تبیان، دستیار زندگی

حوزه نقشه جامع تمدن اسلامی را ارائه کند؛ افق و چشم انداز جهانی و تمدنی پایه حوزه انقلابی است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مهمترین وظیفه حوزه های علمیه ارائه طرح و نقشه جامع تمدن اسلامی است، گفت: فقه جامع دین افزون بر فقه فردی،که ناظر بر احكام رفتار افراد است، مشتمل بر فقه اجتماعی و بالاتر از آن و فقه تمدنی در سه سطح «خرد، كلان و توسعه» خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله اراکی
آیت الله محسن اراکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، پیرامون نقش حوزه در تمدن سازی اسلامی گفت: حوزه مغز تفکر نظام اسلامی است و لذا اولین وظیفه ای که بر عهده دارد، بر آوردن نیازهای فکری و اندیشه است. وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نیازهای فکری، دفاع منطقی از مبانی تفکر اعتقادی است، تاکید کرد: در حال حاضر این کار به خوبی در حوزه ها انجام شده است؛ سه دهه ابتدای انقلاب دفاع از مبانی فکری و انقلاب بود و مرحله کنونی، پاسخگویی به نیازهای فکری نظام در عرصه نظام سازی تمدنی است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مهمترین وظیفه حوزه ها در فقه اسلامی، ارائه طرح و نقشه جامع تمدن اسلامی است، اظهار کرد: حوزه به عنوان خاستگاه معارف دینی که هسته محوری تمدن اسلامی را تشکیل می دهد، نقش اساسی در پویایی و بالندگی تمدن اسلامی را دارا می باشد و در زمینه پرورش انسان نیز نقش محوری و مهمی در تربیت انسان های متعهد، کارآمد و تاثیر گذار در تمدن اسلامی دارا می باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه حوزه در ذات خود، تمدن ساز بوده و باید باشد، افزود: تمدن سازی مقوله‎ای فراتر از یک قوم، نژاد و فرهنگ است که با این اوصاف حوزه انقلابی باید از یک راهبرد تمدنی برخوردار باشد. آیت الله اراکی با بیان اینکه پایه حوزه انقلابی، افق و چشم انداز جهانی، تمدنی، فراگیر و ناظر به همه زندگی بشر است، افزود: اولین و مهم ترین رسالت حوزه های علمیه به عنوان اتاق فکر نظام اسلامی، تبیین نظری و کارآمد چارچوب ها، اهداف و الگوهای ناظر به تحقق تمدن اسلامی است تا بر اساس آن جریان دین در همه عرصه ها و سطوح جاری گردد.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: سرپرستی، هدایت و تكامل تمدن اسلامی، می بایست در چارچوب مبانی و اهداف دین صورت گیرد که بر این اساس، تحقق تمدن اسلامی نیازمند یك منظومه ی معرفتی است كه در هسته ی آن معارف اسلامی قرار دارد. آیت الله اراکی در ادامه با بیان اینکه اخلاق تمدنی و فقه تمدنی و در یك كلمه دستیابی به فقه جامع دین، ضروری است، گفت: فقه جامع دین افزون بر فقه فردی،که ناظر بر احكام رفتار افراد است، مشتمل بر فقه اجتماعی و بالاتر از آن و فقه تمدنی در سه سطح «خرد، كلان و توسعه» خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: نقش سازندگی این عناصر در تمدن اسلامی که بر پایه معارف دینی و اسلامی استوار گردیده و تمامی عرصه های زندگی بشر را مورد توجه قرار داده و جهت گیری زندگی انسان را در ابعاد گوناگون مشخص نموده است، آشکار تر می باشد. عضو جامعه مدرسین حوزه در این باره اظهار کرد: نهاد حوزه و دانشگاه به عنوان مراکز و کانون های علمی و پژوهشی کشور در عرصه معارف دینی و ترسیم علوم مختلف، نقش محوری و اساسی در پویایی و بالندگی این تمدن خواهند داشت.

آیت الله اراکی در ادامه این گفتگو به نقش اساتید و ارکان حوزه و شرایط و ظرفیت های آن در تمدن اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: واقعا در حوزه های علمیه که از سرچشمه اهل بیت(ع) معارف دینی را دریافت می‌کنند، از نظر استعداد، توانایی و مایه های دانشی، سرمایه های علمی بی نهایتی وجود دارد. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان با تاکید بر این مطلب که اگرحوزه های علمیه همت کنند، قطعا می توانند پاسخگو باشند، گفت: به هر حال بر عالمان و مدیران حوزه های علمیه لازم است که هم خودشان همت کرده و راه را برای طلاب جوان باز کنند تا در این عرصه ها بتوانند دانش بیاموزند و به پژوهش بپردازند.



منبع:‌ خبرگزاری حوزه نیوز