تبیان، دستیار زندگی

"همین الان یهویی" به فیلمفارسی قبل انقلاب ربطی ندارد

تهیه‌کننده و کارگردان "همین الان یهویی" درباره برنامه شانزدهم آذرماه گفت که فضای مجازی طوری یکی از شوخی‌های عروسک برنامه را مونتاژ کرده که گویی ما تبلیغ یک فیلمفارسی قبل انقلاب را در تلویزیون انجام داده‌ایم؛ این کار بی‌اخلاقی رسانه‌ای است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همین الان یهویی

"همین الان یهویی" عنوان یک برنامه آموزشی طنز و کاربردی است که جمعه‌ها حوالی ساعت 22 روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود. برنامه‌ای است که با طنز، کمدی و اتفاقات نمایشی سعی می‌کند درباره موضوع سرقت‌های سایبری یک اطلاع‌رسانی تلویزیونی به دور از ارائه پندها و نصیحت‌های سطحی، انجام دهد. سیدجواد سیدمحسنی در پاسخ به این سوال که چرا در برنامه شانزدهم آذرماه به تبلیغ یکی از فیلمفارسی‌های قبل انقلاب پرداختید، گفت: متأسفانه با توجه بی‌قیدی‌های فضای مجازی یک شیطنت و بی‌اخلاقی انجام دادند و با سلیقه خودشان قسمتی از برنامه را مونتاژ و با یک توضیح دروغ‌پردازانه، این فیلم را با یک گستردگی توزیع کردند.

وی افزود: ماجرا از این قرار است که ما به صورت طنز میان مجری و عروسک از دیالوگ‌های خاطرانگیز که برای مردم نوستالژی دارند استفاده می‌کنیم تا حرف‌های مهم و کاربردی بزنیم. خیلی اتفاقی نویسندگان از یکی از این دیالوگ‌ها که بین مردم حتی به جوک و طنزهای متعددی تبدیل شده، اقتباس کردیم و با تغییری به دیالوگ تبدیل شد. اما با برداشت غلط و پرداخت سلیقه‌ای در فضای مجازی دست به دست کردند. از فضای مجازی خیلی انتظار دیگری نمی‌رود چون به یک فضای رهایی تبدیل شده که هرچه می‌خواهد می‌گویند و هر نوع رفتار غیراخلاقی که مدنظرشان است را بسط و گسترش می‌دهند.

تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه شبکه دو سیما درباره فلسفه ساخت "همین الان یهویی" گفت: برنامه ما با توجه به رشد 920 درصد جرائم مالی فضای سایبری، "همین الان یهویی" را پیشنهاد دادیم که مردم بدانند در این شرایط باید چکار کنند. چون بیشترین کلاهبرداری‌ها و سرقت‌ها از طریق فضای سایبری اتفاق می‌افتد. اما با نصیحت‌ها و کارهای سطحی به سرمنزل مقصود نمی‌رسیدیم، به همین‌خاطر به سراغ استفاده از موقعیت‌های طنز، کمدی عروسکی، انیمیشن، موشن‌گرافی، آیتم‌های نمایشی با استفاده از بازیگرانی همچون یوسف صیادی، شراره درشتی، عباس محبوب، بهراد خرازی و آرش نوذری رفتیم تا با این زبان گویا و موثر، حرف‌های کاربردی بزنیم.

وی با اشاره به آیتم دوربین مخفی "همین الان یهویی"، افزود: سعی کردیم برای توصیه و نصیحت کردن از روش‌های پیش‌‌پا افتاده استفاده نشود، به همین خاطر علاوه بر استفاده از موقعیت‌های نمایشی یک آیتم "دوربین مخفی" هم قرار دادیم. آیتمی که اشتباهات مردم ایران را در بهره‌برداری از فضای سایبری نشان می‌دهد و افسر فتا که غیرمستقیم به مخاطبین یاد می‌دهد چطور در این عرصه باید فعالیت کند و البته این توصیه‌ها با هشدارهایی هم همراه است.

سیدمحسنی در پاسخ به این سوال که "همین الان یهویی" فازهای دیگر هم خواهد داشت، گفت: این برنامه 30 قسمتی به صورت استودیوی مجازی با اجرای ندا غفاری روی آنتن می‌رود. او غیر از اجرا، باید نکات مهم درباره آموزش فعالیت در فضای سایبری را هم به مخاطبین ارائه دهد و البته علاوه بر آن بازیگری هم چاشنی کار کند. زیرا که بیشتر دیالوگ‌های این مجری با عروسک‌های برنامه رقم می‌خورد که تاکنون "خالی مغز"، "آقای فریبا"، "مهرناز شون"، "مادر بزرگ" و "برزو بدن‌مند" روی آنتن رفته‌اند و دو عروسک دیگر هم به زودی اضافه می‌شود. این برنامه بیست و پنج دقیقه‌ای قرار است در آینده با موضوعات مختلف دیگری هم ساخته و تولید شود.

وی در خاتمه درباره طنز "همین الان یهویی" که به سوء تفاهم فضای مجازی تبدیل شد، گفت: قصدمان طنز آموزشی است و از دیالوگ‌های رایج مردمی استفاده می‌کنیم تا این آموزش و فراگیری ملموس‌تر باشد. هیچ تبلیغ فیلم خاصی در کار نبوده و فضای مجازی با بی‌اخلاقی که انجام داد یک سوء تفاهم رسانه‌ای ایجاد کرد. شاید در آینده هم از دیالوگ‌های دیگری هم اقتباس بکنیم اما ربطی به تبلیغ و یا پرداختن به اثر خاصی ندارد. 

منبع: تسنیم