تبیان، دستیار زندگی

خنیا یادمان تیمورتاش را به صحنه می برد

گروه موسیقی خنیا کنسرتی برای یادمان ایرج تیمورتاش با عنوان «نرود ز دلم هرگز» برگزار می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسیقی

نشست خبری کنسرت همخوانی و همنوازی گروه خنیا با عنوان «نرود ز دلم هرگز» صبح امروز شنبه 17 آذر 1397 در تالار وحدت برگزار شد. این کنسرت به یادمان ایرج تیمورتاش اختصاص دارد. در این نشست پری ملکی سرپرست گروه خنیا، پیمان خازنی آهنگساز و تنظیم کننده، فرامرز تیمورتاش(فرزند ایرج تیمورتاش) و جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند.

پری ملکی سرپرست گروه خنیا در ابتدای این نشست گفت: ایرج تیمورتاش از شاعرانی بوده که در دهه 30 و 40 بیشترین آثار را داشته است. در همه این سال ها تیمورتاش مهجور ماند. ما تصمیم گرفتیم برنامه ای برای او بگذاریم و کتاب اشعارش را هم چاپ کنیم. در واقع این یک کنسرت بزرگداشت است.

او ادامه داد: تیمورتاش در دبیرستان مرجان با همسرم همکار بوده است. شروع فعالیت من در زمینه موسیقی با مساعدت تیمورتاش شروع شد و من را به هنرستان فرهنگ و هنر برد. ما خیلی با تیمورتاش ارتباط نزدیکی داشتیم. در تمام این سال ها ذکر خیر ایشان بود و آثارشان برای ما زنده بود.

ملکی تاکید کرد: ما به بزرگان موسیقی دِین داریم و آقای تیمورتاش هم یکی از این بزرگان بودند. در همین دبیرستان مرجان، بزرگترین هنرمندان آن زمان معلمی می کردند.

سرپرست گروه خنیا گفت: همه شعرها و همه آهنگ ها را مجوز گرفته ایم. اکبر محسنی، عبداله جهان پناه، نصراله زرین پنجه، مصطفی گرگین زاده و جواد لشگری از آهنگسازان کارهایی هستند که ما در کنسرت پیش رو آنها را اجرا می کنیم. ایرج، شهیدی و گلپا از خوانندگانی هستند که ترانه های تیمورتاش را خوانده اند.

ملکی در صحبت هایش تاکید کرد: گاهی ترجیح می دهم به جای خواندن آثار جدید، به گذشته برگردم و آثاری را اجرا کنم که قدیمی هستند و کمتر شنیده شده اند. وظیفه ماست که چنین بزرگانی را بازشناسی کنیم. می توان این آثار را به صورت متفاوت تنظیم کرد و دوباره اجرا کرد. امیدوارم جوانان دیگری هم بیایند و در گذشته های موسیقی ایران کنکاش کنند و آثار مهجورمانده را بازخوانی کنند.


آثاری که شانس دارند و آثاری که شانس ندارند


پیمان خازنی تنظیم کننده آثاری که قرار است در کنسرت پیش رو اجرا شود، در صحبت هایش گفت: وقتی این پیشنهاد به من شد، آثار را شنیدیم و اشعار تیمورتاش را خواندیم. بسیاری از آثاری که بر روی اشعار تیمورتاش ساخته شده، شانس دیده شدن را دارند. البته برخی از آثارش در زمان خودش دیده و شنیده شده اما برخی آثار هم در آن زمان دیده نشده اند. من به این نتیجه رسیدم که اگر برخی از این آثار را با تنظیمی متفاوت تر ارائه کنیم، می توانیم این آثار را بار دیگر به جامعه معرفی کنیم.

او ادامه داد: در چند سال گذشته کمتر در زمینه تنظیم کار کرده ام و بیشتر ترجیحم در آهنگسازی بوده است، اما این بار تصمیم گرفتم که تنظیم این آثار را به عهده بگیرم. آثار این کنسرت از نظر شکل تنظیم آثار بسیار با هم متفاوت هستند. سازهای زهی را به کار گرفته ایم تا در نهایت ارکستر کوچک ایرانی داشته باشم. با این کار اصالت های موسیقی گذشته را داریم و در عین حال موسیقی امروز را هم در آثار می شنویم.

آرزوی برگزاری چنین کنسرتی را داشتم


فرامرز تیمورتاش(فرزند ایرج تیمورتاش) گفت: در 35 سالی که خارج از ایران زندگی کرده ام دوست داشتم آثار پدرم را باز هم بشنوم و شاهد اجرایشان باشم. آرزویم این بود که بتوانم آثار پدرم را به طور کامل پیدا کنم. وقتی خانم ملکی خبر برگزاری این کنسرت و انتشار کتابِ اشعار پدرم را به من دادند بسیار خوشحال شدم و مشتاق برگزاری این برنامه هستم.

او ادامه داد: پدرم معلم بود و همیشه میگفت که معلمی را دوست دارم. من بچه بودم و عکس هایی از پدرم دیده بودم که مشغول همکاری با برخی خوانندگان بوده است.  وقتی هم از ایران رفتیم، در امریکا دسترسی به آثار و کارهای پدرم نداشتیم و جمع آوری آثار پدرم برایمان مقدور نبود.

تیمورتاش گفت: پدرم کسی نبود که از خودش تعریف کند. خانم ملکی به من گفت که پدرم در دهه 30 سردبیر چند نشریه بوده است. پدرم زبان فرانسه را به راحتی صحبت می کرد در حالی که هیچ وقت فرانسه نرفته بود. من خودم در مدرسه شاگرد پدرم بودم و می دیدم که مطالب را چقدر راحت به دانش آموزان یاد می داد.

پس از سنجری نوبت به تیمورتاش رسید


توکا ملکی مدیر انتشارات خط و طرح گفت: انتشارات خط و طرح یک سال است که راه اندازی شده است. من و همکارانم تلاش کرده ایم که به نقطه های تاریک فرهنگ ایران معاصر توجه کنیم و شخصیت ها و اتفاق های تاثیرگذار را معرفی کنیم.

او ادامه داد: اولین کتابی که منتشر کردیم درباره حشمت سنجری بود. وقتی خواستیم درباره تیمورتاش کتاب تهیه کنیم غیر از یک اسم چیزی در دسترسمان نبود. با کمک خانواده ایشان و افراد بسیاری، توانستیم به اطلاعاتی برسیم که واقعا برایمان جالب بود.

ملکی گفت: آرشیوی هم در موزه موسیقی بود که به تحقیق و پژوهش ما بسیار کمک کرد. تیمورتاش معلم بوده و در مدرسه مرجان تدریس می کرده است. در دهه 30 هم سابقه روزنامه نگاری داشته و سردبیر چندین روزنامه و نشریه بوده است. یکی از مشهورترین ترانه هایش، «خدانگهدار» است.

او ادامه داد: ما سعی کرده ایم در انتشارات خط و طرح زمینه ای برای معرفی چنین شخصیت هایی فراهم کنیم. «ترانه های تیمورتاش – زندگی و زمان ایرج تیمورتاش» این عنوان کتابی است که منتشر می کنیم.

کنسرت گروه خنیا سه شنبه 20 آذر 1397 در تالار وحدت از ساعت 21:30 برگزار می شود.


منبع: تسنیم