تبیان، دستیار زندگی

مسئولیت‌های شوهر در دوران بارداری

ازدواج سبب می‌شود که دو نفر انسان واحد زیر یک سقف جمع شده و به عنوان یک شخص واحد به زندگیشان ادامه دهند. مسئولیت‌ها و وظایف زندگی مشترک بین زن و مرد تقسیم می‌شود و این به معنای به عهده گرفتن مشترک مسئولیت‌های مربوط به فرزندان نیز است زیرا این مساله‌ای است که والدین هر دو باید نسبت به آن توجه داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بارداری، مسئولیت شوهر، زندگی مشترک،صبر و بردباری ،برنامه ریزی، زایمان، خانواده ایرانی، عشاق موفق
 اگرچه نقش‌ها و مسئولیت‌ها در ازدواج و تشکیل زندگی مشترک می‌تواند متغیر باشد اما مهم این است که پدر و مادر به طور برابر مسئولیت‌ها را در دوران بارداری زن به عهده بگیرند و در این میان مسئولیت‌ های شوهر در دوران بارداری همسرش از جمله وظایف حساس به شمار می‌رود.
در واقع با بودن کنار همسرتان نه تنها کمک‌حال او می‌شوید بلکه مسئولیت خود را به عنوان یک شوهر و یک پدر وفادار به انجام می‌رسانید. گاهی اوقات به عنوان یک شوهر در عین خواست قلبیتان برای کمک ممکن است ندانید که چگونه می‌توانید به همسر باردارتان کمک کنید. اگر مطلع نیستید که مسئولیت‌های شوهر در دوران بارداری چه می‌تواند باشد پس این یک راهنمای خوب برای شما است که ایده‌هایی برای کمک و یاری به همسرتان در این فصل بسیار مهم از زندگی او ارائه می‌کند.

۱۵ مورد از مسئولیت‌ های شوهر در دوران بارداری

در ادامه تعدادی از نکات مهم آورده شده است که شما باید در دوران بارداری همسرتان رعایت کنید. با پیروی از این نکات ضروری شما مطمئنا تبدیل به یک پدر عالی و همچنین یک شوهر همه چیزتمام خواهید شد.

۱. به آگاهی خودتان در مورد بارداری بیفزایید

شما باید از مسائلی که در دوران بارداری رخ می‌دهند آگاهی کافی داشته باشید. در این دوران صرفا دانستن و درک اینکه همسر باردارتان در چه شرایطی به سر می‌برد خودش یک گام مهم در زمینه به انجام رساندن مسئولیت‌ های شوهر در دوران بارداری است. هنگامی که همسرتان باردار است مسائل زیادی رخ می‌دهند که باید مراقبشان بود و بهشان توجه کرد. درنظر گرفتن مسائل جزئی مانند عادات غذایی و نحوه لباس پوشیدن او تا مسائل بزرگ‌تری مانند زایمان و حالت تهوع صبحگاهی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید از همسرتان حمایت کنید.

۲. در صورتی که همسرتان دچار حالت تهوع صبحگاهی است کمک‌ حالش باشید

حالت تهوع صبحگاهی می‌تواند تجربه دردناکی برای زن باردار باشد و در نتیجه سبب خستگی و دل‌زدگی زنان از دوران بارداری می‌شود. یکی از مسئولیت‌ های شوهر در دوران بارداری همین است یعنی شما باید در این مواقع حامی همسرتان باشید. او را دلداری دهید، کنارش بمانید و کاری کنید که بتواند احساس راحتی کند به‌ویژه موقعی که دچار حالت تهوع صبحگاهی شده است و بالا می‌آورد.

۳. نسبت به خواسته‌های همسر باردارتان حساس باشید

شرایط روحی و جسمی همسرتان به طور قطع در چند ماه آینده تغییراتی خواهد کرد. نوسان در خلقیات، چالش‌های عاطفی، دردهای گاه و بیگاه و غیره همگی از مواردی هستند که رخ خواهند داد و در دوران بارداری این تغییرات عاطفی عادی هستند بنابراین از جمله مسئولیت‌ های شوهر در دوران بارداری صبرو بردباری در این مواقع است اما نسبت به خواسته‌های او حساس و دقیق باشید و با مهربانی پاسخش را بدهید.

۴. او را دلداری دهید

یکی از مسئولیت‌ های شوهر در دوران بارداری این است که بداند همسرش نیاز به حمایت و دلداری او دارد. بارداری از دوره‌هایی است که زن شاد و هیجان‌زده است اما همزمان در حال دست و پنجه نرم کردن با نااطمینانی، ترس و سایر تغییرات فیزیکی است. در طول دوران بارداری بودن در کنار همسر و دلداری دادنش بسیار مهم است. مرتبا به او یادآوری کنید که کنارش هستید و نباید نگران باشد.

۵. انعطاف‌پذیر باشید

مواقعی وجود خواهد داشت که شما مجبور شوید به دنبال کارهای خودتان بروید یا حتی برنامه‌هایتان را به خاطر همسر باردارتان تغییر دهید. در طول این دوران همسرتان بیشتر از مواقع دیگر به حضور شما نیاز خواهد داشت. در مواقعی این موضوع برای شوهران گرفتار کار می‌تواند سخت باشد اما تنها چیزی که نیاز دارید این است که مواقع بیکاریتان سعی کنید تا حد ممکن اوقاتی را کنار او بگذرانید. یکی از مسئولیت‌ های شوهر در دوران بارداری نیز همین وقت‌گذرانی کنار همسر است. در ضمن اگر امکانش وجود دارد می‌توانید از محل کارتان تقاضا کنید که ساعات کارتان را انعطاف‌پذیرتر کنند یا اجازه دهند کارها را در خانه انجام دهید و به محل کار ارسال کنید. به این شکل می‌توانید کنار همسرتان باشید در مواقعی که او نیاز به حضور شما کنار خود دارد.

۶. همراه همسرتان آشپزی کنید

هنگام بارداری همسرتان در فرایند پختن غذا به او ملحق شوید. اگر بتوانید کمکی در این زمینه به او بکنید واقعا ممنونتان خواهد بود. شما حتی می‌توانید از او بخواهید دست از آشپزی معمول روزانه بکشد و به خودش استراحت دهد و شما به جایش این وظیفه را به عهده بگیرید. این یکی از مسئولیت‌ های شوهر در دوران بارداری است که می‌تواند کمک حال زن باردار باشد.

۷. کنارش بمانید

به زنان باردار توصیه می‌شود که استراحت زیادی داشته باشند و خودشان را خسته نکنند. در نتیجه آن‌ها مایل هستند به خانه مادرشان بروند یا هرجای دیگری که برایشان مقدور است تا بتوانند به خوبی استراحت کنند اما مسافرت کردن در دوران بارداری به صلاح زن باردار نیست. یکی دیگر از مسئولیت‌ های شوهر در دوران بارداری این است که تا زمان رسیدن همسر به ماه هشتم بارداری کنارش بماند و او را تنها نگذارد و این کار به شما امکان می‌دهد که بتوانید مسئولیت‌های بارداری را با هم به دوش بکشید.

۸. با او برای آینده برنامه‌ریزی کنید

به محض آگاهی از اینکه همسرتان باردار است منتظر زمانی می‌شوید که فرزندتان متولد شود اما باید بدانید که برنامه‌ریزی برای آینده در کنار همسرتان جزو وظایف شوهر در دوران بارداری است که در این صورت آمادگی لازم را برای ورود فرزندتان به خانه خواهید داشت. با همسرتان برنامه ریزی‌هایی برای آینده و بعد از تولد نوزاد انجام دهید و در مورد هر مساله کوچکی با هم تبادل نظر داشته باشید زیرا همین کارهای جزئی از جانب شما سبب خواهد شد همسرتان احساس کند که در این شرایط حساس کنار هم هستید. این موقعی است که می‌توانید باهم در مورد تعیین نام برای کوچولویتان مشورت کنید.

۹. مسئولیت‌پذیر باشید

یکی دیگر از مسئولیت‌ های شوهر در دوران بارداری همسرش این است که مسئولیت پدری خود را بپذیرد و اجازه دهد همسرش نیر بداند که مسئولیت‌ها صرفا روی دوش او نیست. در مواقع نیاز به همسرتان کمک کنید و طوری در مورد بارداری با او صحبت کنید که گویا این مساله برای هردوی شما صادق است.

۱۰. به صحبت‌های همسرتان خوب گوش بدهید

دوران بارداری یکی از همان مواقعی است که شما باید بردبار باشید و به تمام آن چیزهایی که همسرتان می‌خواهد با شما در میان بگذارد به خوبی گوش دهید. دوران بارداری جزو دوران عاطفی همسر شما است پس از مسئولیت‌های شوهر در دوران بارداری یکی هم این است که در کنار همسرش باشد و به تمام صحبت‌ها و نگرانی‌های او گوش دهد. همسرتان از اینکه به او گوش می‌دهید بی‌نهایت خوشحال خواهد شد حتی اگر احساس کنید صحبت‌های او معنای خاصی ندارند و منطقی نیستند.

۱۱. در کارهای خانه به او کمک کنید

این موقعی است که شما باید مسئولیت لازم را در انجام کارهای خانه به عهده بگیرید زیرا جزو مسئولیت‌های شوهر در دوران بارداری است به این دلیل که همسرتان روزانه بدون هیچ شکایتی در خانه زحمت می‌کشد و کارها را انجام می‌دهد اما هنگامی که باردار است این شما هستید که باید مسئولیت امور خانه را به عهده بگیرید و متوجه باشید که انجام کارهای خانه سبب خستگی زن باردار می‌شود. حمل نوزاد درون شکم وظیفه آسانی نیست و سبب خستگی زن می‌شود. در نتیجه مهم است که هر دوی شما مسئولیت کارهای خانه را مشترکا به عهده بگیرید یا حتی بخش بیشترش را خودتان پذیرا باشید تا همسرتان کمتر خسته شود.

۱۲. همراه او جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید

همراهی کردن با همسرتان در راه بیمارستان به طور قطع حمایت بزرگی از او در طول این دوره محسوب می‌شود. مراجعه به پزشک برای معاینه شدن ممکن است برای همسر باردارتان استرس‌زا باشد به‌ویژه اگر بارداری او جزو بارداری‌های پرخطر باشد که در این صورت نباید همسرتان را در مواجهه با تمام این مشکلات تنها بگذارید. همراهی کردن با همسر یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های شوهر در دوران بارداری است. هر زمان که همسرتان قصد مراجعه به پزشکش را دارد شما هم باید همراه او بروید.

۱۳. آماده زایمان همسرتان باشید

کنار همسرتان آماده فرارسیدن روز موعود باشید. در این مواقع آماده شدن برای زایمان و انتظار برای تولد نوزاد می‌تواند به شدت برای زن باردار استرس‌زا باشد پس در این مواقع به او آرامش بدهید. به او بگویید تا به الان از پس بارداریش به خوبی برآمده است و از او بخواهید مثبت‌اندیش باشد. به او بگویید تا آخر فرایند زایمان کنارش هستید به‌ویژه وقتی احساس می‌کنید نگران است.

۱۴. به او زمان بدهید

دوران بارداری برای تمام زنان اهمیت ویژه‌ای دارد. در این دوران زن با نوسان خلقیات، ویارهای عجیب وغریب غذایی و موارد دیگر روبرو است اما شما نباید شکایتی داشته باشید و لازم است به لحاظ فیزیکی و عاطفی از همسرتان حمایت کنید. در حقیقت همسرتان در این دوره وابستگی شدیدی به شما خواهد داشت در نتیجه بهترین کار این است که سایر مسائل را کنار بگذارید و یک حمایت‌گر واقعی از همسرتان باشید. حمایت‌گری جزو بزرگ‌ترین مسئولیت‌های شوهر در دوران بارداری است.

۱۵. کاری کنید حس کند که یک شخص خاص برای شما است

همسرتان با گذشت زمان بیشتری از بارداریش ممکن است تصور کند به دلیل بالا آمدن شکمش از ریخت افتاده است و زشت به نظر می‌رسد و همین موضوع سبب ایجاد حس ناامیدی در او می‌شود. در این مواقع ممکن است ندانید چطور می‌توانید او را قانع کنید که در همین شکل و اندام نیز عالی به نظر می‌رسد پس به چشمان همسرتان خیره شوید و به او بگویید که شخص مهمی برای شما است و کاری کنید حس کند زیبا و خاص است. در حین گفتن این جملات به او صادق و صمیمی باشید، همچنین می‌توانید از دوران بارداری همسرتان عکس بگیرید تا او حس کند شخص خاصی است. هنگامی که یک مرد به مسئولیت‌های شوهر در دوران بارداری توجه می‌کند و از همسرش مراقبت لازم را به عمل می‌آورد این موضوع می‌تواند جرقه شروع یک دوره متفاوت در زندگی هردو نفرشان باشد.
هنگامی که نوزاد متولد می‌شود هردوی والدین مسئولیت‌های او را بر عهده می‌گیرند. به همان شکل حتی وقتی زن باردار است والدین باید مسئولیت‌های برابری داشته باشند و مسائل را با کمک هم حل و فصل کنند. زن در دوران بارداری تمام مسئولیت‌هایی را که متوجه شخص او است بر عهده دارد هرچند مسئولیت‌های او از مسئولیت‌های شوهر در دوران بارداری متفاوت هستند اما همچنان باید کنار همسرتان باشید و او را در طول عبور از این مرحله خطیر یاری کنید. هیچ موقعی نباید طوری رفتار کنید که همسرتان تصور کند تمام مسئولیت‌های دوران بارداری به عهده او است. مسئولیت‌های شوهر در دوران بارداری واقعا اهمیت دارند زیرا به طور قطع شیوه گذراندن ۹ ماه بارداری را برای همسرتان تغییر می‌دهند. این موضوع حتی برای نوزاد که هنوز در رحم مادرش است تفاوت ایجاد می‌کند. در نتیجه مطمئن شوید هر کاری که در توانتان است را انجام می‌دهید تا هرچه بیشتر به غنای دوران بارداری همسرتان اضافه شود.
منبع : کودکت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.