تبیان، دستیار زندگی

آینده‌ی غبارآلود صنعت خودرو

افزایش قیمت خودرو از محل درب کارخانه در بازار آزاد خودرو تاثیرگذار است. در حال حاضر وضعیت بازار خودروهای داخلی اشباع شده است، بنابراین چنانچه قیمت محل درب کارخانه نیز 5 درصد زیر قیمت بازار گران شود، دیگر قیمت‌ها در بازار آزاد تغییری نخواهند کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قیمت خودرو
خبرهای مبنی بر افزایش نرخ خودروهای داخلی از محل درب کارخانه همچنان از سوی مقامات مسئول در حالی یکی پس از دیگری تکذیب می‌شود که خودروسازان خواهان افزایش قیمت‌ها هستند. حال سوالی که ذهن فعالان بازار خودرو را به خود مشغول کرده، این است که آیا قیمت خودرو در بازار گران نمی‌شود؟

در حال حاضر وضعیت بازار خودروهای داخلی اشباع شده است، بنابراین چنانچه قیمت محل درب کارخانه نیز ۵ درصد زیر قیمت بازار گران شود، دیگر قیمت‌ها در بازار آزاد تغییری نخواهند کرد. مگر اینکه دو خودروساز به تعهداتشان عمل نکنند و مجددا عرضه خودرو را به تاخیر بیاندازند. همین واکنش‌ها در بازار منجر به دونرخی شدن قیمت‌ها می‌شود.

به‌طور کلی معتقدیم موضوع قیمت‌گذاری دستوری جزو مباحث باطلی است. یعنی تا زمانی که ندانیم قیمت تمام‌شده محصولات چه میزان است و چه عواملی منجر به افزایش قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود، چه با دستور روسای مختلف و چه با دستور وزیر، در اصل ماجرا چیزی را تغییر نخواهد داد.


چنانچه نرخ خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شوند، دیگر پیش‌فروش خودروها معنی ندارد. بنابراین در ماه‌های آتی نباید شاهد طرح پیش‌فروش از سوی دو خودروساز باشیم تا بازار به آرامش نسبی دست پیدا کند.

مسلما زمانی که قیمت خودروها از محل درب کارخانه ارزان‌تر باشد، مردم به جای مراجعه به بازار آزاد کالای خود را از کارخانه خریداری خواهند کرد.
اختلاف قیمت در بازار (دونرخی بودن)، رانت و دلالی را خود خودروسازان ایجاد می‌کنند. بنابراین ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو زمانی حاصل می‌شود که دو خودروساز موضوعاتی همچون انحصار را در این صنعت بردارند. تا زمانی که انحصارها در بازار وجود داشته باشد، بازار خودرو با اختلالات مواجه خواهد شد.

حالا بالعکس نظر نمایشگاه‌داران خودرو، برخی کارشناسان با هرگونه قیمت‌گذاری دستوری مخالفند و معتقدند چنانچه مجددا عرضه از سوی خودروسازان کاهش یابد بی‌شک قیمت‌ها نیز به‌طور پلکانی در بازار آزاد گران می‌شود.

موافق قیمت‌گذاری دستوری خودرو نیستیم

از سوی دیگر یک کارشناس خودرویی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت خودرو در بازار گران نمی‌شود؟ بحث قیمت از محل درب کارخانه یا بازار آزاد به عرضه و تقاضا بستگی دارد. زمانی که عرضه کاهش، تقاضا نیز روند افزایشی به خود می‌گیرد، طبیعی است که قیمت‌ها گران‌تر می‌شود. اما در برخی مواقع زمانی هم بالعکس این موضوع است. یعنی عرضه افزایش و تقاضا کاسته می‌شود، در چنین شرایطی قیمت خودروها ارزان می‌شود.

به‌طور کلی معتقدیم موضوع قیمت‌گذاری دستوری جزو مباحث باطلی است. یعنی تا زمانی که ندانیم قیمت تمام‌شده محصولات چه میزان است و چه عواملی منجر به افزایش قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود، چه با دستور روسای مختلف و چه با دستور وزیر، در اصل ماجرا چیزی را تغییر نخواهد داد.

او درباره پرسشی مبنی بر اینکه آیا با آزادسازی نرخ خودرو، تقاضا برای خرید خودروها در محل درب کارخانه افزایش می‌یابد یا خیر؟ مسلما زمانی که قیمت خودروها از محل درب کارخانه ارزان‌تر باشد، مردم به جای مراجعه به بازار آزاد، کالای خود را از کارخانه خریداری خواهند کرد.
منبع: تجارت نیوز