تبیان، دستیار زندگی

کتاب‌ های کمک‌ درسی با تقویت حافظه محوری مانع تحقق اهداف تربیتی می‌ شوند

وزیر آموزش‌ و پرورش در آئین بهره‌ برداری از 2 واحد آموزشی دوازده کلاسه در سمنان و با اشاره به تبلیغ مکرر کتاب‌ های کمک‌ درسی در صدا و سیما گفت: کتاب‌ های کمک‌ درسی با تقویت حافظه محوری مانع تحقق اهداف تربیتی می‌ شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب‌ های کمک‌ درسی با تقویت حافظه محوری مانع تحقق اهداف تربیتی می‌ شوند
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، سید محمد بطحایی، در آئین بهره‌ برداری هم‌ زمان طرح‌های زیر بنایی و اقتصادی استان سمنان که با حضور رئیس‌ جمهوری و از طریق ویدئو کنفرانس در سالن هلال سمنان انجام شد، اظهار کرد: با تلاش‌ های دولت تدبیر و امید آمار مدارس غیر ایمن به کمتر از 30 درصد کاهش‌یافته است این در حالی است که در سال 85 این آمار حدود 70 درصد بود.
وی تصریح کرد: در سال 85 حدود دو سوم مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و خطر آفرین بود. با اقدامات انجام‌ گرفته برای بازسازی مدارس و احداث مدارس جدید، خوشبختانه امروز این نسبت بر عکس شده و امروز 2 سوم مدارس کشور ایمن و تنها یک‌ سوم آن نیازمند بازسازی است.
بطحایی با اشاره به افزودن 8 هزار کلاس درس جدید به فضاهای آموزشی کشور در سال تحصیلی جاری، خاطرنشان کرد: دولت برای احداث و بازسازی مدارس و فضاهای آموزشی نیازمند کمک خیرین است.
وی از بهره‌ برداری از 2 واحد آموزشی در سفر کاروان تدبیر و امید به استان سمنان خبر داد و افزود: 2 واحد آموزشی 12 کلاسه با ظرفیت پذیرش 360 دانش‌ آموز در استان سمنان، با اعتباری بالغ‌ بر 41 میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین احداث‌ شده است.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: صدا و سیما با تبلیغ مکرر آگهی کتاب‌ های کمک‌ آموزشی، نظام تعلیم و تربیت را دچار چالش می‌کند، ادامه این روند و تبلیغ کتاب‌ های کمک‌ آموزشی به تقویت حافظه محوری در دانش آموزان می‌انجامد و این موضوع مانع تحقق اهداف تعلیم و تربیت است.
وی ادامه داد: در مدارس توجه به موضوع تربیت باید در کنار آموزش مسائل علمی صورت گیرد و آموزش مهارت‌های زندگی، راست‌گویی، صداقت، صبوری و از خود گذشتگی برای دانش آموزان ارائه شود، لذا فقدان شادابی و نشاط دانش آموزان در مدارس، نشان از ایراد کار در نظام آموزشی است و ضرورت دارد نشاط و شادابی در مدرسه‌ها تقویت شود بنابراین ما برای ارائه آموزش‌ های کاربردی به دانش‌ آموزان پایه اول تا سوم ابتدایی، در قالب وسایل بازی و کلاس‌های بازی آموزش را ارائه می‌دهیم.
وزیر آموزش‌ و پرورش وضعیت آموزش را در استان سمنان را مطلوب ارزیابی و عنوان کرد: نرخ باسوادی 98.5 درصد و نرخ 99 درصدی تحت پوشش دانش‌ آموزان ابتدایی در استان سمنان نشان از دانش‌ پروری و فرهیختگی این استان دارد.
گفتنی است؛ استان سمنان دارای 120 هزار دانش‌آموز است که در یک هزار و 100 مدرسه استان تحصیل می‌کنند، این استان دارای چهار هزار و 567 کلاس درس است که البته یک هزار و 761 کلاس تخریبی و یک هزار و 951 کلاس نیز نیازمند مقاوم‌ سازی است.

مطالب مرتبط: 
تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان با شروع مدرسه
روش‌ ها و تقویت مهارت خواندن در دانش آموزان
تکنیک های تقویت حافظه

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش