تبیان، دستیار زندگی

روستایی ییلاقی جاغرق

روستایی ییلاقی جاغرق در 21 کیلومتری شمال غربی مشهد و در فاصله ی 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است . جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی، باغ های میوه و دره های سرسبز و پرآب می باشد . این ناحیه اقامتگاههای موقت و رستوران هایی برای استراحت و تفریح گردشگران دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  
روستایی ییلاقی جاغرق

طبیعت چون افسونگری است که آدمی را محو تماشای زیبایی های خود می کند، در آغوش می گیرد و آرامش را به وجود او هدیه می کند. زمانی که خسته از روزمرگی های زندگی شهری می شویم و دود ماشین های آهنی وارد ریه هایمان می شود به روستاهای خوش آب و هوای اطراف پناه می بریم تا برای یک روز هم شده هوای تازه همراه با عطر دل نشین طبیعت را تنفس کنیم. در اطراف مشهد روستاهای بسیاری وجود دارد که با طبیعت زیبای خود آدمی را در آغوش می کشد و روستای جاغرق درست همانند نامش میهمانان خود را در زیبایی های طبیعتش غرق می کند. با اراول از تماشای طبیعت بی نظیر این روستا لذت ببرید.


وجه تسمیه جاغرق


جاغرق از ترکیب دو کلمه جا به معنی مکان و غرق به معنی زیر آب بودن می باشد.که در گذشته به دلیل آب فراوان در محل روستا به این معنی معروف شده است.بعضی از اهالی روستا معتقدند که جام آب یکی از سلاطین در محل چشمه آبی در این مکان در آب غوطه ور شده است.در لغت نامه دهخدا نام این روستا به صورت “جاغرگ” یا “جغرگ” آورده شده که خود اهالی نیز به آن جغرگ می گویند.

آب و هوا و بافت روستا


جاغرق یک روستای چهارفصل است که زمستان های سرد و تابستان های خنک دارد.آب و هوای معتدل و کوهستانی این روستا بسیار دل انگیز است. وجود آب فراوان در این روستا باعث شده که باغ های سرسبز و مناظر بسیار زیبایی داشته باشد. اگر به روستای جاغرق سفر کنید.از دیدن کوچه باغ هایی که آب در آنها جاریست شگفت زده خواهید شد. پیاده روی در مسیر این روستا بسیار لذت بخش است.چرا که دیوارهای سنگچین باغ ها و رودخانه در دو طرف مسیر پیاده روی شما قرار دارند.
و عبور از میان آب و سنگ و درخت به کسانی که در این مسیر پیاده روی می کنند شادی و نشاط می بخشد.البته از آنجاییکه در این مسیر همواره آب جریان دارد باید از کفش مناسب پیاده روی یا کفش کوهنوردی استفاده نمایید.
در سالهای اخیر تعداد زیادی ساختمان های مسکونی در این روستا توسط شهرنشینان مشهدی ساخته شده که ایام تعطیل هفته را در خانه های خود در این روستا سپری می کنند. افزایش این ساختمان های مسکونی به تدریج سبب تغییر چهره سنتی این روستای سرسبز شده است اما هرچقدر پیش برویم پوشش گیاهی غنی تر و تعداد این ساختمان ها کمتر می شود.
روستایی ییلاقی جاغرق

مسیر دسترسی به روستا


این روستا در فاصله ۲۱ کیلومتری مشهد واقع شده است اگر با ماشین شخصی به این روستا می روید.باید از سمت بولوار وکیل آباد به طرف دو راهی طرقبه-شاندیز حرکت کنید و ادامه مسیر را در جاده طرقبه ادامه دهید.تا به جاغرق برسید.از انتهای پایانه وکیل آباد به سمت جاغرق بروید و در ایستگاه پایانی که روبروی مسجد روستا قرار گرفته از اتوبوس پیاده شوید.


استراحتگاه ها


در این روستا رستوران ها و کافه های سنتی زیادی وجود دارد که می توانیداز آلاچیق های زیادی که در آنها وجود دارد استفاده نمایید. باغ های این روستا شخصی هستند و در صورت حضور مالک باید از او اجازه بگیرید البته در مقابل ورودی این باغ ها نوشته “این باغ شخصی است”به چشم می خورد که مانع ورود افراد به آن ها می شود. البته مکان های زیادی وجود دارد که می توانیدبا انداختن یک زیرانداز در آنجا استراحت کنید. امکان کمپینگ در این روستا وجود نداردمگر اینکه با هماهنگی مالک باغ ها و املاک صورت گیرد. اگر قصد اقامت طولانی تری در این روستا دارید می توانید از منازلی که دراین روستا اجاره داده می شود استفاده نمایید.

مردم روستا


این روستا دارای جمعیتی حدود ۲۵۰۰ نفر است. با توجه به وفور زمین های کشاوزی اهالی روستا عمدتابه کار باغداری مشغولند. البته به دلیل توریستی بودن و وجود تفرجگاه های زیبا در این منطقه اغلب مردم در کنار کار و زمین های کشاورزی و باغداری خود به مشاغل آزاد نیز روی آورده اند. عمده ترین محصولات باغی این منطقه گیلاس، سیب و توت می باشد.
روستایی ییلاقی جاغرق

آثار تاریخی


آثار تاریخی روستا عبارتند از:

عمارتی در هوادره که محل استقرار و استراحتگاه سفیر انگلستان در مشهد بوده است.
رباط های شاه عباسی
درخت چنار که قدمت آن به بیش از هفتصد سال می رسد.
در ضلع شرقی روستای جاغرق در نوک کوه (قنبرکوه) غار کوچک و مسقفی وجود دارد. طبق روایتی در این محل یکی از غلامان حضرت علی (ع) دفن شده است.
گورستان واقع در روستا در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است. تاریخ سنگ قبرهای موجود نشان از قدمت این روستا دارد.
کتیبه موجود در روستا نشان دهنده قدمت تاریخی می باشد.
آسیاب آبی در محوطه اصلی جاغرق قرار دارد که در حال حاضر سنگ رویی و اتاق آبریز آن پابرجاست.
روستایی ییلاقی جاغرق


امکاناتی که برای گردشگران وجود دارد


با توجه به اینکه طی سالهای اخیر رفت و آمد گردشگران به این روستا زیاد شده است این روستا از لحاظ امکانات تفریحی دارای شرایط مناسبی است. در این روستا تلفن همراه شما آنتن دارد پس در این مورد نگران نباشید. سرویس بهداشتی نیز در کنار مسجد روستا در اختیار گردشگران قرار دارد. در روستای جاغرق تعداد زیادی مغازه وجود دارد و می توانید هر وسیله ای که نیاز دارید از مغازه های آنجا تهیه نمایید. این روستا دارای امکانات آب، برق، تلفن و گاز لوله کشی می باشد. این روستا دارای مرکز بهداشت نیز می باشد. همچنین از لحاظ پارک ماشین نیز برای گردشگران مشکلی وجود نخواهد داشت.

مسئولانه به این روستا سفر کنید


برای ورود به باغ های شخصی این روستا حتما از صاحبان آنها اجازه بگیرید و از شکستن شاخ و برگ درختان خودداری نمایید. سعی کنید زباله هایتان را در کیسه ای جمع اوری کنید و با خود به شهر برگردانید تا طبیعت این روستا آلوده نشود. مغازه ها و رستوران های محلی زیادی در جاغرق وجود دارد سعی کنید از رستوران ها و مغازه های محلی خرید نمایید تا از این طریق به اقتصاد محلی آنها کمکی کرده باشید.


منبع: سیری در ایران