تبیان، دستیار زندگی

آرزوی قلبی من نیز ارائه اثری باکیفیت و کم‌نقص است!

توقع ما این نیست اما علاقه داریم همه مخاطبان از متخصصان حوزه موسیقی گرفته تا خانواده و جوان‌‌ها را پای تلویزیون بنشانیم و آن‌ها را راضی نگه داریم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


برنامه «شب موسیقی»

 شبکه چهار سیما مدتی است میزبان برنامه «شب‌‌های هنر» است. این مجله فرهنگی هنری بخش‌های متفاوتی دارد و برخلاف اغلب برنامه‌‌های گفت‌وگومحور، هر بخش آن با تهیه‌کننده و عواملی جداگانه تولید می‌شود که این روند تفکیک‌شده، بر کیفیت آثار زیرمجموعه «شب‌‌های هنر» تاثیر بسزایی دارد.«شب سینما» به تهیه‌کنندگی سلمان وکیلی، «شب تئاتر» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی، «شب روایت» به تهیه‌کنندگی حسین شاه‌مرادی، «شب شعر» به تهیه‌کنندگی کوروش انصاری و «شب موسیقی» به تهیه‌کنندگی حبیب‌اله ذوالفقاری برنامه‌‌هایی هستند که طی هفته از شبکه چهار به روی آنتن می‌روند.

حبیب‌اله ذوالفقاری که طی سال‌های فعالیتش در عرصه تلویزیون به‌طور متمرکز تولید آثار موسیقی‌محور را به عهده داشته، درباره روند تولید و پخش برنامه «شب موسیقی» گفت‌وگو کرد.

برنامه «شب‌‌های هنر» برخلاف اغلب برنامه‌‌های تلویزیون از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و هر بخش آن تهیه‌کننده و عواملی مستقل دارد. به نظرتان این روند چقدر در ارتقای کیفیت آثار موثر است؟

قطعا ایجاد چنین روندی تاثیرات مفیدی خواهد داشت و ارزیابی من نیز در این‌باره بسیار مثبت است. طبیعتأ اگر پنج برنامه که طی هفته پخش می‌شوند در اختیار یک تهیه‌کننده باشد طراوت و تازگی لازم را نخواهند داشت، زیرا تهیه‌کننده زمان کافی برای مدیریت آن آثار را ندارد؛ آن‌هم پنج برنامه با پنج موضوع متفاوت. این‌که مدیریت شبکه چهار سیما به این نتیجه رسیده تا پنج برنامه را به پنج تهیه‌کننده متفاوت بدهد جای تقدیر دارد زیرا به‌جز خودم، تهیه‌کنندگان چهار برنامه دیگر سال‌ها در حوزه‌‌های خودشان فعالیت کرده‌اند.

البته شما نیز مانند دیگر تهیه‌کنندگان برنامه «شب‌‌های هنر» در کارتان متخصص هستید.

من به‌عنوان عضوی کوچک از مجموعه «شب‌‌های هنر»، چندین سال است که در حوزه موسیقی شبکه چهار فعال هستم و برنامه‌‌هایی چون «نقد موسیقی» و «نغمه‌ها» را تولید کرده‌ام.

شما و دیگر تهیه‌کنندگان برنامه «شب‌‌های هنر» بر چه اساسی انتخاب و گزینش شده‌اید؟

درباره چگونگی انتخاب دیگر تهیه‌کنندگان بهتر است از خودشان سوال کنید. اما درباره خودم باید بگویم، فعالیت چندین ساله‌ام در عرصه موسیقی ِ شبکه چهار و بازخوردهای خوب مخاطبان نسبت به برنامه «نغمه‌ها»، مدیریت و مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار را بر آن داشت تا تهیه و تولید برنامه «شب موسیقی» را به من بسپارند.

به نظرتان، تهیه‌کننده چقدر باید به حوزه مربوطه اشراف داشته باشد تا اثری باکیفیت را تولید کند و این روال تا چه حد در تلویزیون رعایت می‌شود؟

تهیه‌کننده، واسطه‌ای میان عوامل سازنده و شبکه است. به هرحال کسی که متولی کار است و مدیریت پروژه‌ای را به عهده دارد باید بر موضوع برنامه اشراف داشته باشد و در این تردیدی نیست. بی‌شک توجه به این مقوله می‌تواند در روند کلی و چگونگی پیشبرد اهداف برنامه، شبکه و سازمان تاثیر بسزایی داشته باشد.

با این تفاسیر، خودتان در عرصه تهیه‌کنندگی قرار است چه روالی را طی کنید و در آینده تولید چه برنامه‌‌هایی را به عهده خواهید داشت؟

روالی که من برای خودم در نظر دارم یک بحث است و روالی که شبکه براساس امکانات و تصمیم و صلاحدید مسئولان ذی‌ربط در نظر دارد مبحث دیگری است. اما بنا به فعالیت چندساله‌ام در حوزه موسیقی، خیلی دلبسته این موضوع هستم و خوشبختانه طی این مدت ارتباط‌‌های خوبی با دوستان مجموعه موسیقی برقرار کرده‌‌ام؛ بنابراین دوست دارم در عرصه موسیقی فعالیت کنم زیرا در این حوزه هرچقدر جلوتر بروم و فعالیت‌‌های بیشتری داشته باشم، تجربه‌‌های بیشتری کسب می‌کنم و با اهالی موسیقی ارتباط بهتر و بیشتری برقرار خواهم کرد و طی این روند اعتماد مجموعه موسیقی به بنده بیشتر خواهد شد.

پیش از آن‌که به سراغ «شب موسیقی» برویم کمی درباره برنامه «نغمه‌ها» توضیح دهید.

تولید برنامه «نغمه‌ها» از سال۱۳۹۱ آغاز شده و به‌دلیل برخی مسائل ساخت آن در مقطعی متوقف شده بود و حال نیز تولید آن ادامه دارد. در مسیر ساخت برنامه «نغمه‌ها» دشواری‌‌هایی برایم به وجود آمد و با همه مشکلاتی که وجود داشت و دارد، همچنان علاقه‌مندم پروژه «نغمه‌ها» را به سامان برسانم. به این معنا که مثلا اگر در حوزه موسیقی چهارصد، پانصد نفر موسیقیدان جدی و کاربلد داریم، بتوانم با همه آن‌ها مصاحبه کنم، تا به این ترتیب آرشیوی کامل و منبعی باارزش از زحمتکشان عرصه موسیقی داشته باشیم. تکمیل کردن و به سرانجام رساندن آرشیو «نغمه‌ها» از علاقه‌مندی‌‌های خاص و جدی بنده است.

در حال حاضر برنامه «نغمه‌ها» در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

از سال۱۳۹۱ تاکنون نزدیک به ۱۲۰برنامه ۶۰دقیقه‌ای و ۳۰برنامه ۳۰‌دقیقه‌ای پخش شده و در حال حاضر نیز مشغول ضبط اثر هستیم. به این ترتیب که از ۱۳برنامه، ۱۰قسمت ضبط شده و شش برنامه دیگر نیز تدوین شده‌اند. دو برنامه پخش شده و قسمت‌های دیگر نیز از دو،سه هفته آینده به روی آنتن خواهند رفت. به‌طور کلی اگر شبکه تصمیم بگیرد که تولید این اثر ادامه پیدا کند باعث خرسندی بنده خواهد بود.

به نظرم حوزه سختی را انتخاب کرده‌اید. زیرا موسیقی در تلویزیون همواره با محدودیت‌‌هایی مواجه بوده است. به نظرتان تلویزیون طی این سال‌ها تا چه حد به موسیقی پرداخته و چقدر باید نسبت به موسیقی بازاندیشی کند؟

من تئوریسین و صاحب‌نظر نیستم و پرداختن به این موضوع در صلاحدید مراتب مسئولیتی و مدیریتی بالاتر است. این‌که نوع پرداختن به مقوله موسیقی چقدر و تا چه حد باید اصلاح شود و مورد بازنگری قرار گیرد به من باز نمی‌گردد و مسئولان و مدیران صداوسیما می‌توانند در این‌باره نظر دهند.؛ لذا آنچه از بنده خواسته می‌شود و به من اعلام می‌شود را در مقام یک همکار رسانه‌ای انجام می‌دهم. اما به هرحال، هم در حوزه موسیقی و هم در حوزه‌‌های دیگر، سیاست‌‌هایی وجود دارد که باید توسط تهیه‌کنندگان رعایت شود. در این میان، آنچه می‌توانم درباره آن حرف بزنم این است که حوزه موسیقی بسیار تخصصی است و وقتی قرار است در این حوزه، تخصصی کار کنیم باید نگاهی تخصصی داشته باشیم. خوشبختانه با حضور مدیریت جدید آقای دکتر معینی‌‌پور فضای خوبی ایجاد کرده‌ایم؛ البته این ارزیابی باید از سوی مسئولان و مخاطبان باشد نه از طرف من تهیه‌کننده. به‌عنوان فردی که سال‌ها در عرصه موسیقی فعال بوده و در رسانه به تولید آثار موسیقی‌محور پرداخته، احساسم این است که اگر بتوانیم با هر موضوعی، به‌خصوص موسیقی درست برخورد کنیم به همان اندازه بازخورد مثبت خواهیم داشت. این موضوع برای من ثابت شده بود اما با پخش ۹ قسمت از برنامه «شب موسیقی» برای من محرز شد.

برنامه «شب موسیقی» از لحاظ ساختار و محتوا، نسبت به دیگر آثار موسیقی‌محور متفاوت است. ایده و طرح آن چطور شکل گرفت و برای تولید آن چه روندی را طی کردید؟

کلیت کار از سوی شبکه و گروه به من اعلام شد. ما قرار است در طول برنامه جریان‌‌های موجود و روز موسیقی را بررسی کنیم. حتی مدیریت محترم شبکه نیز تاکید داشتند که همه جریان‌‌های موسیقی را مد نظر قرار دهیم و نظرشان این بود که آنتن شبکه چهار و برنامه «شب موسیقی» این قابلیت را دارد تا به بررسی جریان‌‌های موجود بپردازد و ما نیز طبق نظر ایشان حرکت کردیم.

کمی درباره ویژگی‌‌های برنامه «شب موسیقی» توضیح دهید.

طی بیست‌وچند سالی که در رسانه مشغول به کارم کمتر اثری را دیده‌ام که سردبیر داشته باشد و خوشبختانه نه فقط در «شب موسیقی» که در همه بخش‌های مجموعه «شب‌‌های هنر»، سردبیر عضو لاینفک برنامه‌هاست. ما از دکتر محمدرضا آزاده‌فر که انسانی بسیار فرهیخته، متخصص و متعهد هستند دعوت کردیم که به‌عنوان سردبیر در برنامه «شب موسیقی» حضور پیدا کنند و جریان‌دهی، سامان‌دهی و مدیریت فکری و محتوایی برنامه را به عهده بگیرند و ایشان نیز بر من منت گذاشتند و پذیرفتند. حال اگر برنامه به حدی رسیده که شما بابت گفت‌وگو درباره آن با من تماس می‌گیرید، مرهون زحمات، تخصص، تعهد و محبت ایشان است.

ایشان چگونه و به‌شکل به تولید محتوای برنامه می‌پردازند؟

ایشان براساس دغدغه‌‌های جامعه موسیقی موضوعاتی را انتخاب می‌کنند و آن‌ها را به من یادآوری می‌کنند و من باتوجه به شناختم نسبت به جامعه و اهالی موسیقی با ایشان هم‌فکری می‌کنم و درنهایت به نتیجه می‌رسیم و تصمیم می‌گیریم که موضوع هفتگی برنامه «شب موسیقی» چه باشد و مهمانان برنامه چه کسانی باشند.

اتاق فکر برنامه «شب موسیقی» چه کسانی هستند و بر چه اساسی انتخاب شده‌اند و شما چقدر با آن‌ها در تعامل هستید؟

اتاق فکر به این دلیل تشکیل شده که به ما کمک فکری کند و برای تولید محتوای اثر ایده ارائه دهد و در جهت ارتقای برنامه، موضوعات مختلف را تحلیل و حتی نقد کند. طبیعی است که اتاق فکر را همراهی کنم و با اعضای آن در تعامل باشم. خوشبختانه اعضای اتاق فکر برنامه همگی از افراد متخصص هستند و سال‌هاست درباره موضوعات مختلف با ما هم‌فکری می‌کنند.

خروجی برنامه گویای این است که اتاق فکر خوبی دارید و پیش از آنتن به تحلیل و بررسی موضوعات مختلف می‌پردازید و برای ارتقای کیفی برنامه زمان صرف می‌کنید.

نمی‌دانم از این‌که می‌گویید اتاق فکر خوبی داریم منظورتان چیست؟ یعنی شما برنامه را پیگیری می‌کنید؟ یا این‌که بحث تعارف است؟

بله، همه برنامه‌‌های «شب‌‌های هنر» را دنبال می‌کنم و هیچ‌گاه پیش از دیدن اثر با عوامل آن به گفت‌وگو نمی‌نشینم و در این زمینه نیز تعارفی ندارم و اگر نقدی باشد مطرح می‌کنم. در برنامه «شب موسیقی» منظر و نگاه شما و دیگر عوامل مشخص است و به نظرم در تولید محتوا موفق عمل کرده‌اید.

از شما ممنونم و نظر لطف شماست و امیدوارم همان گونه باشد که می‌گویید. آرزوی قلبی من نیز ارائه اثری باکیفیت و کم‌نقص است.

درنهایت چه مخاطبی را در نظر دارید و «شب موسیقی» را برای کدام قشر از مخاطبان به روی آنتن می‌برید؟

توقع ما این نیست اما علاقه داریم همه مخاطبان از متخصصان حوزه موسیقی گرفته تا خانواده و جوان‌‌ها را پای تلویزیون بنشانیم و آن‌ها را راضی نگه داریم. نمی‌دانم متخصصان تا چه اندازه برنامه را دنبال می‌کنند اما از آن‌ها و دیگر مخاطبان بازخوردهای خوبی دریافت کرده‌ام و به نظرم بینندگان عام تلویزیون نیز با برنامه ارتباط برقرار کرده‌اند. این را هم بگویم که در میان پنج برنامه «شب‌های هنر» ما تنها برنامه‌ای هستیم که از شروع تا پایان برنامه پیام مخاطبان را به‌صورت آنلاین دریافت می‌کنیم. بسیار پیش آمده که پیام مخاطبان را در برنامه پخش کرده‌ایم. بنابراین تصورم این است که مخاطبان برنامه «شب موسیقی» از طبقات و صنوف مختلف جامعه هستند.

و سخن آخر؟

از شما بابت این گفت‌وگو ممنونم.

منبع: خبرگزاری صبا/وحید خانه‌ساز