تبیان، دستیار زندگی

سرخابی‌ها در آستانه حذف از آسیا

این روزها بار دیگر سایه تعلیق بر سر فوتبال ایران افتاده است و به نظر می رسد این گره، تدریجا به کلافی سردرگم تبدیل می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پرسپولیس
این روزها، سخنان و حواشی فراوانی پیرامون "قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان" به گوش می‌رسد. از انتشار اخبار بسیار در اِعمال این قانون نسبت به شهردار تهران تا ورود آن به وزارت ورزش و جوانان.

اِعمال قانون "قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان" در حوزه‌ی ورزش بدون تردید سوژه اول هفته‌های گذشته بوده است. بعد از تایید این قانون جدید توسط شورای نگهبان، همه از کنار رفتن روسایی سخن می‌گفتند که تا چندی پیش، تصور آن هم دور از ذهن بود، اما اکنون این اتفاق در حال رخ دادن است و در فدراسیون‌های مختلف شاهد ایجاد تغییرات گسترده‌ای از سوی وزارت ورزش هستیم.

به نظر می‌رسد مقامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، فوتبال کشورمان و تحولات آن را به صورت دقیق تحت بررسی و نظر داشته و بر این باورند که قانون منع تصدی بازنشستگان، مداخله در امور فوتبال توسط ابزارهای خارج از این حوزه است.



در این‌باره برخی رؤسا سریعأ از این قانون تمکین کرده و استعفای خود را مکتوب کردند، اما برخی دیگر مسیر مقاومت را در پیش گرفتند!

فوتبال و مدیران بازنشسته آن هر چند در ابتدای کار با کناره گیری و استعفا موافقت کردند اما این ظاهر کار نبود و آنها از فینالیست شدن پرسپولیس در آسیا و حضور مسئولین آسیا و فیفا در ایران نهایت استفاده را بردند و برکناری خود را به آنها اطلاع دادند تا فیفا را نسبت به این موضوع حساس کنند.

"جیانی اینفانیتینو" (رئیس فیفا) و "شیخ سلمان" (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا) که برای تماشای این بازی به تهران آمده بودند، در حاشیه آن ملاقات‌های مهمی با "اسحاق جهانگیری" (معاون اول رئیس جمهوری) و "مسعود سلطانی‌ فر" (وزیر ورزش و جوانان) داشتند که اطلاعات چندانی از آنها به بیرون درز نکرده است، اما ظاهراً این جلسات چندان هم بی‌خبر و معمولی نبوده و اتفاقات ویژه‌ای در آنها روی داده است. براساس اخبار دریافتی، در این ملاقات‌ها واکنش‌های جدی و محکمی به اخبار مربوط به تحولات در فدراسیون فوتبال و دخالت‌های بیرونی در آن، صورت گرفته است.

براساس این گزارش، در یکی از ملاقات‌ها، یکی از مقامات ارشد بین‌المللی به‌طور صریح به مقام دولتی حاضر در جلسه تأکید می‌کند که ادامه روند کنونی و تغییرات در فدراسیون به منزله مداخله خارجی در امور فوتبالی بوده که منجر به تعلیق قطعی کشورمان خواهد شد. این شخص عنوان می‌کند که منظور تشکیلات جهانی فوتبال، حفظ استقلال این ورزش است و دوستی با افراد نقشی در تصمیمات آن‌ها ندارد.

اما اصرار وزارت ورزش مبنی بر اجرای قانون بازنشستگی، تاج را بر آن داشته تا تصمیمی را بگیرد که ممکن است تبعاتی برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد. او در اعتراض به این فشارها با برخی از همکاران خود نیز خداحافظی کرده و دیروز و امروز در محل کار خود حاضر نشد تا با پایان مهلت نهایی برای اجرایی شدن قانون بازنشستگی، فوتبال ایران با شوک احتمالی مواجه شود. اتفاقی که در صورت تحقق آن، فوتبال ما را صرف نظر از واکنش‌های تند بین‌المللی در آستانه جام ملت‌ها با شوک عجیبی روبرو خواهد ساخت‌.(1)

اِعمال قانون "قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان" در حوزه‌ی ورزش بدون تردید سوژه اول هفته‌های گذشته بوده است.



به دنبال ادامه دار بودن اتفاقات نامه تعلیق فوتبال ایران طی چند روز آینده به مسئولان ورزش خواهد رسید. براین اساس ابتدا تیم ملی فوتبال ایران از حضور در جام ملت های آسیا محروم خواهد شد و پس از آن نمایندگان ایران حق حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نخواهند داشت. درحالی که سوژه اصلی این روزها فدراسیون فوتبال است، اما باشگاه پرسپولیس نیز به خاطر همین مشکل در خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار دارد و به احتمال زیاد در نامه ای که برای مسئولان ایران ارسال خواهد شد تاکید می شود فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس به خاطر دخالت دولت در امورشان تعلیق خواهند شد.

به نظر می‌رسد مقامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، فوتبال کشورمان و تحولات آن را به صورت دقیق تحت بررسی و نظر داشته و بر این باورند که قانون منع تصدی بازنشستگان، مداخله در امور فوتبال توسط ابزارهای خارج از این حوزه است.
منبع:
1. فوتبال ایران در آستانه تعلیق احتمالی، خبر ورزشی، 15 آذر 1397