تبیان، دستیار زندگی

کشتیرانی ایمن‌تر در دریای خزر

کشتیرانی در دریای خزر با تصویب نهایی پیش‌نویس پروتکل تامین ایمنی دریانوردی، ایمن‌تر می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کارشناس
هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر در چهارمین اجلاس بررسی همکاری‌های کشورهای حاشیه خزر در زمینه ایمنی دریانوردی در این دریا در تهران افزود: برای توسعه همکاری‌ های فنی و ایمنی و حفظ محیط زیست و ارتقاء کارایی حمل و نقل دریانوردی استفاده مناسب از ظرفیت های دریای خزر برای کشورهای حاشیه این دریا اهمیت زیادی دارد.
وی اضافه کرد: دریای خزر به عنوان بزرگترین دریای بسته جهان توسط پنج کشور ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان احاطه شده و با توجه به قرار گرفتن این دریا در مسیر کریدور شمال به جنوب، حفظ محیط زیست آن برای پنج کشور حاشیه دریای خزر اولویت دارد.
حق شناس گفت: برگزاری این اجلاس، بستر مناسبی برای تسریع در تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی دریای خزر و در نتیجه ارتقای سطح ایمنی دریانوردی با رعایت استانداردهای فنی و در چارچوب پروتکل‌های سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) به وجود آورده است.
وی­ تاکید کرد: در پی عقد موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت دریای خزر در سال ۲۰۱۰ میلادی در باکو و برگزاری اجلاس دوم در ترکمنستان و سومین اجلاس در تهران، اکنون پیش‌نویس این پروتکل در ۹ ماده تدوین شده که امیدواریم در این اجلاس به تایید نهایی نمایندگان پنج کشور حاشیه خزر برسد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی، تعیین چارچوب قوانین بین المللی قابل اجرا در دریای خزر و تبادل تجارب و مساعدت در آموزش برای افزایش تخصص کارکنان کنترل و نظارت فنی را از مهمترین محورهای این پیش‌نویس بین المللی برای دریای خزر اعلام کرد.
حق شناس افزود: بهسازی مکانیزم همکاری در زمینه کنترل بازرسی کشتی ها توسط کشورهای صاحب بندر و تدوین و پذیرش یادداشت تفاهم در مورد کنترل و بازرسی کشتی ها توسط کشورهای حاشیه خزر از دیگر بندهای این پیش‌نویس در اجلاس چهارم است.
گفتنی است؛­ چهارمین نشست بررسی همکاری های تامین ایمنی و امنیت دریانوردی در دریای خزر با حضور نمایندگانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان امروز و فردا در هتل همای تهران برپاست.­
در این نشست، ایمنی دریانوردی شامل ایمنی تردد شناورها در دریای خزر و عملیات دریایی و نیز بهره برداری از ظرفیت های حقوقی دریاهای جهان، در خصوص کنترل و بازرسی کشتی ها در این آبراهه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
موضوع اصلی این نشست، بررسی همکاری کشورهای عضو در زمینه تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر و مذاکره برای بهره مندی از ظرفیت های حقوقی تعدادی از کنوانسیون های دریایی سازمان بین المللی دریانوردی در خصوص کنترل و بازرسی کشتی هاست.
ایمنی دریانوردی و بهسازی مکانیزم های تعامل در امور تجسس و نجات دریایی با لحاظ ویژگی های جغرافیایی و شرایط دریای خزر از دیگر مواردی است که در دستور کار اجلاس چهارم قرار دارد.

اجماع همسایگان، تنها راه اجرای قوانین دریانوردی در خزر است

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: قوانین دریانوردی و ایمنی مصوب سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)،­ تنها به شرطی قابلیت اجرا در دریای خزر را دارد که توسط همه کشورهای ساحلی و همسایگان این دریا پذیرفته شده باشد.
هادی حق شناس در حاشیه چهارمین اجلاس تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر در جمع خبرنگاران گفت: کنوانسیون های بین المللی مصوب سازمان جهانی دریانوردی (آیمو) مربوط به آبهای آزاد است و بر روی کشتی های متردد در آبهای آزاد به شرط این که به تایید دولتها برسد و آنها به کنوانسیون مربوطه ملحق شده باشند لازم اجراست.
وی با بیان اینکه تاکنون ۵۰ کنوانسیون بین المللی دریانوردی به تصویب رسیده است، تاکید کرد: در دریای خزر و هر دریای بسته شبیه به خزر، این قوانین و کنوانسیون ها به شرطی قابلیت اجرا دارد که در مراجع رسمی کشورهای حاشیه این دریا به تصویب رسیده باشد و متناسب با منافع این کشورها باشد.
معاون سازمان بنادر تاکید کرد: حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی در دریای خزر و حفاظت از محیط زیست آن،​ به عنوان بزرگترین دریاچه جهان اهمیت ویژه‌ای دارد و دستیابی به این هدف، اراده جدی و همکاری کشورهای منطقه در اعمال قوانین متحد و یکسان در قالب پروتکل چند جانبه را می‌طلبد.
وی افزود: به کارگیری تمهیدات در مواجهه با سوانح دریایی از جمله مسایلی است که در قالب تفاهم‌ نامه‌ های چند جانبه در ۲ سال گذشته مدنظر قرار گرفته است.
حق شناس همچنین گفت: خوشبختانه کشورهای همسایه خزر به این اتفاق نظر رسیده اند که باید هرچه زودتر پروتکل ایمنی این دریا منعقد شود و با توجه به اینکه بخش عمده این راه طی شده، تلاش می کنیم در این اجلاس بخش دیگری از پروتکل ایمنی دریانوردی را تکمیل کنیم که در این صورت، بخش مهمی از این راه طی شده است.

منبع:صداو سیما