تبیان، دستیار زندگی

چگونه از فردی که قبلا ازدواج کرده است تحقیق کنیم؟

جواب مثبت حتی به خواستگار مطلقه

دختران در سنین بالا ممکن است بیشتر از سایر دختران داشتن خواستگار مطلقه را تجربه کنند. اولین سوالی که در ذهن دختران نقش می بندد این است که چرا این فرد در زندگی قبلی خود موفق نبوده و علت جدایی اش چه بوده است. همین موجب می شود بدون در نظر گرفتن تمام جوانب پاسخ منفی بدهند و خودشان را از افکار مختلف رها سازند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ازدواج، مطلقه
یکی از رسم و رسومات جلسه خواستگاری صحبت کردن دختر و پسر درباره یکدیگر و زندگی آینده است. دختر با هزار خجالت شروع  به گفتن ویژگی‌های شخصی و عقایدش می کند و بعدازآن نوبت به معرفی پسر می‌رسد؛ پسر هم متقابلاً ملاک های ابتدایی را می‌گوید و جلسه معارفه دختر و پسر وارد مراحل مهم‌تری همچون شناخت از عقاید اعتقادی، فرهنگی، سیاسی و... می‌شود تا اینجای کار تقریباً دو طرف با یکدیگر تفاهم دارند و کم‌کم دل‌ها در حال نزدیک شدن به یکدیگر است اما ناگهان پسر یادش می‌آید که مسئله مهمی را از قلم انداخته است و می‌گوید: "راستی یک‌چیزی را یادم رفت به شما بگوییم من یک ازدواج ناموفق داشته‌ام!"؛ دختر سر جایش میخ‌کوب می‌شود و تنها سکوت می‌کند. نمی‌داند باید با این مسئله کنار بیایید یا آن تفاهم‌ها را فدای ازدواج قبلی مرد کند و فوراً جواب منفی دهد؟! کمی تأمل می‌کند و جلسه را به پایان می‌رساند. اما با اصرار خانواده برای شناخت بیشتر خواستگار مطلقه خود جلسات دیگری را هم با او صحبت می کند.

نکته مهم در  ازدواج با فرد مطلقه، توجه به بایدها و نبایدهای ازدواج با آنها و دقت در تحقیق از این افراد است. در این رابطه تبیان با دکتر ندا فرزانه روان‌پزشک و زوج درمان گر به گفت‌وگو پرداخته است:

علاقه مردان مطلقه به ازدواج با دختران مجرد

دکتر ندا فرزانه، روانپزشک در خصوص خواستگاری مردان مطلقه از دختران مجرد در سنین بالا، می گوید: این مسئله می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، ازنظر جامعه‌شناسی چون سن ازدواج در جامعه بالا رفته است معمولاً آن دسته از مردانی که مطلقه هستند ترجیح می‌دهند به جای ازدواج با یک زن مطلقه با یک دختر مجرد ازدواج کنند. اما برعکس این قضیه یعنی ازدواج پسر مجرد با زن مطلقه کمتر دیده می‌شود دلیل آن‌هم این است که مرد به دلیل تعصب و غیرتش دوست دارد که همسرش تابه‌حال باکسی ارتباط نداشته باشد به همین دلیل پسران مجرد کمتر به دنبال زنان مطلقه می‌روند.

آیاباید به خواستگار مطلقه جواب منفی داد؟

گاهی برخی دختران که از طراوت ازدواجشان گذشته است و در حال گذر از سن ازدواج هستند از آمدن خواستگار مطلقه ابراز ناراحتی می‌کنند و به‌سرعت جواب منفی می‌دهند اما دکتر فرزانه تأکید می‌کند: باید توجه داشت که مطلقه بودن مرد و یا حتی مطلقه بودن زن به معنای مشکل‌دار بودن فرد نیست و ما نباید تنها به خاطر طلاق حق ازدواج مجدد را از فرد بگیریم و ازدواج با او را مشکل‌دار بدانیم؛ اتفاقاً ازدواج فرد مطلقه به نفع جامعه است چراکه می‌تواند جلوی یکسری از مشکلات اجتماعی را بگیرد لذا ازدواج با فرد مطلقه هیچ ایرادی ندارد اما نکته اینجاست که وقتی می‌فهمید مردی که به خواستگاری‌تان آمده است قبلاً ازدواج‌کرده است، اولین سؤالی که به ذهنتان می‌آید این است که دلیل ازدواج ناموفقش چه بوده است؟

دکتر فرزانه توصیه می‌کند در چنین مواردی در جلسه خواستگاری باکمال احترام به‌گونه‌ای که شأن طرف مقابل حفظ شود از مرد علت طلاق را جویا شوید، البته بهتر است وارد جزئیات نشوید. مسئلهٔ مهم دیگری که لازم است پرسیده شود بچه داشتن یا نداشتن طرف مقابل است و در صورت بچه داشتن شرایط حضانت و زندگی بعد از ازدواجتان را جویا شوید که بعد از ازدواج آیا بچه با شما زندگی خواهد کرد یا نه؛ باوجود بچه داشتن ممکن است لازم باشد که گاهی مرد به خاطر فرزندش با همسر سابقش مواجه شود و گاهی این ملاقات ها راه را برای اختلاف در ازدواج دوم باز ‌کند لذا لازم است در ازدواج با فردی که صاحب فرزند است چنین نکات ریزی مورد توجه قرار بگیرد و در رابطه با آن‌ها صحبت شود.

ندا فرزانه در ازواج با فرد مطلقه تنها صحبت کردن را شرط کافی نمی داند و ادامه می دهد: در ازدواج با فرد مطلقه به صحبت‌های فرد مقابل اکتفا نکنید و از خواستگارتان بخواهید که با او به مشاوره قبلاً از ازدواج بروید چراکه بعضی وقت‌ها رسوبات ازدواج قبلی می‌تواند باعث شود که مرد با تصور تلخی که در زندگی پیشین تجربه کرده است به رابطه فعلی‌اش نگاه کند مثلاً ممکن است مرد به‌صورت ناخودآگاه به مقایسهٔ همسر سابق با همسر فعلی‌اش بپردازد لذا در مشاوره قبل از ازدواج انتظارات و درخواست‌های افراد به‌خوبی شناخته می‌شود و طرفین با آن‌ها آشنا خواهند شد.

بعد از ازدواج با مردان مطلقه، صبور باشید

ازدواج با فرد مطلقه کمی سخت‌تر از ازدواج با یک فرد مجرد است و نگرانی های خاص خودش را دارد به همین دلیل خیلی مهم است که زنان در چنین ازدواج‌هایی صبور باشند و افکار منفی را از خود دور کنند.
ندا فرزانه در این مورد می‌گوید: خانم‌هایی که می‌خواهند با فرد مطلقه ازدواج ‌کنند باید صبور باشند و مدام گله و شکایت نکنند. گاهی دیده می‌شود برخی زنان بعد از ازدواج با مردان مطلقه با به وجود آمدن اختلافات و مشکلات، از ازدواجشان ابراز پشیمانی می‌کنند و جملات زننده‌ای مثل‌اینکه "حتماً در ازدواج قبلی هم همین بلاها را سر همسرت آوردی  و..." را به زبان می آورند. مردانی که در ازدواج قبلی‌اش آسیب‌هایی دیده اند دوست ندارند در زندگی فعلی شان  مورد قضاوت قرار بگیرند؛ این موارد پایه‌های زندگی را سست خواهد کرد لذا خوب است تمام جوانب ازدواج با فرد مطلقه را قبل از ازدواج در نظر بگیرید و با این دید با او ازدواج و زندگی کنید که انگار قبلاً باکسی ازدواج‌نکرده است.

تابوی بد بودن یک فرد مطلقه را باید از ذهن  پاک کرد، در مقابل مرد مطلقه ای که به خواستگاری دختری می آید نیاز به ترحم و دلسوزی ندارد، از این رو به جای نگاه صفر و صدی به این افراد واقعیت هایی چون علت جداشدن، تعهداتی ( مهریه و حضانت فرزند) که از زندگی گذشته بر عهده مرد است و مدت زمانی که از جدایی تا ازدواج مجدد او می گذرد را در نظر بگیرید و درصورت پذیرش تمامی این واقعیت ها و  تفاهم می توانید به زندگی آینده فکر کنید. البته وجود شخص سوم -مشاوره- می تواند در مسیر انتخاب به شما کمک بزرگی کند.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.