تبیان، دستیار زندگی

باث، شهری مدرن با جاذبه های باستانی در انگلستان

شاید شما از آن دسته از افرادی باشید که نام شهر باث (Bath) را شنیده باشند و یا شاید هم نه ولی در هر صورت آیا می دانستید که باث، نام شهری در انگلیس است؟ یا حتی می دانید که یکی از قدیمی ترین حمام های دنیا و کل اروپا در این شهر انگلیسی قرار گرفته است؟ باث در انگلستان در سراسر جهان به خاطر دارا بودن جاذبه های بسیار تاریخی شهرت پیدا کرده است و بیشتر آثار آن به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر باث

باث کجاست؟


باث شهری است در قسمت جنوب غربی انگلیس که در  منطقه ی سامرست و در مرکز حوزه ی باث و سامرست شمال شرقی قرار گرفته است. در واقع این شهر جزئی از جزیره ی بریتانیا و و ایرلند شمالی هم محسوب می گردد. این شهر در حدود ۱۵۰ کیلومتری غرب لندن قرار گرفته است و نزدیک به ۸۰ هزار نفر در خود جمعیت دارد. در کنار این شهر، رود آون واقع شده ‌است و به همین خاطر در سراسر شبه جزیره ی انگلیس، باث در انگلستان تنها شهری است که چشمه ‌های آب داغ طبیعی دارد.


آب و هوای باث


باث در انگلستان دارای آب‌ وهوا گرم و معتدل است. این شهر در تمامی طول سال، مقدار قابل توجهی بارندگی دارد و حتی در گرم و خشک‌ ترین ماه‌ های سال نیز بارندگی در آن اتفاق می‌ افتد. میانگین دمای هوا در باث ۹/۷ درجه و میانگین بارش سالانه‌ ی باران در این شهر، ۷۶۱ میلی متر است. خشک ‌ترین ماه سال در باث، ماه آوریل (۱۳ فروردین الی ۱۱ اردیبهشت) است. در گرم‌ ترین ماه سال یعنی جولای (۱۱ تیرالی ۱۰ مرداد)، میانگین دمای هوا به ۱۶ درجه می ‌رسد. ژانویه (۱۲ دی الی ۱۲ بهمن) سردترین ماه سال است و میانگین دمای هوای آن ۳/۸ درجه است.
شهر باث


تاریخچه ی باث


این شهر از زمان کهن به عنوان مرکز چشمه‌ های آب گرم طبیعی برای رومی ‌ها نیز شناخته شده بوده ‌است. اگر از بازه ی تاریخی این مورد را بررسی نماییم باید بگوییم که از زمان الیزابتی تا جورجیایی، باث بیشتر مخصوص ثروتمندان بوده و به همین علت مجموعه ی بی نظیری از معماری جورجیایی را در خود جای داده ‌است.

باث در لیست میراث جهانی یونسکو جای دارد. شهر کوچک باث در انگلستان در سراسر قاره ی اروپا به خاطر حمام‌ های رومی ۲ هزار ساله ی خود مشهور است و نام خود را از این بناهای باستانی به یادگار دارد. این شهر با دارا بودن هزارا سال قدمت، از باستانی ترین شهرهای اروپا به شمار می رود و به همین خاطر در لیست یونسکو به ثبت رسیده است. در افسانه ‌ها گفته می ‌شود که این شهر حدود ۳ هزار سال پیش توسط شاه بالدود دهمین شاه بریتانیا، پناهنده ‌ای از تروآ و پدر شاه لیر تأسیس شده است. در طول قرون وسطی، باث در انگلستان هم به عنوان مرکزی مذهبی و هم به عنوان مرکز تجارت پشم شناخته می ‌شده است. در اوایل قرن ۱۸ میلادی بود که باث، با تلاش فردی به نام رالف آلن که فردی علاقه ‌مند به چشمه‌ های طبیعی بود به همراه دوستش ریچارد بیو نش، مجددا احیا شد.

این دو با احیای حمام‌ های قدیمی رومی، این شهر را به مرکزی شیک و مد روز در جامعه ی انگلیسی تبدیل نمودند. پس از احیای دوباره ی باث در انگلستان، اشراف ‌زاده‌ ها یکی پس از دیگری برای تفریحات مختلف به آن سفر می کردند و در آن اوقاتشان را می گذراندند. با مدیریت درست و به جا، پول زیادی که وارد این شهر می شد با درایت و برنامه های خوبی خرج سازندگی و پیشرفت این شهر شد. ساختمان‌ های زیبای جورجیایی، تراس ‌های دیدنی و فلکه‌ ها و میادین بی ‌نظیری که شهر را دوره کرده اند، یادگار همین دوره هستند.


باث مدرن


این شهر علاوه بر حمام ‌های رومی اصیل، جاذبه‌ های بی ‌شمار دیگری هم دارد که در زمره ی ارزشمندترین آثار تاریخی انگلیس قرار می گیرند. البته باید بگوییم که تنها جاذبه های این شهر کوچک مختص به آثار تاریخی نمی شوند بلکه، این شهر دارای جاذبه‌ ها و امکانات و تجملات زیادی نیز می باشد.

جالب است بدانید که جاذبه ‌های رایگان هم در بین دیدنی های این شهر پیدا می ‌شود بنابراین، اگر بودجه‌ ی محدودی برای سفر دارید، نگران نباشید. با این حال صادقانه باید بدانید که باث در انگلستان در نهایت یک مقصد گردشگری گران قیمت است. امروزه، ساختمان‌ های بسیار زیبا و شاه‌ کارهای معماری جورجیایی این شهر هم‌ چنان پابرجا هستند و آن‌ ها به اضافه ی حمام‌ های باستانی رومی باعث غنای این شهر انگلیسی شده اند و به همین خاطر، امروزه بسیاری از گردشگرانی که از اقصی نقاط جهان به این کشور می روند حتما به این شهر سر می زنند.

از جمله ویژگی های باث در انگلستان این است که به خاطر کوچکی و زیبایی خاص این شهر، موقعیت جغرافیایی و آب و هوای خوبش و همچنین دیدنی‌ ها و امکانات زیادش باعث شده ‌است تا این شهر تبدیل به مکانی ایده ‌آل برای برگزاری جشن ها و فستیوال های مختلف باشد. فستیوال هایی همچون؛ جشنواره ی ادبیات باث، جشنواره ی بین‌ المللی موسیقی باث، جشنواره ی جین آستن، جشنواره ی بین‌ المللی گیتار باث، جشنواره ی فیلم باث و جشنواره ی موتزارت باث در این شهر برگزار می گردند.
شهر باث

جاذبه های شهر باث


ساختمان مجموعه باث | Royal Crescent
شما در سفرتان به باث می توانید ساختمان مجموعه ی باث (Building of Bath Collection) که در واقع یک موزه است، دیدن نمایید. این موزه ی زیبا نه تنها معماری کلاسیک خاص خود را دارد بلکه همه ی ساختمان های این شهر را تحت تاثیر قرار داده است. محلی که این ساختمان در آن قرار گرفته است، در میدان ملکه (Queen Square) که دارای نماهای متقارن مربوط به اوایل قرن ۱۸ میلادی است که به نظر می رسد یکی از غنی ترین جاذبه های رایگان این شهر است.

حلقه ی سلطنتی | Royal Circus
حلقه ی سلطنتی، مقصد بعدی شما در این شهر است. این حلقه در واقع، دایره ی فوق ‌العاده‌ ی ۳ طبقه ‌ای است که با ترتیب‌ های کلاسیک مختلف و ستونی در هر طبقه که بسیار دیدنی است، قرار گرفته است. در پایان حتماً به هلال سلطنتی (Royal Crescent) مشهور در باث سر بزنید و از زیبایی آن لذت ببرید. بیشتر خانه ‌های هلال سلطنتی در مالکیت خصوصی اشخاص هستند. هلال شماره ی ۱ برای بازدید عموم باز است و همین فرصتی است برای این که نگاهی به سبک زندگی ثروتمندان و خدمتکاران آن ‌ها در دوره ی جرجیایی بیاندازید.

حمام های رومی | Roman Baths
طبق افسانه‌ های محلی، خواص درمانی این چشمه ‌ها ۵۰۰ سال قبل ‌تر توسط یک فرمانروای انگلیسی کشف شده بوده است. با این حال، رومیان در این شهر حمام مشهور رومی را ساختند. در این حمام آب‌ چشمه‌ های معدنی مورد استفاده قرار می ‌گیرد که دارای ۴۳ ماده‌ی معدنی است. دمای این آب ۴۶/۵ درجه است. این بنا، به عنوان رمانتیک ‌ترین بنای انگلیسی انتخاب شده است و یکی از بهترین نمونه‌ های معماری رومی است که در این کشور هنوز پابرجا است. بسیاری از آثار کشف شده در جریان حفاری ‌های مناطق اطراف این حمام رومی، در موزه ‌ای نگهداری می ‌شوند.

خیابان میلسام | Milsom
در این خیابان، بوتیک‌ های شیک و مدرن و فروشگاه‌ های هنری فراوانی وجود دارد که سوغات و صنایع دستی، هدیه، لباس و محصولاتی از این دست را می ‌فروشند. این خیابان در زمره ی خیابان های مهم و مدرن باث است.

پل پولتنی | Pulteney Bridge
پل پولتنی یکی از معدود پل‌ های شهر است که بنای روی آنها هنوز سالم باقی مانده است. این پل در سال ۱۷۷۰ ساخته شده است تا منطقه‌ ی مرکزی باث را به بخش توسعه نیافته ‌ی شهر که در طرف دیگر رود آوون قرار داشت، متصل کند. این پل به عنوان یکی از رمانتیک ‌ترین پل ‌های جهان شناخته می‌ شود. در ۳ گذرگاه طاقدار این پل، مغازه‌ های کوچکی وجود دارد و پل به خیابان زیبای گریت پولتنی منتهی می‌ شود که پر از خانه‌ های قدیمی دوران جرجیایی است.

مرکز جین آستین | Jane Austen Centre
جین آستین یکی از محبوب ‌ترین نویسندگان انگلیسی مشهور در دنیا است. در مرکز جین آستین، نمایشگاه‌ ها و اطلاعات جالبی در مورد این نویسنده وجود دارد. تندیسی مومی از این نویسنده با لباس ‌های مخصوص آن دوران در موزه قرار داده شده است که گردشگران معمولا برای عکس انداختن با آن بسیار مشتاق هستند. این مجموعه یک چایخانه‌ ی سنتی هم دارد که برای استراحت مناسب است.
شهر باث

خانه ی سالی لون | Sally Lunn
قدمت خانه ‌ی قدیمی Sally Lunn به سال ۱۴۸۳ بر می‌ گردد و یکی از قدیمی‌ ترین خانه‌ ها در باث است. این خانه‌ ی قرون وسطایی امروزه به یک موزه‌ ی جذاب و چایخانه تبدیل شده است. در این چایخانه شیرینی مخصوصی به نام کلوچه ‌ی سالی لون سرو می ‌شود که آن را با دستورهای سنتی اصیل تهیه می ‌کنند.

موزه‌ ی نجوم هرشل | Herschel Museum of Astronomy
موزه ‌ی نجوم هرشل در خانه ‌ای به سبک معماری جرجی قرار دارد که کاملا بازسازی و مرمت شده است. وسایل و اشیای مربوط به ویلیام هرشل، منجم و موسیقی ‌دان مشهور در این موزه نگهداری می ‌شود. در این موزه از اشیا و آثار مختلفی می ‌توانید دیدن کنید که از جمله ی آنان؛ آلات موسیقی و نت ‌های موسیقی هستند. در این موزه منابع متعددی در مورد بزرگ ترین دستاورد این منجم یعنی کشف سیاره‌ ی اورانوس در سال ۱۷۸۱ وجود دارد.


منبع: مجله گردشگری الی گشت