تبیان، دستیار زندگی

تعیین راهبرد در تحول دیجیتال ضروری است

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اغاز هفته دیجیتال، با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال که بازطراحی سازمان ها را می طلبد، گفت: در این راستا، تغییر به تنهایی کافی نیست و به استراتژی نیاز داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بهترین مدل‌های گوشی اندرویدی 2017 + تصاویر (قسمت اول)
هفته ملی دیجیتال از 17 آذرماه لغایت 21 آذرماه برگزار می‌شود. آیین آغازین این هفته، سمینار تخصصی تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران و پایان بخش آن جشنواره تهران هوشمند است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین سمینار هفته دیجیتال امروز - شنبه- در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات با حضور اپراتورهای مخابراتی و فعالان این حوزه با مشارکت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد.
هدف سمینار امروز بررسی استفاده از تکنولوژی های جدید در صنعت مخابرات و چالش های پیش رو و برنامه ریزی برای آینده عنوان شده است.
مهندس حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مراسم گشایش سمینار گفت: تعریف ساده از هفته تحول دیجیتال، تغییر تکنولوژی است اما بحث بسیار مهم‌تر است و باید مفهوم روشن‌تری از آن ارائه دهیم.
وی ادامه داد: برای تعریف دقیق تر باید بگوییم مجموعه اقداماتی که سازمان‌ها و نهادها باید در مواجهه با بحث تحول دیجیتال انجام دهند و خود را برای ورود به این عرصه آماده کنند، یعنی تحول دیجیتال.
جوشقانی افزود: ما باید آمادگی داشته باشیم که در بحث تحول دیجیتال استراتژی های مشخصی را تعریف کنیم. نمی‌گویم نیاز به تغییر نیست، اما تغییر به تنهایی کافی نیست و به استراتژی نیاز داریم.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه اقداماتی که سازمان‌ها برای به کارگیری فناوری دیجیتال و بهره برداری از منافع انها انجام می‌دهند یعنی تحول دیجیتال که بحثی مرتبط با تحول سازمان‌ها و نه تکنولوژی است.
«سازمان‌ها در مواجهه با بحث تحول دیجیتال باید اقداماتی انجام دهند تا خود را برای آینده آماده کنند.سازمان‌ها باید در عصری که همه چیز دیجیتالی است، به سمت تحول بروند.»
جوشقانی در ادامه گفت: ما بر پایه این حوزه باید آمادگی های لازم را داشته باشیم و ریسک کنیم و استراتژی های خود را تغییر بدهیم. قاعدتا لازم است استراتژی که اتخاذ می‌کنیم در تمام حوزه‌های سازمانی ما بروز پیدا کند؛ هم در رویکردی که در استفاده از تکنولوژی داریم چه تغییر در الگوهایی که در سازمان به عنوان الگوهای ارزش آفرین هستند و بر مبنای آن‌ها در سازمان ارزش ایجاد می‌کنیم و هم در حوزه سرمایه‌گذاری. باید تمام این‌ها را بر اساس تحول دیجیتال تغییر دهیم و بازطراحی‌ کنیم.
مهندس فلاح جوشقانی همچنین توضیح داد: این بحث از سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ به شدت در تمام دنیا دنبال می‌شود. بسیاری از کشورها، سازمان‌ها و کسب و کارهایی که موفق بودند بر این اساس خود را بازطراحی کرده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به آمار و گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد در این خصوص ارائه کرده است، پرداخت و در خصوص منافعی که دیجیتال شدن سازمان‌ها به دنبال خواهد داشت، گفت: در کشورهایی که این طرح را اجرا کرده و تحول دیجیتال را صورت داده اند، منجر به افزایش ۹ درصدی درآمد، افزایش ۱۲ درصدی حجم بازار، کاهش هزینه‌ها و افزایش ۲۶ درصدی سود آوری شده است.
وی با بیان این که سرویس‌هایی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات قبلا برای اپراتورهای ما ارزش آفرین بودند، دیگر ارزش آفرین نیستند، گفت: «من مثال اپراتورها را می‌زنم که بسیار ملموس است. ما در خصوص خدماتی که قبلا اپراتورها ارائه می‌کردند و در حال حاضر به سمت OTT ها رفته است، بین ۵۰ تا ۹۰ درصد کاهش داشتیم . در حوزه پیامک این مسئله کاملا مشهود است، درآمد در سطح جهانی به صفر رسیده است. بنابراین لازم است اپراتورها خودشان را بازطراحی کنند و به جای تقابل با آن‌ها، بهتر است تعامل را آغاز کنند.
وی در ادامه، اهداف تحول دیجیتال در حوزه اپراتورها را شامل ارائه خدمات با سرعت بیشتر، بهبود فرآیندهای عملیاتی اپراتورها و سازمان‌ها، چابکی سازمان‌ها برشمرد و اظهار داشت: با توجه به ابزار دیجیتالی و خصوصا ابزاری که در حال حاضر برای مجازی سازی استفاده می‌شود، تحول دیجیتال باعث کاهش هزینه‌های اپراتورها می‌شود.
« نهایتا اگر به طور مشخص بخواهیم از اهداف اپراتورها در عصر تحول دیجیتال بگوییم این است که، اپراتورها و سازمان‌ها باید جنگ خودشان‌‌ را با OTT ها به پایان برسانند و به فکر تقابل در این حوزه نباشند. نمی‌توان با محدودسازی این حوزه را مدیریت کرد.»
مهندس فلاح‌جوشقانی در ادامه صحبت‌هایش گفت:« بر اساس اماری که در خصوص تحول دیجیتال در سال ۲۰۱۶ ارائه شده است، ارزش افزوده‌ای که در صنعت های مختلف ایجاد خواهد شد، حدود ۱۰ هزار میلیارد دلار است. در پنج صنعت اصلی که در دنیا مطرح است پیش بینی می‌شود که ما ارزش افزوده بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلاری در عرصه سرگرمی، در برق ۱۵۰۰ میلیارد دلار، در حوزه لجستیک حمل و نقل ۲۶۰۰ میلیارد دلار، در حوزه تجارت الکترونیک ۳هزار میلیارد دلار با استفاده از تحول دیجیتال در سازمان‌ها و کسب و کارها خواهیم داشت.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به واسطه عواملی مانند کاهش درآمد اپراتورها، پیش بینی می‌شود که در کل صنعت ICT و نه تنها اپراتورها تا ۲ هزار میلیارد دلار ارزش افزوده ایجاد کنیم.
به گفته جوشقانی، نقشی که سازمان تنظیم مقررات در تحول دیجیتال باید ایفا کند بسیار مهم و لازم است ما هم مبتنی بر همان روند تکنولوژی که در دنیا مطرح است و بر اساس الگوهای جدید رگولاتوری نسل پنجم و مشارکتی با حوزه های مختلف مانند حوزه بانکداری و سرمایه گذاری که به این حوزه مربوط هستند، خودمان را بازطراحی کنیم .
وی ادامه داد: ما در حال طراحی های جدید در سازمان تنظیم هستیم از جمله در ساختار جدید، بحث معاونت کسب و کار و حوزه بازار و اقتصاد را در سازمان پیش بینی کرده ایم تا بتوانیم در حوزه رگولاتوری نگاه‌مان را تغییر دهیم و با تسهیلگری و مقررات زدایی بتوانیم باعث تحول شویم.»
سمینار یک روزه تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران عصر امروز با سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به پایان می رسد. محورهای اصلی شامل بررسی و تحلیل وضعیت کنونی ارایه سرویس‌ها و خدمات دیجیتالی مانند خدمات مکان محور (LBS) OTT و خدمات پرداخت در ایران، سهم بازار خدمات دیجیتالی از درآمد اپراتورهای مخابراتی در پنج سال آتی، نقش خدمات مبتنی بر IoT در توسعه بازار مخابراتی کشور، سهم بازار بازیگران جدید الورود مخابراتی کشور در توسعه خدمات دیجیتالی و
آخرین تحولات در حوزه همگرایی شبکه‌های ثابت و سیار (FMC) در ارایه خدمات دیجیتالی است.
منبع:ایرنا