تبیان، دستیار زندگی

شیخ نقی، شهری که با دیدن آن عاشق گرجستان می شوید!

اگر به دنبال تجربه زندگی به شیوه مردم گرجی و آشنایی با خصوصیات واقعی زندگی گرجستان هستید، باید به شهر شیخ نقی در گرجستان بروید. در حقیقت سبک زندگی گرجستانی را اینجا پیدا می کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهر شیخ نقی

شیخ نقی


شهر شیخ نقی یا شیخنقی (Sighnaghi)، شهری کوچک در شرق تفلیس و گرجستان است که با درختان سرسبز و مناظر فوق العاده احاطه شده است. شیخ نقی را می توان کوچک ترین شهر در این کشور دانست که جمعیتی حدود ۳۰۰۰ نفر دارد. بنابراین اگر به دنبال مکانی خلوت، پر از آرامش و سکوت به همراه زیبایی های طبیعی هستید، این مقصد در گرجستان می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. به دلیل نبود ویزا برای ایرانیانی که قصد سفر به گرجستان را دارند، به راحتی می توانید تا ۳ ماه را در این کشور اقامت داشته و به شهرهای مختلف آن، سفر کنید. از جاذبه هایی همچون ساختمان های قدیمی و کلیساهای تاریخی دیدن کنید.

شیخ نقی در گرجستان را انگار در دوره ای از تاریخ گذشته منجمد کرده اند و این شهر هیچ نسبتی با شهرهای مدرن امروزی ندارد. سنت ها و آداب و رسوم هنوز که هنوز است به شیوه قدیمی خود در اینجا رواج دارد. بهترین سوغاتی های این شهر، صنایع دستی آن است و امرار معاش مردم این شهر، از راه کشاورزی و فروش محصولات لبنی و مواد غذایی به همراه صنایع و تولیدات فرش گرجی است. تمام این موارد، باعث شده است که شما با شهری استثنایی و فوق العاده جذاب در گرجستان روبرو شوید.

 

زیبایی های شهر شیخ نقی


تمام خیابان های این شهر، سنگی است. هنگامی که در کوچه پس کوچه ها و حتی خیابان های سنگی آن قدم می زنید، می توانید نماهای رنگارنگ و زیبای ساختمان های قدیمی را ببینید که لذت دیداری و تماشا مناظر شهری را برای شما دو چندان نموده اند. علاوه بر معماری، شهر شیخ نقی در گرجستان این افتخار را دارد که برخی از جاذبه های خیره کننده کشور را در خود جای داده است. ارتفاع شهر از سطح دریا، ۷۹۰ متر بوده و نماهایی از کوه های قفقازی (the Caucasus Mountains) و دره آلازانی (Alazani Valley) را به شما نمایش می دهد؛ نماهایی که هیچ گاه از دیدن آن ها خسته نمی شوید، از آن ها بی نهایت لذت می برید و حتی هیچ گاه  این مناظر را فراموش نمی کنید.

این شهر شبیه به یکی از شهرهای داستان های پریان است. شهری که شخصیت های والت دیزنی در آن زندگی می کنند. جدای از این، مسحور کنندگی این شهر، آنقدر زیاد است که شاید برای دیدن چنین شهر کوچکی مجبور باشید چندین روز را در آن اقامت کنید. در نتیجه اگر به دنبال مکانی برای گذراندن تعطیلات خود هستید، مکانی آرامش بخش و البته ارزان می توانید به شیخ نقی در گرجستان بروید. فصل پاییز در این شهر و نماهای پاییزی درختان زیبایی های آن را بیشتر می نماید. اگر به عکاسی در خیابان ها و شهرهای قدیمی علاقه مندید و به دنبال عکس پانورامای شگفت انگیزی از شهرها می گردید، به این مکان بیایید. محله های قدیمی را بگردید و در کافه هایی که قدمتی طولانی دارند، در کنار مردمان گرجی و روسی بنشینیدو از زندگی لذت ببرید.

 

شهر شیخ نقی


کجا اقامت داشته باشید


هتل های بسیاری در این شهر وجود دارند. اگر به تفلیس سفر کرده اید یا تور تفلیس را خریده اید می توانید یک روز از سفر خود را در این شهر بمانید. در تفلیس یکی از هتل های شیخ نقی در گرجستان را برای یک شب رزرو کنید و سپس به سمت این شهر راه بیفتید. هتل کابادونی (Hotel Kabadoni) موقعیتی عالی در این شهر دارد. این هتل در مرکز قدیمی شهر قرار گرفته است و زمانی که وارد آن شوید، با نمایی مدرن روبرو خواهید شد. برخلاف نمای بیرونی آن، نماهای داخلی مدرنی دارد که با معماری آرت نووو تلفیق شده است. جدای از خدمات و امکانات عالی که این هتل برای مهمانانش فراهم می آورد، می توانید از پنجره های هتل، نمای کوه های قفقاز و دره آلازانی را هم مشاهده کنید. می توانید هتل های دیگری مانند هتل اولد هاوس و غیره را نیز با منظره ای متفاوت و قیمت اتاق متفاوت در شیخ نقی گرجستان پیدا کنید.

جدای از هتل هایی که در این شهر وجود دارند، اگر به صورت هیچ هایکری سفر می کنید می توانید در خانه یکی از اهالی آن اقامت داشته باشید. رزرو یک تخت در خانه مردم محلی بسیار متفاوت تر از آنچه که در هتل ها تجربه می کنید، خواهد بود. مهمانخانه های فراوانی نیز برای اقامت وجود دارند.


کجا غذا سفارش دهید


همانطور که قبلا بیان کردیم، در این شهر کافه ها و رستوران های قدیمی و محلی بسیاری وجود دارد که بهترین غذاها را از تازه ترین مواد غذایی تهیه می کنند. اگر به دنبال منوی غذاهای گرجی هستید، اولین کافه سنتی را که دیدید وارد آن شوید. سرآشپزها هر روز صبح مواد غذایی تازه و ارگانیک خود را خریداری کرده و با آن ها بهترین غذاهای محلی گرجستان را می پزند. امنیت در این شهر بسیار بالاست، مخصوصا برای توریست ها و گردشگران خارجی. در این شهر همه مردم یکدیگر را می شناسند. در نتیجه با خیالی آسوده وارد کوچه پس کوچه ها شوید و به دنبال کافه تریاهای قدیمی بگردید. اگر از پیاده روی خسته شده اید، خود را به میدان شهر برسانید. در اطراف میدان کافه و رستوران خوبی پیدا خواهید نمود. یادتان باشد که به شهری کوچک آمده اید، بنابراین ساعات باز بودن مغازه ها و کافه ها حتی در روزهای اوج گردشگری به ندرت به نیمه شب کشیده می شوند.

جاذبه های فرهنگی شهر


کلیساهای سنت جورج و سنت استفان | St. George and St. Stephen churches
دو تا از خانه های کشیش های ارتدوکس هم اکنون تبدیل به کلیسا شده اند و گردشگریان بسیاری را به خود جذب می کنند. این دو کلیسا نمادی از معماری سنتی و مذهبی گرجی هستند. اگر به معماری علاقه دارید، دیدن این دو بنا را به شما توصیه می نماییم. هر دو این کلیساها و خانه ها برای بازدید عموم باز هستند و فاصله بسیار کنی از یکدیگر دارند.

صومعه بودبه | Bodbe Monastery
هر گردشگری که به شیخ نقی گرجستان می آید، باید به دیدن این صومعه برود. این مکان دیدنی در ۲ کیلومتری بیرون شهر قرار گرفته است و بنایی تاریخی مربوط به قرن ۹ میلادی پر از سنگ قبرهای تاریخی و آثار سنت نینو است. سنت نینو فردی بود که کشور گرجستان را در قرن چهارم مسیحی نمود. چند کیلومتر دورتر از بنای اصلی این کلیسا، در محل کلیسای سنت  Zebulon چشمه های آبگرم سنت نینو قرار گرفته اند که به خاطر قدرت شفا بخشیشان در میان مردم محلی مشهور شده اند. صومعه بودبه در چند قرن گذشته به دلیل حملاتی که به آن شده است، آسیب فراوان دیده اما همچنان پا بر جاست.

در یک دوره در اتحاد جماهیر شوروی، صومعه بازسازی شد و تا چندین دهه از آن به عنوان بیمارستان، استفاده شود. این صومعه در قرن بیستم، دوباره بازسازی شد و در اختیار علاقه مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفت. امروزه مجمع مسیحی کلیسا فعال است و راهبه ها در اینجا زندگی می کنند. صومعه بودبه بازدید کنندگان بسیاری را، در طول سال پذیرا می شود.
شهر شیخ نقی

دیوار قدیمی شهر | Signagi City Wall
دیوار شهر شیخ نقی، باقی مانده از دوران قرون وسطی (قرن ۱۳ میلادی)است و قطعا ارزش دیدن دارد. این دیوار دارای بیش از ۲۰ برج است که همه آن ها در انتهای جاده های که از هر دروازه عبور می کنند، قرار گرفته اند. فقط بخش کوچکی از دیوار برای راه رفتن بر بالای آن باز است اما همچنان می توانید شاهد مناظر زیبایی باشید که از دره آلازانی به شما نمایش می دهد.

موزه قوم شناسی و باستان شناسی
موزه ای را در مرکز شهر شیخ نقی پیدا خواهید نمود که در آن آثاری از کاوش های باستان شناسی، نمایشگاه های هنری و نمایشگاه های مربوط به جهانگردی به نمایش در آمده است. نقاش مشهور گرجستانی، پیرعثمانی (Pirosmani) در منطقه کختی (Kakheti Region) متولد شده است و برخی از آثار او در این موزه حضور دارند.


چطور به شیخ نقی بروید


برای رسیدن به شیخ نقی گرجستان به راحتی می توانید از تفلیس سوار قطار شده و در مدت یک ساعت و نیم الی دو ساعت خود را به این شهر برسانید. به همین خاطر گردشگران بسیاری را پیدا می کنید که تنها یک روز به دیدن این شهر می آیند و در هنگام غروب دوباره به تفلیس باز می گردند. خود را به ایستگاه مترو سامگوری (Samgori metro station) در تفلیس برسانید. از آنجا می توانید ون های مختلفی را به سمت این شهر سوار شوید.

اگر بخواهید با تاکسی به این شهر بروید، باید تاکسی خصوصی بگیرید که هزینه بسیار گرانی را برای حمل و نقل برایتان خواهد داشت. اگر با ماشین شخصی به این شهر بروید، به راحتی می توانید در میان خیابان ها و جاذبه های شهر گردش کنید و از مناظر زیبای آن لذت ببرید.

منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  advantour.com