تبیان، دستیار زندگی

مشکلات و چالش‌های نویسندگی در ایران

سیدمیثم موسویان که به‌عنوان یکی از برگزیدگان بخش آتیه داستان ایرانیان در جایزه «جلال» معرفی شد می‌گوید: یکی از مشکلات نویسنده‌ها این است که نمی‌توانند به عنوان یک شغل حرفه‌ای روی کارشان حساب کنند و این خیلی صدمه می‌زند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میثم موسویان


این نویسنده برگزیده در بخش ویژه یازدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل احمد» به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در مراسم اختتامیه در سالن نشسته بودیم؛ مجری برنامه سوال کرد که مهم‌ترین مشکل نویسندگان در حال حاضر چیست، یکی از نویسندگان معروف که در کنار من نشسته بود گفت «پول». این یکی از مشکلاتی است که نویسندگان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و صدمه‌های زیادی دارد. نویسنده مجبور می‌شود تا پل‌های مختلفی را برای پول نشانه برود و مثلا برای جشنواره‌ها بنویسد. برای همین من فکر می‌کنم اصلا در بحث چاپ کتاب ما با دیگر کشورها قابل مقایسه نیستیم. 

موسویان سپس درباره دیگر مشکلات و چالش‌هایی که در حال حاضر در پیش‌ روی نویسندگان وجود دارد، بیان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که یک نویسنده با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند بیش از نوشتن اثر، چاپ آن است. خصوصا برای کسانی که نوقلم هستند، چاپ کتاب یک مصیبت است. آن‌ها حتما باید کانال‌ها یا به تعبیر برخی نویسندگان بزرگ «مافیا»یی را داشته باشند. نشرها هم در برابر محتوای کتاب سلیقه‌ای عمل می‌کنند، چون تفکری دوقطبی در بین ناشران به وجود آمده و نویسنده از هر طرف که بخواهد بنویسد باید خودش را کانالیزه و ذهنش را مدیریت کند؛ چه قطب به ظاهر انقلابی و چه قطب دیگر. هرچند که از یک طرف هم اگر کسی بخواهد با اعتقادش بنویسد برچسب زدن‌هایی وجود دارد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که از نظر خودش چه ویژگی‌ای در آثارش منجر به انتخاب شدنش توسط مخاطبان شده‌ است گفت: از آن‌جایی که با دیگر دوستان هم آشنا هستم، مزیتی نمی‌بینم که باعث شده باشد من را انتخاب کنند. همان‌طور که اختلاف آرا هم در میان نامزدها خیلی کم بود. اما یک بخش از کار به شخصیت خود نویسنده و ارتباطات بیرونی با دیگران برمی‌گردد که همه این‌ها حتی در میزان فروش کتاب‌های یک نویسنده هم تاثیرگذار است.


منبع: ایسنا