تبیان، دستیار زندگی

هفدهم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه هفدهم آذر 1397 خورشیدی، سی ام ربیع الاول 1440 هجری قمری، هشتم دسامبر 2018 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
17 آذر 1378
حسین مکی سیاستمدار، تاریخ نگار، نویسنده معاصر و صاحب آثار ارزنده ای همچون تاریخ بیست ساله ایران، کتاب سیاه در هشت جلد، خاطرات سیاسی، زندگانی سید حسن مدرس، وقایع سی تیر و تصحیح دیوان مشتاق و فرخی یزدی در 88 سالگی درگذشت.

17 آذر 1359
شاهرخ ضرغام مشهور به «حرّ انقلاب» و از فرماندهان جنگ ایران و عراق در عملیات پاک سازی جاده آبادان-ماهشهر با گلوله تیربار تانک رژیم به شهادت رسید.

17 آذر 1357
شهرهای تبریز، اصفهان، همدان و کرمان شاهد تظاهرات گسترده مردم علیه رژیم پهلوی بود. آمریکا نیز عملیات خروج شهروندان خویش از ایران را آغاز کرد.

17 آذر 1357
جرالد فورد رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت: به صلاح آمریکا است که تنها شاه بر ایران حکومت کند.

17 آذر 1353
رجبعلی منصور نخست وزیر دو دوره حکومت پهلوی در 92 سالگی درگذشت. وی علاوه بر پست نخست وزیری بارها عهده دار مقام هایی همچون وزیر، سفیر و استاندار بود.

17 آذر 1344
ملک فیصل بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی برای نخستین بار و به دعوت رسمی محمدرضا پهلوی به منظور دیداری سه روزه به ایران آمد.

17 آذر 1327
وزارت امورخارجه به وزارت خانه ها بخشنامه ای صادر کرد که مبنای این وزارت خانه برای تعیین کشور مقصد در صدور گذرنامه کارکنان دولت، محل تعیین شده در تصویب نامه نخست وزیری است و نوشتن نام کشور دیگر در گذرنامه، غیر قانونی محسوب می شود. بنابراین از وزارت خانه های متقاضی درخواست شد، دقت لازم را در تعیین محل خدمت به کار ببرند.

17 آذر 1321
مردم به دلیل کمبود نان در جریان جنگ جهانی دوم و اشغال ایران به وسیله متفقین در میدان بهارستان تجمع کردند که با بی اعتنایی نمایندگان مجلس، خشم مردم برانگیخته و این اجتماع به تظاهراتی خشونت آمیز در خیابان های نادری، اسلامبول و لاله زار تهران تبدیل شد. این اعتراض ها به بلوای نان در تهران شهرت یافت.

17 آذر 1317
آئین نامه تشکیل دایره مطبوعات در وزارت دارائی صادر شد. این دایره مسئول مطالعه روزنامه ها و مجله ها منتشر شده در کشور بود تا مطلب هایی که مستقیم یا غیر مستقیم با این وزارت خانه یا بنگاه های وابسته به آن ارتباط داشته باشد، استخراج و برای بررسی به همان دایره بفرستد.

17 آذر 1302
وزارت مالیه در نامه ای رسمی به وزارت امور خارجه، اعتراض خویش را نسبت به این که بدون اطلاع این نهاد، اجازه تشکیل بانک به شرکت «اسهام»(روس) در ایران و برپایی شعبه هایی در تهران، تبریز، رشت، قزوین و انزلی را داده است، اعلام کرد.

17 آذر 1302
حجت الاسلام سید محمدباقر درچه ای از مراجع تقلید در اصفهان درگذشت و به دیار حق شتافت، با انتشار این خبر بازار تعطیل شد.

17 آذر 1300
ذکاء الدوله وزیر مختار دولت ایران و نماینده دوم در جامعه ملل اعتراض رسمی دولت ایران به وجود دفترهای پستی انگلیس در اهواز، آبادان و خرمشهر را به اداره پستی بین المللی در برن اعلام کرد.

17 آذر 1300
رضاخان به وابسته های نظامی دولت های خارجی که در تهران حضور داشتند، اعلام کرد که هر وقت تمایل داشته باشند، بدون هیچ مزاحمتی می توانند از قسمت های مختلف نظامی و مانورها بازدید کنند.

17 آذر 1246
تهران جدید در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار شکل گرفت، در بیست و یکمین سال سلطنت این شاه قاجار، به دلیل افزایش جمعیت، وی تصمیم گرفت که شهر را گسترش داده و شهری با نام خود در کنار تهران قدیم یا عتیق بنا کند. از این رو، کلنگ گسترش تهران و برپایی شهر تازه با نام دارالخلافه ناصری را به زمین زد و تهران به این نام خوانده ‏شد.