تبیان، دستیار زندگی

کتاب «دبستان شماره دو»

در همایش «تربیت دینی در فرصت طلایی دوران دبستان» از کتاب «دبستان شماره دو» رونمایی شد. این کتاب دومین اثر از مجموعه‌ کتاب‌ های «تجربه‌ نگاری مدیران مدارس اسلامی» است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
☘️ دبستان شماره‌ دو همان دبستان پسرانه‌ علوی در خیابان ایران است که محلّ اقامت امام خمینی (ره) در ابتدای ورود به ایران بوده و دیدار تاریخی همافران نیروی هوایی با امام، عکس قسمت سرپوشیده‌ مدرسه را تاریخی کرده است.

همایش «تربیت دینی در فرصت طلایی دوران دبستان» پس از قرائت قرآن و خوشامدگویی مجری برنامه، کار خود را آغاز کرد. در ابتدای این مراسم، آقای دکتر حمید رحیمیان، استاد دانشگاه علّامه طباطبایی، با موضوع سخنرانیِ «دبستان و تربیت، از راهبرد تا کاربرد» به اهمّیّت مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی در تکوین شخصیّت افراد پرداخت و اشاره کرد: «تربیت دینی منحصر به کلاس‌ها و آموزش دینی نیست. دانش‌آموز باید با این مفاهیم زندگی کند و در اطراف خود، مربّیانی عامل و باورمند را ببیند تا بتواند شیوه‌ زندگی آن‌ها را الگوی عمل و رفتار خود قرار دهد.»

او به مدیران حاضر در جلسه توصیه کرد که جداول موجود در صفحات 137ـ151 کتاب «مدلی برای ارزیابی مدرسه» را تکمیل کنند تا مطمئن شوند که دانش‌آموزان مدارس آن‌ها از رشد متناسبی در زمینه‌ های شناختی، اجتماعی، احساسی، جسمی، زیبایی‌ شناختی، فنّی و اخلاقی برخوردار باشند. او نتایج پژوهشی را ارائه کرد که نشان می‌داد دانش‌آموزان در رشد شناختی ضعیف‌اند و برنامه‌های مذهبی عمدتاً معطوف به رشد احساسی آن‌ها بوده است.

☘️ در بخش دیگری از برنامه‌ رونمایی، فیلمی از فعّالیّت‌ های تربیتی مدرسه به نمایش گذاشته شد و آقای سیّد ناصر مجاب، یکی از مسئولان مدرسه، به توضیح نحوه‌ فعّالیّت دانش‌ آموزان در این برنامه‌ها پرداخت.

☘️ در ادامه، سرود زیبای دانش‌ آموزان دبستانی با موضوع ایّام فاطمیّه، مخاطبان را تحت تأثیر قرار داد. مشخّص بود که برای آماده‌سازی چنین سرودی زحمت فراوانی کشیده شده بود و حاضران به‌صورت عملی، نمونه‌ ای از تأثیرگذاری برنامه‌ های دینی را تجربه کردند.
پایان‌ بخش این همایش، گفت‌ و گوی دکتر سیّد عبدالحمید ابطحی با اکبر خواجه‌پیری، مدیر دبستان علوی شماره‌ی 2 بود؛ مدیری که بیش از نیم‌ قرن از عمر خود را در دبستان علوی گذرانده است. وقتی که او به این عمر سپری‌شده در مدرسه نگاه می‌کند، می‌ گوید: «عمر ابتدا و انتهایی دارد و میانه‌ای. ممکن است سپری کردن دوران میانی عمر با معلّمی مشکل باشد؛ امّا امیدمان این است که چنین عمری پایان خوشی داشته باشد.» این سخنان آقای خواجه‌ پیری در پایان این همایش بود.
در بخش دیگری، او اشاره داشت: «امروزه، مدرسه رقبای جدّی و مهمّی مثل رسانه‌ها پیدا کرده است. با وجود این مشکلات، هنوز تربیت دینی امکان‌پذیر است.» «آگاهی دادن و همراه کردن خانواده‌ها» و «توانمند ساختن معلّمان» از راهکارهایی بود که این مدیر و معلّم باتجربه به آن اشاره کرد.

☘️ در پایان همایش نیز از کتاب «دبستان شماره دو» رونمایی شد و در اختیار حاضران در همایش قرار گرفت. این کتاب حاصل شش جلسه گفت‌ و گو با آقای اکبر خواجه‌ پیری است که در شش فصل و پیوستی از تصاویر تنظیم شده و به مخاطبان عرضه شده است.

☘️ در حاشیه‌ این مراسم، نمایشگاهی از تاریخچه و تجربه‌ زیسته‌ دبستان علوی شماره‌ 2 در زمینه‌ های مختلف تربیت دینی برپا بود؛ نمایشگاهی که حاصل تلاش چند روزه‌ی گروهی از معلّمان بود و جا دارد از تمام دست‌ اندرکاران و مسئولان آن تشکّر و قدردانی شود. هم‌ چنین دیگر محصولات مؤسّسه‌ مطالعات تعالی نسل (متن) به مخاطبان عرضه شد.

کتاب «دبستان شماره دو»