تبیان، دستیار زندگی

پاسخ به مهمترین سوال کودکان روی صحنه تئاتر؛ «از کجا اومدیم؟»

کارگردان نمایش «از کجا اومدیم؟» معتقد است موضوع این نمایش یکی از مهمترین سؤالات کودکان است که در تئاتر به آن پرداخته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمد عاقبتی

محمد عاقبتی کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «از کجا اومدیم؟» را با بازی الکا هدایت و محمدهادی عطایی در تالار هنر اجرا می‌کند، درباره ایده شکل گیری این اثر نمایشی گفت: بعد از اجرای نمایش «ماهی سیاه کوچولو» تصمیم گرفتم کار دیگری برای گروه سنی کودک تولید و اجرا کنم و برایم خیلی مهم بود که در کنار جنبه سرگرمی اثر، موضوعات جدی تری را که کودکان به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند، مدنظر قرار دهم.

وی ادامه داد: با انجمن «راه» آشنا بودم و قرار شد موضوعاتی را که روی آن‌ها کار می‌کنند، برای تولید یک تئاتر مدنظر قرار دهم ولی به مرور که با بچه‌ها صحبت می‌کردم متوجه این سؤال آن‌ها که ما از کجا اومدیم، شدم و دیدم که در تئاتر به آن پرداخته نشده است. با مهدی چاکری این موضوع را در میان گذاشتم و متن «از کجا اومدیم؟» نوشته شد. این نمایش اثری دوگانه است که هم وجه سرگرم کنندگی برای کودک دارد و ذائقه او را برای دیدن تحریک می‌کند و در عین حال جوابی است به یکی از مهمترین سؤال‌های او.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نگارش نمایشنامه از حدود ۱۱ ماه پیش شروع شد، اظهار کرد: چندین بار نمایشنامه بازنویسی شد تا به نسخه‌ای رسیدم که تمرین نمایش را شروع کنیم.

عاقبتی درباره مشاوره هایی که برای نگارش و تولید نمایش «از کجا اومدیم؟» انجام شده، توضیح داد: چند گروه متخصص با ما همراه بودند و با آن‌ها مشورت می‌کردیم، حتی در سفرهایی که داشتم از دوستان همکارم که تجربه بیشتری در فعالیت تئاتر برای کودکان و نوجوانان داشتند هم مشورت می‌گرفتم.

وی درباره بازخورد مخاطب و به ویژه کودکان نسبت به نمایش «از کجا اومدیم؟» یادآور شد: بازخوردهای خیلی جالبی دریافت می‌کنیم. مدل برخورد با موضوعات تولد و اینکه ما از کجا آمده ایم، نسبت به سال‌های قبل و نسل خودمان خیلی فرق کرده است. ما این نمایش را برای گروه سنی کودکان در نظر گرفته ایم و وقتی آن‌ها به تماشای اثر می‌نشینند واکنش‌های جالبی نشان می‌دهند.

این کارگردان و هنرمند تئاتر درباره وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در جامعه ما، تأکید کرد: متأسفانه خیلی تئاتر کودک و نوجوان در جامعه ما مهجور مانده است و از اهمیت پایین تری نسبت به تئاتر بزرگسال برخوردار است. البته خانواده‌ها تئاتر کودک و نوجوان را جدی می‌گیرند ولی مدیران و مسئولان و ارگان‌های خصوصی هستند که باید به این تئاتر نگاه جدی داشته باشند.

عاقبتی در پایان سخنان خود با اشاره به ادامه اجرای «از کجا اومدیم؟» تا اواخر آذر، گفت: صبح‌ها هم این نمایش را برای مؤسسات، مهدها و مدارس و همچنین انجمن‌های خیریه روی صحنه می‌بریم.

نمایش «از کجا اومدیم؟» هر روز ساعت ۱۸ در تالار هنر اجرا می‌شود.


منبع: مهر