تبیان، دستیار زندگی

دوست ندارم تکراری کار کنم

«من واقعا دوست ندارم تکراری کار کنم و هر آهنگی را که ساختم، سعی کردم متفاوت از قبلی بسازم. این جزو اخلاق من است.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
هومن گامنو

فعالیت حرفه‌ای‌اش را با گروه «بروبکس» و با آهنگ متفاوت آن زمان یعنی «سوسن‌خانم» شروع کرد. سیدهومن شاهی یا بهتر است بگوییم هومن گامنو که از همان ابتدا با مدل خواندن و اکت‌‌هایش در آهنگ «سوسن‌خانم» غوغا به‌پا کرد، توانست سبک جدید و شادش را در دل مردم جای دهد. او با «بروبکس» چندین کار دیگر ازجمله «بدو دیره»، «قدرت دست خانوماس» و «عین مامان منه» را کار کرد. شاید بتوان گفت یکی از عمده دلایلی که مردم از آهنگ‌‌های او لذت می‌برند این است که خودش شبیه آهنگ‌‌هایش است یعنی شاد و بامزه و همین ویژگی در آهنگ‌‌های او باعث شد تا رامبد جوان پای او را به تلویزیون باز کند. ورود او به برنامه «خندوانه» باعث شد تا استعدادهای دیگر او ازجمله بازیگری کشف شود و در نمایش «شرقی غمگین» بدرخشد. او اما این روزها در تلویزیون هم به‌عنوان خواننده و هم به‌عنوان بازیگر روزهای شلوغی را سپری می‌کند. به این بهانه با او به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید.

آقای شاهی باخبر شدیم که این روزها درحال بازی در یک سریال هستید. کمی درباره آن برایمان توضیح دهید.

بله، سریال «زیر همکف» با کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌کنندگی رضا جودی.

ژانر آن کمدی است؟

بله، درواقع یک داستان دراماتیک و کمدی لحظه است؛ یعنی بازیگران سعی نمی‌کنند شما را بخندانند و اتفاقاتی که طی سریال برای بازیگران رخ می‌دهد خنده‌دار است.

کمی درباره نقش خودتان برایمان توضیح می‌دهید؟

اجازه دهید نقشم را لو ندهم اما این کمدی داستان یک نفر است که می‌خواهد زن بگیرد.

از چه زمانی قرار است پخش شود؟

فعلا درحال ضبط و فیلمبرداری آن هستیم و زمان دقیق آن مشخص نیست اما به احتمال زیاد برای سال آینده در فصل بهار به پخش می‌رسد.

شما از برنامه «خندوانه» وارد تلویزیون شدید، آیا تلویزیون باعث شد تا پایتان هم به عرصه بازیگری باز شود یا از قبل هم کار تئاتر و بازی انجام می‌دادید؟

بحث تلویزیون باعث شد تا جلوی کار تئاترم را نگیرند یعنی درگذشته چند رپر سعی کرده بودند که روی صحنه بیایند و تئاتر بازی کنند اما جلوی آن کارها گرفته شده بود. در هر صورت از آن جایی که من در تلویزیون فعالیت داشتم باعث شده بود که جلوی کار من را نگیرند و ببینند که من چه‌کاره‌ام، چند-چند هستم و می‌خواهم چه کار کنم.

باتوجه به این‌که شما سال‌ها کار خوانندگی آن هم سبک رپ انجام دادید؛ چقدر سبک و نحوه خواندنتان در حرفه بازیگری به‌ویژه فن بیان برایتان تاثیرگذار بود؟

تاثیری که داشت این بود که من تپق نمی‌زنم، یعنی جملات طولانی را پشت سر هم می‌توانم بیان کنم. من زمان زیادی است که می‌خوانم، از بالای گلو، دیافراگم خوانده‌ام و در کل بالا و پایین کردن صدا مثلا همان طور که خودتان در تئاتر «شرقی غمگین» دیدید مسلما آن‌ها را خوب می‌توانم بازی کنم.

قصد دارید بازیگری را ادامه دهید؟

بله، تئاتر را هرگز رها نمی‌کنم و ادامه می‌دهم البته می‌خواهم کار سینمایی هم انجام دهم.

آیا از سینما هم پیشنهاد بازی داشته‌اید؟

فیلم پیشنهاد شده اما فیلمنامه‌هایشان را دوست نداشتم. ان‌شاءاله بعد از این سریال فیلمنامه‌‌های بهتری پیشنهاد شود.

کمی هم از فعالیت‌هایتان در زمینه موسیقی برایمان می‌گویید؟

من الان تقریبا کار مجاز انجام می‌دهم البته تقریبا که نه بهتر است بگویم تماما کار مجاز انجام می‌دهم. کارهایی که در حال حاضر درگیر آن‌ها هستم «خندوانه»، سری جدید «کودک‌شو» و برنامه «فرمول یک» با علی ضیاء است. البته تیتراژ چند برنامه دیگر را هم در دست دارم. این طور بگویم که تمام فعالیتم در تلویزیون است و البته امیدوارم بتوانم بعد از این سریال آلبومم را هم روانه بازار کنم.

همکاریتان با علی ضیاء به چه صورت است؟

کار تیتراژشان را انجام دادم.

چند وقت پیش هم کلیپی که در مترو ساخته بودید از برنامه «فرمول یک» پخش شد که البته بازتاب‌‌های خوبی هم داشت.

درست است. البته آن‌ها همکاری‌‌های کوچک است یعنی هر موقع پیش بیاید انجام می‌دهیم وگرنه همکاری دائمی نداریم.

شما در اوایل کارتان(زمانی که با بروبکس همکاری می‌کردید) بیشتر رپ می‌خواندید، باتوجه به این موضوع آیا می‌توانیم بگوییم به دلیل خواندن در تلویزیون و یا مجوز گرفتن بود که به این سمت یعنی هیپ‌هاپ و پاپ رفتید؟

نه، من از ابتدا هم کار هیپ‌هاپ انجام می‌دادم یعنی همان قسمت‌‌هایی هم که شما می‌گویید ملودی‌دار و هیپ‌هاپ است. به چی می‌نازی بیا پیش ما/ به جان تو....و/ این همه و یکیش ما/ بیایم بشیم سیریش ما، (گامنو برایمان خواند)، این تیکه «سوسن‌خانم» است که همین طوری با ملودی می‌خواندم.

آیا می‌توانیم بگوییم سبک و نحوه خواندن شما در تلویزیون بیشتر هیپ‌هاپ است تا رپ؟

بله، هیپ‌هاپ است و رپ نیست و اغلب فکر می‌کنند که من رپ می‌خوانم اما هیپ‌هاپی که من می‌خوانم با سایر هیپ‌هاپ‌‌ها فرق می‌کند، یعنی تقریبا با استانداردهای تلویزیون هم یکی است. بهتر است بگویم یک جور هیپ‌هاپ ملودی‌دار است و یعنی تماما روی یک نت نیست و ملودی دارد مانند پاپ است و رپ خالی نیست.

باتوجه به این‌که تلویزیون برای مجوز دادن اِلِمان‌‌های سخت‌تری نسبت به وزارت ارشاد دارد، چقدر این سختگیری‌‌ها برای کارهای شما وجود داشت؟

قطعا این سختگیری‌‌ها شامل من هم شده؛ ابتدا در «خندوانه» اسم من در تیتراژ زده نمی‌شد اما فصل بعدش این اتفاق افتاد و الان هم در برنامه حضور دارم. در کنار آن در برنامه «کودک‌شو» اجرا می‌کنم و در مسابقه ادابازی «خندوانه» حضوری دارم که با ارشا اقدسی هم‌تیمی هستم. به هر حال آن سختگیری‌‌ها در ابتدا برای من وجود داشت اما رفته‌رفته با حضورم در برنامه‌‌ها متوجه شدند که چه‌کاره‌ام، یعنی نه می‌خواهم سیاسی کار کنم نه اجتماعی و هدفم صرفا خنداندن مردم و شاد بودن است.

به نظرتان چرا آن‌قدر موضع نسبت به کسانی که بیشتر کار رپ و هیپ‌هاپ می‌کنند و مجوز ندارند در صداوسیما یا وزارت ارشاد وجود دارد؟

درمورد خودم خوشبختانه خدا این موقعیت را سر راه من قرار داد و من توانستم خودم را نشان دهم اما برای همه این طور نیست. آن‌ها باید متوجه شوند که هیپ‌هاپ می‌تواند سیاسی و اجتماعی نباشد و مدلی باشد که من کار می‌کنم.

اکثر کارهایی که مردم از هومن گامنو شنیده‌اند کارهای شاد و مفرحی بوده و در کنار آن‌ها شما کارهای احساسی هم دارید اما کارهای شاد شما بیشتر از کارهای احساسی‌تان شنیده شده؛ به نظرتان علتش چه می‌تواند باشد و بهتر است این طور بپرسم که چرا وقتی یک هنرمندی که طی فعالیت حرفه‌ای خود یک روندی را داشته اما آن را تغییر می‌دهد و سبکش را عوض می‌کند، از طرف مردم با آن استقبال لازم مواجه نمی‌شود؟

دقیقا همین طور است و به همین دلیل است که یک خواننده وقتی یک آهنگش می‌گیرد، کار بعدی را هم عین قبلی می‌سازد. اما من واقعا دوست ندارم تکراری کار کنم و هر آهنگی را که ساختم، سعی کردم متفاوت از قبلی بسازم. این جزو اخلاق من است؛ شاید کار من درست نباشد و آن‌ها در این کار موفق‌ترند. اما کارهای احساسی که می‌خوانم علاقه شخصی من است. دوست دارم در آن زمینه هم وارد شوم و نمی‌توانم آن را زیر پا بگذارم و به راهم ادامه می‌دهم. چیزی که من می‌خواهم آن را جا بیندازم این است که گامنو شاد موهایش باز است و گامنو احساسی موهایش بسته.

شما ازجمله خواننده‌‌هایی بودید که از ماجرای کنسرت خیابانی استقبال کردید و گفتید حاضرید این کار را انجام دهید.

بله، من مشکلی ندارم اگر شما ارتباطش را داشتید معرفی کنید ما مجانی برگزار می‌کنیم.

گفته بودید می‌خواهید برای کنسرتتان مجوز بگیرید. آیا اقدامی در این باره کرده‌اید؟

بله، اقدامات اصلی را شروع کرده‌‌ایم و در تلاش هستیم که کارهایش را انجام دهیم تا در سال آینده بتوانیم کنسرت هم برگزار کنیم.

گفت‌وگو را با یک گریز به موسیقی خیابانی به پایان برسانیم. نظرتان درباره اتفاقی که چند وقت پیش برای نوازنده‌‌های خیابان رشت افتاد چیست؟

من فکر می‌کنم که در حال حاضر مردم اجازه موسیقی خیابانی را دارند اما یک مقدار که شلوغ می‌شود مشکل ایجاد می‌کند و یک فرد یا ماموری هم از این حرکت خوشش نمی‌آید می‌رود و با مسئولیت خودش آن رفتار ناپسند را انجام می‌دهد. موسیقی خیابانی چیزی نیست که غیرقانونی باشد.

و در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

نه صحبت خاصی نیست. ممنون از شما.


منبع: روزنامه صبا/فاطمه فلاح