیجانش را مشاهده نمایید و بشنوید و لذت ببرید؟ کمی خلاق باشید و فعالیت‌هایی این‌چنین را وارد برنامه زندگی خود کنید.

اتاق متفاوت کودک

خیلی از والدین وقتی می خواهند برای فرزندشان اتاقی آماده کنند، یک اتاق مثل بقیه منزل در نظر می گیرند، فقط وسایلش کمی کوچک‌تر و رنگی‌تر هست و عروسک و اسباب‌بازی هم در آن هست. اما اتاق کودکان جایی هست که می تواند خیلی هیجان‌انگیزتر از این حرف‌ها باشد.
فرزندتان میتواند در اتاقش توی چادر بخوابد، به سقف کره‌های منظومه شمسی را با سفینه‌ها و شهاب‌سنگ‌ها و غیره آویزان کند یا ممکن هست یک حوضچه کوچولوی پر آب، تاب یا یک ننوی ساده داشته باشد، هر چه متفاوت‌تر و خلوت‌تر باشد، جا برای خلاقیت و هیجان و بازی اکثر خواهد بود. در طراحی چنین فضایی، حتما علاقه و استعداد فرزندتان را در نظر بگیرید، نه آرزوهای قدیمی کودکی خودتان را، چون قرار هست اتاق او باشد نه شما!

برنامه عکاسی متفاوت

به‌احتمال‌چندان تابه‌حال تصویر‌های زیبایی که بعضی والدین در سراسر دنیا از فرزندانشان گرفته‌اند را دیده و تحسین کرده‌اید. لازم نیست حتما عکاس حرفه‌ای باشید تا بتوانید تصویر‌های متفاوت بگیرید، شما تصمیم بگیرید و اجازه بدهید فرزندانتان با شور و هیجان، در تصویر‌هایتان نقش ایفا کنند. میتوانید تصویر‌های زیادی مشاهده نمایید و از آن‌ها ایده بگیرید. شما فقط از هیجان کودکتان لذت ببرید و تصویر بگیرید، بگذارید همۀ‌چیز را امتحان کند. چند نکته را حتما رعایت کنید:
• لازم هست که اول فرزندتان را به اینکار علاقه‌مند کنید، نه این‌که وادارش کنید.
• هدف نشان دادن تصویر‌ها به دوست و آشنا نیست، تجربه‌ای متفاوت و پرهیجان و لذت ایجاد کردن هست. دائم به خودتان یادآوری کنید اگر لازم هست!
نه نیاورید و هر پیشنهادی فرزندتان میدهد، رد نکنید. بگذارید خلاقیتش حسابی دست‌به‌کار شود. شاید اولش اصلا تصویر‌های خوبی از آب درنیاید، اما کم‌کم او به این موضوع فکر می کند، با دقت بیشتری محیطش را می بیند، به تصویر‌ها دقت میکند، ذهنش را به فعالیت وامی‌دارد و به ایده‌های جذاب‌تری می رسد. بنابراین، صبور باشید و همراه خوبی برایش باشید. هم خلاقیتش شکوفا میشود، هم رابطه دوست‌داشتنی بی‌نظیری بین شما ایجاد می شود، هم یاد می گیرد پشتکار داشتن به نتیجه‌های بهتر منجر میشود و هم اعتمادبه‌نفسش بالا میرود.

بازی‌های مجازی- واقعیت مجازی

بخش زیادی از زندگی فرزندان امروزی را رایانه، موبایل هوشمند، انواع کنسول بازی و غیره پرکرده هست. حالا هم که دیگر با عینک‌های واقعیت مجازی و مثل آن، دنیای بازی‌های رایانه‌ای کاملا در حال تغییر کردن هست. نمیتوانیم چشم‌مان را روی آن ببندیم، برترین راه این هست که خود ما برترین‌ها را برای فرزندمان گزینه کنیم.
برخلاف باور بسیاری، بازی‌های رایانه‌ای همگی خشن یا برای وقت تلف‌کردن نیستند. تعداد زیادی از این بازی‌ها برای تقویت قدرت مغزی انسان طراحی‌شده‌اند و مهارت‌هایی مثل حل‌ مسئله، حفظ تعادل، دقت به جزییات، تمرکز، نظارت واکنش‌های تکانه‌ای، قدرت تصمیم‌گیری و غیره را تقویت میکنند.
به‌علاوه، در منزل‌های آپارتمانی کوچک مگر چقدر جا برای خیال‌پردازی و بازی‌های قدیمی هست؟ بازی‌های مجازی دنیای تازه‌ای را به دنیای معمول بچه‌ها اضافه می کنند. در این مورد چند نکته را با حساسیت ویژه در نظر داشته باشید:
• زمان بازی رایانه‌ای باید محدود باشد. حداکثر دو سه ساعت در روز تعطیل و کمتر در روزهای مدرسه
• بازی باید با سن فرزندتان متناسب باشد. تعداد زیادی از بازی‌ها برای بزرگسالان طراحی‌شده‌اند و صحنه‌های مناسبی برای کودکان ندارند.
• بازی‌های خشن می تواند رفتار پرخاشگرانه را به دنبال داشته باشد پس جدا از آن‌ها پرهیز کنید.
• هر بازی که می خواهید گزینه کنید اول فواید آن را بررسی کنید، نظرات دیگر کاربران را بخوانید، بعد خودتان آن‌را امتحان کنید و بعد بگذارید فرزندتان با آن بازی کند. اگر بلد نیستید بازی رایانه‌ای بازی کنید، وقتش رسیده یاد بگیرید. فرزندتان هم شاد خواهد شد!

ماجراجویی‌های خواندنی- کتاب‌خوانی دسته‌جمعی

لازم نیست همۀ‌چیز را با چشم تجربه کنیم. تجربه تخیل داستان کتاب در ذهن میتواند دنیای تازه‌ای را جلوی پای ما بگذارد. با فرزندتان برنامه دورهم کتاب خواندن بگذارید. هرکسی نقش خودش را داشته باشد.
اگر می شود، فضا را به فضای کتاب نزدیک کنید، مثلا اگر قرار هست شب تاریک جنگل باشد، چراغ‌ها را خاموش‌کنید و شمع روشن کنید. اگر قرار هست فرزندتان نقش مسافری را داشته باشد که در چادرش روی مریخ منتظر سفینه هست، یک پارچه روی میز بکشید و بگذارید او جلوی چادرش بنشیند و بقیه ماجرا را بخواند.
منبع : تالاب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.