چند سوال درباره احکام آرایش بانوان
آیا کاشت مژه مانع رسیدن آب وضو و غسل به پوست میشود
لیفت، لمینت و اکستیشن مژه از جمله خدمات رایج در سالنهای زیبایی و آرایشی است که طرفداران خاص خود را دارد، اما آیا استفاده از این خدمات سبب اشکال در اعمال دینی چون غسل و وضو نمیشود؟
یکی از خدمات جدیدی که چند سالی است در آرایشگاهها و مراکز زیبایی با تبلیغات بسیار به بانوان ارائه میشود، خدمات زیبایی مربوط به مژه است. لیفت، لمینت و کاشت مژه هرکدام تعریف متفاوتی داشته و خدمات جداگانهای به حساب میآید.
ارائه این خدمات در سالنهای زیبایی همواره بانوان طالب این خدمات را با برخی سوالات پیرامون احکام شرعی آن مواجه میکند. مثلا اینکه آیا لمینت و لیفت مژه مانعی برای وضو و غسل به حساب میآید؟ آیا کاشت مژه مانع رسیدن آب وضو و غسل به پوست میشود؟
لیفت و لمینت مژه سبب فرخوردن، ضخیم و تیره شدن مژهها شده و بهنحوی رنگ کردن مژه بهحساب میآید، اما کاشت یا اکستنشن مژه روشی است که هر تار از مژه مصنوعی را با چسب مخصوص به یک تار از مژه فرد میچسبانند و با شستشو از بین نمیرود.
هر چند این عمل به خودی خود اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب به مژه ها – هر چند به نحو جزئی- شود، و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست. برخی از فقها در این باره میگویند، اگر چسب، قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که شاید فرض نادری باشد.
در همین راستا به بررسی احکام شرعی لیفت، لمینت و اکستیشن مژه پرداختیم. آنچه در ادامه میبینید پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید به سوالات ما پیرامون این خدمات زیبایی مژه است.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای:
کوچکترین مانع روی اعضای وضو، وضو و غسل را باطل میکند، اگر مواد یا ابزاری استفاده شود که بر روی پوست یا حتی مژه حجمی ایجاد کندو مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو شود، وضو و غسل را باطل میکند.(1)
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
چنانچه وسیلهای مثل ژل باشد که در رسیدن آب به مژه مانع ایجاد کند وضو و غسل را باطل میکند؛ اما اگر تغییر حالت مژه به وسیله حرارت باشد اشکالی ندارد.(2)
حضرت آیت الله العظمی سیستانی:
در صورتی که مثل مواد رنگ باشد و جسمیت نداشته باشه مشکلی ندارد، اما اگر جسمیت داشته و مانند پوستهای روی مژه ایجاد کند، مانعیت ایجاد میشود و وضو و غسل باطل است.(3)
حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى:
اگر چیزی روی خود مژه نباشد واین تغییر حالات و رنگ مژه به وسیله موادی باشد که مانع رسیدن آب به خود مژه شود اشکال دارد .(4)
حضرت آیت الله العظمى جوادی آملی :
اگر با موادی مثل مواد کراتینه و رنگ باشد مشکلی ندارد. چون این مواد صددرصد حالت روغنی نیست؛ چنانچه مواد پوست را درگیر کند و لایه روی پوست بیاید یا مواد استفاده شده چرب باشد برای وضو و غسل اشکال دارد.(5)
حکم اکستنشن و کاشت مژه چیست؟ آیا کاشت مژه سبب ایجاد اشکال برای غسل و وضو میشود ؟
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
چنانچه قبل از انجام اینکار در شرایطی هستید که نیاز به انجام غسل و وضو ندارید(ایام حیض) ؛ به ذاته مشکلی ندارد، اما اگر میخواهید غسل کنید و این کار مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل شود، اشکال دارد و مجاز نیست. اما اگر بعد از انجام اکستنشن متوجه شدید که مانع وضو هست حکم این است که: اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای شما ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیرهاى مىشود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیرهاى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اگر در اکستنشن موادی استفاده شود که در مجموع به اندازه یک عدس باشد مجاز است و مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو نمیشود چنانچه بیشتر از مقدار یک عدس باشد و مانع رسیدن آب به بدن شود، اشکال دارد و مجاز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر مانع رسیدن آب به مژهها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.(6)
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه آرایشگر نامحرم بوده و یا این کار مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیرهای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.(7)
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست، در غیر این صورت باید برای وضو و غسل مانع را برطرف کند و اگر امکان برطرف کردن آن وجود ندارد و یا موجب عسر وحرج می شود باید به وظیفه جبیره عمل کند.(8)
پی نوشت:
1.پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی)
2 . دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی)
3 . دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی)
4 . دفتر حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى(مد ظله العالی)
5 . دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی(مد ظله العالی)
6 . دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی)
7 . دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی)
8 . دفتر حضرت آیت الله هادوی تهرانی(مد ظله العالی)
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید. ارائه این خدمات در سالنهای زیبایی همواره بانوان طالب این خدمات را با برخی سوالات پیرامون احکام شرعی آن مواجه میکند. مثلا اینکه آیا لمینت و لیفت مژه مانعی برای وضو و غسل به حساب میآید؟ آیا کاشت مژه مانع رسیدن آب وضو و غسل به پوست میشود؟
لیفت و لمینت مژه سبب فرخوردن، ضخیم و تیره شدن مژهها شده و بهنحوی رنگ کردن مژه بهحساب میآید، اما کاشت یا اکستنشن مژه روشی است که هر تار از مژه مصنوعی را با چسب مخصوص به یک تار از مژه فرد میچسبانند و با شستشو از بین نمیرود.
هر چند این عمل به خودی خود اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب به مژه ها – هر چند به نحو جزئی- شود، و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست. برخی از فقها در این باره میگویند، اگر چسب، قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که شاید فرض نادری باشد.
در همین راستا به بررسی احکام شرعی لیفت، لمینت و اکستیشن مژه پرداختیم. آنچه در ادامه میبینید پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید به سوالات ما پیرامون این خدمات زیبایی مژه است.
حکم لیفت و لیمنت مژه برای وضو و غسل چیست؟
حضرت آیت الله العظمی خامنهای:
کوچکترین مانع روی اعضای وضو، وضو و غسل را باطل میکند، اگر مواد یا ابزاری استفاده شود که بر روی پوست یا حتی مژه حجمی ایجاد کندو مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو شود، وضو و غسل را باطل میکند.(1)
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
چنانچه وسیلهای مثل ژل باشد که در رسیدن آب به مژه مانع ایجاد کند وضو و غسل را باطل میکند؛ اما اگر تغییر حالت مژه به وسیله حرارت باشد اشکالی ندارد.(2)
حضرت آیت الله العظمی سیستانی:
در صورتی که مثل مواد رنگ باشد و جسمیت نداشته باشه مشکلی ندارد، اما اگر جسمیت داشته و مانند پوستهای روی مژه ایجاد کند، مانعیت ایجاد میشود و وضو و غسل باطل است.(3)
حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى:
اگر چیزی روی خود مژه نباشد واین تغییر حالات و رنگ مژه به وسیله موادی باشد که مانع رسیدن آب به خود مژه شود اشکال دارد .(4)
حضرت آیت الله العظمى جوادی آملی :
اگر با موادی مثل مواد کراتینه و رنگ باشد مشکلی ندارد. چون این مواد صددرصد حالت روغنی نیست؛ چنانچه مواد پوست را درگیر کند و لایه روی پوست بیاید یا مواد استفاده شده چرب باشد برای وضو و غسل اشکال دارد.(5)
حکم اکستنشن و کاشت مژه چیست؟ آیا کاشت مژه سبب ایجاد اشکال برای غسل و وضو میشود ؟
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
چنانچه قبل از انجام اینکار در شرایطی هستید که نیاز به انجام غسل و وضو ندارید(ایام حیض) ؛ به ذاته مشکلی ندارد، اما اگر میخواهید غسل کنید و این کار مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل شود، اشکال دارد و مجاز نیست. اما اگر بعد از انجام اکستنشن متوجه شدید که مانع وضو هست حکم این است که: اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای شما ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیرهاى مىشود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیرهاى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اگر در اکستنشن موادی استفاده شود که در مجموع به اندازه یک عدس باشد مجاز است و مانع رسیدن آب به اعضای غسل و وضو نمیشود چنانچه بیشتر از مقدار یک عدس باشد و مانع رسیدن آب به بدن شود، اشکال دارد و مجاز نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر مانع رسیدن آب به مژهها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.(6)
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه آرایشگر نامحرم بوده و یا این کار مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیرهای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.(7)
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست، در غیر این صورت باید برای وضو و غسل مانع را برطرف کند و اگر امکان برطرف کردن آن وجود ندارد و یا موجب عسر وحرج می شود باید به وظیفه جبیره عمل کند.(8)
پی نوشت:
1.پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی)
2 . دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی)
3 . دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی)
4 . دفتر حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى(مد ظله العالی)
5 . دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی(مد ظله العالی)
6 . دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی)
7 . دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی)
8 . دفتر حضرت آیت الله هادوی تهرانی(مد ظله العالی)