تبیان، دستیار زندگی

روایت «مردمان نیمه‌جان» از زندگی در پایتخت داعش

مستند «مردمان نیمه‌جان» زندگی اهالی موصل را در روزهای اسارت و آزادی به تصویر می‌کشد. موصل پایتخت دولت خودخوانده داعش بود که با مقاومت مردم، رزمندگان و حشدالشعبی عراق دوباره آزاد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 مستند «مردمان نیمه‌جان»

مستند «مردمان نیمه‌جان» یکی از مستندهای حاضر در بخش شهید آوینی دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت است که به کارگردانی روح‌الله قاسمی و تهیه‌کنندگی سید هاشم موسوی تولید شده است. این مستند روایتی متفاوت از روزگار بعد از جنگ در شهر موصل عراق است. جایی که اگرچه شهر از وجود داعش پاک شده است اما اثرات مخرب آن هنوز هم باقی مانده است.

سید هاشم موسوی، تهیه کننده مستند «مردمان نیمه جان» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، درباره سوژه این مستند گفت: این فیلم، تصاویر شهر موصل را پس از آزادسازی آن توسط حشدالشعبی نشان می‌دهد و زندگی مردم این شهر در زمان اشغال آن منطقه توسط داعش، به تصویر کشیده می‌شود. مستند «مردمان نیمه جان» زندگی مردم موصل در زمان حکومت داعش را نشان می‌دهد. داعش، شهر موصل را پایتخت خود معرفی کرده بود و از این نظر، نمایش تصاویر آن بعد از خروج داعش، جذابیت‌های زیادی خواهد داشت. در این فیلم، بسیاری از مکان‌های عمومی شهر موصل مانند دانشگاه اصلی آن، بازار اصلی شهر، روستاهای اطراف و ... را نشان داده‌ایم و می‌بینیم که شهر به صورت کامل نابود شده است.

وی ادامه داد: در ساخت این فیلم سراغ مردم و چهره‌های تاثیرگذار شهر رفته‌ایم و از آنان این سوال را می‌پرسیم که «در زمان حکومت داعش، چگونه زندگی می‌کردید؟». پاسخ‌هایی که آنان به این پرسش می‌دهند، بسیار تامل برانگیز است. جالب است بدانید که در مدت زمان حکومت داعش، بسیاری از زنان و دختران عراقی از ترس این که مبادا به دام داعشی‌ها بیفتند، حتی از خانه هم بیرون نیامده بودند. علاوه بر این، بسیاری از مردان اجازه نداشتند که لباس‌های معمولی نظیر تی‌شرت و شلوار جین و ... به تن کنند و یا نمی‌توانستند که ریش‌شان را اصلاح کنند. در حقیقت، زندگی مردم در زمان حکومت داعش بسیار بدوی و ابتدایی بوده است و هیچ کس حق اعتراض نداشته است.

تهیه‌کننده مستند «مردمان نیمه جان» به یکی از سوژه‌های مهم در این مستند اشاره کرد و گفت: در این مستند با چند سوژه خوب مواجه هستیم؛ یکی از این سوژه‌ها، گفتگو با یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین فرماندهان داعش است که به دست حشدالشعبی افتاده بود. ما در این مستند توانستیم گفتگوی متفاوتی را با این عنصر مهم داشته باشیم. البته به دلایل امنیتی نمی‌توانستیم تصویر و نام او را فاش کنیم چرا که هنوز هم دست نیروهای حشدالشعبی است و مورد بازجویی قرار می‌گیرد اما در گفتگویی که با ما داشت، حرف‌‌های متفاوتی را راجع به تفکرات داعش، نحوه ورود به عراق، حکومت بر مردم آن، ایران و اسرائیل بر زبان آورده است.

موسوی در مورد انتخاب اسم «مردمان نیمه جان» برای این مستند گفت: مردم موصل از وضعیت حکومت داعش بر آنان خسته شده بودند چرا که تقریبا تمام زیرساخت‌های آنان در حوزه‌های مختلف از بین رفته است. به نظرم تاکنون مستندی با این موضوع بعد از آزادسازی موصل ساخته نشده است و از این منظر می‌توان گفت که اولین تصاویر بعد از جنگ موصل را در این مستند نشان داده‌ایم. برای ساخت این مستند، چیزی نزدیک به 10 روز در موصل تصویربرداری داشتیم و حدود 5-6 ماه نیز پس تولید داشتیم.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از: کارگردان روح‌الله قاسمی، تهیه‌کننده سید هاشم موسوی، تصویربردار مهدی لارویی


منبع: تسنیم