تبیان، دستیار زندگی

فواید روغن آرگان برای پوست و مو

اگر از خشکی شدید پوست و کک و مک و سایر مشکلات پوستی رنج می‌برید از روغن آرگان استفاده کنید. بهترین کرم و بهترین محافظ کننده پوست روغن آرگان هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روغن آرگان
روغن آرگان به سرعت جذب پوست می‌شود و از خود چربی بر جای نمی‌گذارد. وقتی پوست خود را با یک پاک کننده‌ی طبیعی پاک کردید، کافی است یک قطره از این روغن را کف دستان خود بریزید تا گرم شود. سپس روغن را به حالت دورانی به پوست صورت و گردن خود بزنید. در ماه‌های سرد زمستان و یا آب و هوای خشک، احتمالاً به بیشتر از یک قطره روغن احتیاج خواهید داشت. اما به خاطر داشته باشید میزان روغن باید همیشه کم باشد. روغن آرگان بسیار ملایم است و استفاده از آن در نواحی اطراف چشم نیز مانعی ندارد.


تونر مناسب برای انواع پوست

رساندن مواد مغذی به پوست یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از این اندام مهم بدن محسوب می‌شود. برای درخشندگی بیشتر، معمولاً باید ۲ تا ۴ قطره از تونر محبوب خود استفاده کنید. اما بهتر است یک تونر خالی از مواد شیمیایی و کاملاً طبیعی در منزل بسازید. تنها کافی است یک فنجان آب جوش را روی یک تی‌بگ چای سبز بریزید و اجازه دهید ۷ تا ۱۰ دقیقه بماند. بعد تی بگ را برداشته و اجازه دهید محلول به دمای اتاق برسد.
دو قطره از روغن مورد علاقه‌ی خود (روغن پرتقال، لیمو و یا درخت چای بهترین هستند) و ۲ تا ۴ قطره از روغن آرگان را به چای اضافه نمایید و محلول را در یک شیشه‌ی دردار بریزید و آن را ببندید. صبح و شب، بعد از پاکسازی و قبل از مرطوب‌کننده، از تونر خانگی خود استفاده نمایید.

روغن آرگان با کمک اسید لینولئیک خود، التهاب ناشی از آکنه را از بین می‌برد و به پوست برای بازسازی کمک می‌کند. اگر از این روغن به عنوان مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید اما هنوز هم با آکنه‌ها مشکل دارید، یک قطره روغن اضافه کف دست خود بریزید و به نواحی آکنه دار بزنید


لایه‌برداری

تهیه یک لایه‌بردار خانگی هم کار چندان سختی نیست. در ضمن لایه بردارهای خانگی بسیار بی‌خطرتر و ارزان‌تر از نمونه‌های موجود در بازار هستند. برای بهره بردن از خواص ضد سالخوردگی روغن آرگان ضمن لایه‌برداری، یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای را با چند قطره از روغن آرگان کف دست خود ترکیب نمایید. ترکیب را برای مدت ۲ تا ۴ دقیقه روی پوست به صورت دورانی ماساژ دهید. روی نواحی آکنه دار و یا مستعد آکنه تأکید بیشتری داشته باشید. حال می‌توانید پوست را با آب گرم شست و شو دهید.
این لایه‌بردار را می‌توانید به جز پوست صورت روی دیگر نواحی خشک بدن نیز استفاده نمایید. اگر آرنج و یا پاشنه‌ی پای شما خشک است، ترکیب بیشتری برای لایه‌برداری این نواحی بسازید. لایه برداری منظم، سلول‌های مرده پوست را از آن جدا می‌کند و با کاهش چین و چروک‌ها، ظاهری جوان‌تر به آن می‌بخشد. با کمک شکر قهوه‌ای، مواد مغذی موجود در روغن آرگان هم راحت‌تر جذب پوست می‌شود.

آکنه

خبر خوب برای افرادی که از آکنه صورت رنج می‌برند! روغن آرگان قادر به کاهش چربی در پوست‌های بسیار چرب می‌باشد. حتی در خانم‌هایی که قبلاً هرگز مشکل آکنه و جوش صورت را نداشته‌اند، معمولاً با ورود به سی سالگی آکنه‌های مزاحم روی پوست صورت آن‌ها پدیدار می‌شوند و در این سن درمان آن‌ها به مراتب مشکل‌تر خواهد بود. کرم‌های شیمیایی علاوه بر قیمت بسیار زیاد، گاهی به جای منفعت، به پوست ضرر هم می‌رسانند؛ اما روغن آرگان با کمک اسید لینولئیک خود، التهاب ناشی از آکنه را از بین می‌برد و به پوست برای بازسازی کمک می‌کند. اگر از این روغن به عنوان مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید اما هنوز هم با آکنه‌ها مشکل دارید، یک قطره روغن اضافه کف دست خود بریزید و به نواحی آکنه دار بزنید. برای جوش‌های سرسفید و سرسخت هم، به تونری که در بالا روش ساخته آن توضیح داده شد، حتماً روغن درخت چای اضافه نمایید.

خطوط کشیدگی و پارگی پوست

روغن آرگان از پارگی پوست، با افزایش انعطاف پذیری آن، جلوگیری می‌نماید. تنها دو تا سه قطره از این روغن را گرم کنید و به شکم، ران پا و هر قسمت دیگر پوست که مستعد پارگی است بزنید.

جوش‌های پس از اصلاح و سوختگی

جوش‌های بعد از اصلاح علاوه بر ایجاد ظاهری ناخوشایند، بسیار آزاردهنده هستند. روغن آرگان با خاصیت آرام‌بخشی خود به درمان این جوش‌ها، چه در مردان و چه در زنان، کمک می‌کند. یک یا دو قطره از روغن را کف دست خود گرم کنید و به آرامی روی پوست آسیب دیده ماساژ دهید. قدرت شفابخشی روغن آرگان در این مورد شما را شگفت زده خواهد کرد. برخی از افراد معتقدند این روغن همچنین موجب کاهش رویش موهای زیرپوستی می‌گردد.

حالت دهنده و نرم کننده

فواید روغن آرگان تنها به پوست اختصاص نمی‌یابد. این روغن یکی از بهترین نرم‌کننده‌ها محسوب می‌شود و علاوه بر درمان مؤثر موخوره‌ها، به مو حالت می‌دهد. روغن آرگان موهای خشک و بی‌حالت را بهبود می‌بخشد و از مو در برابر گرمای وسایل حالت‌دهنده‌ی برقی مثل سشوار و اتو محافظت می‌نماید. شواهدی مبنی بر افزایش رشد مو توسط این روغن نیز وجود دارد. پس بهتر است روغن را روی پوست کف سر هم ماساژ دهید. با توجه به جنس، نوع و طول موها، احتمالاً به ۱ تا ۳ قطره روغن آرگان نیاز دارید.
البته به دست آوردن اندازه مناسب روغن به کمی تجربه نیاز دارد. از یک قطره شروع کنید (برای موهای کوتاه احتمالاً نصف قطره کافی است) روغن را کف دست خود گرم کنید و سپس با انگشتان به موهای خود بزنید. روی نوک موها تأکید بیشتری داشته باشید. بعد از موها، کف سر را نیز با یک‌دوم قطره روغن ماساژ دهید.

نرم‌کننده‌ی لب

روغن آرگان را می‌توانید برای درمان لب‌های خشک استفاده کنید و این روغن جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات موجود در بازار به شمار می‌رود. روغن آرگان با درمان لب‌های ترک خورده آن‌ها را نرم نگه می‌دارد. در روزهای سرد زمستان روغن آرگان را همیشه در کنار خود داشته باشید.

ناخن‌ها

روغن آرگان بدون چربی اضافی، رطوبت مورد نیاز برای درمان ریشه‌ها و خود ناخن را فراهم می‌آورد. ابتدا لاک را از روی ناخن پاک کنید. تنها کسری از قطره روغن را مستقیماً به ناخن بزنید و روی ناخن و ریشه‌ی آن پخش کنید و ماساژ دهید. اجازه دهید روغن روی ناخن بماند تا ناخن‌ها درمان شوند. سپس می‌توانید دست‌ها را شسته و دوباره لاک بزنید. با این کار از کنده شدن و پیشرفت ریشه‌ی ناخن‌ها نیز پیشگیری می‌شود.

درمان خشکی و ترک پا

اگر دنبال درمانی برای خشکی و ترک پا می‌گردید، دو قطره از این روغن را به پاهای خود بزنید. با توجه به میزان خشکی پا، ممکن است به روغن بیشتری احتیاج داشته باشید تا رطوبت مورد نیاز پوست کف پا را تأمین نمایید. یک جوراب راحت بپوشید و اجازه دهید روغن برای مدت حداقل ۲۰ دقیقه جذب پوست شود. البته اگر تمام طول شب روغن را روی پوست نگه دارید بهتر است.

منبع: زندگی آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.