تبیان، دستیار زندگی

چرا زندگی سراسر حل مسئله است؟

سیزدهمین چاپ کتاب «زندگی سراسر حل مسئله است» اثر کارل ریموند پوپر با ترجمه شهریار خواجیان از سوی نشر مرکز با شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
«زندگی سراسر حل مسئله است؟

 
«زندگی سراسر حل مسئله است؟» شامل مقالات و گفتارهای کارل ریموند پوپر در حوزه‌های علوم طبیعی، تاریخ و سیاست است. پوپر خود مباحث این کتاب را خود را در دنباله کتاب «در جست‌وجوی یک جهان بهتر» می‌دانست. نشر مرکز این کتاب را برای نخستین بار در سال ۱۳۸۳ با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه،  ۲۸۶ صفحه و بهای دو هزار ۶۵۰ تومان منتشر کرد.

کتاب به دو بخش کلی تقسیم می‌شود: «مسایل علوم طبیعی» و «اندیشه‌هایی در باب تاریخ و سیاست». بخش نخست شامل این مقالات است: «منطق و تکامل نظریه علمی»، «یادداشت‌های یک رئالیست درباره مساله جسم ــ ذهن»، «معرفت شناسی و مساله صلح»، «موقعیت معرفت شناختی معرفت شناسی تکاملی»، «به سوی یک نظریه تکاملی معرفت» و «متافیزیک کپلر درباره منطومه شمسی و نقد تجربی وی».

بخش دوم نیز شامل مقالاتی با این سرفصل‌هاست: «درباره آزادی»، «درباره نظریه دموکراسی»، «زندگی سراسر حل مسئله است»، «علیه تفسیر کلبی مسلکانه تاریخ»، «جنگیدن به خاطر صلح»، «سقوط کمونیسم، درک گذشته و تاثیر بر آینده»، «ضرورت صلح»، «مازاریک و جامعه باز» و «چگونه بدون زحمت فیلسوف شدم».

پوپر در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «وقتی به تاریخ اروپایی و امریکایی‌مان فکر می‌کنم تقریبا به همان نتیجه‌ای که اچ. ا. ال. فیشر مورخ رسید و من چند بار گفته او را نقل کردم، می‌رسم: «حقیقت پیشرفت با برجستگی و روشنی بر صفحات تاریخ نقش بسته است، اما پیشرفت یک قانون طبیعی نیست. یعنی اینکه پیشرفت‌هایی که توسط یک نسل به دست آمده ممکن است توسط نسل دیگری بر باد رود.»

سیزدهمین چاپ «زندگی سراسر حل مسئله است» با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۲۱۶ صفحه و بهای ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان از سوی نشر مرکز روانه کتابفروشی‌ها شده است. دوازدهمین چاپ این کتاب نیز در سال گذشته با شمارگان ۷۰۰ نسخه و بهای ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان منتشر شده بود.

منبع: مهر