تبیان، دستیار زندگی

قصه پرغصه ذبح ارزش ها به دست صداوسیما!

رسانه ملی با بی توجه به رسالت عظیم خود در معرفی سبک زندگی اسلامی ایرانی و نهادینه کردن ارزش های اخلاقی، فضایی را ایجاد کرده که ادبیات و فرهنگ سخیف توسط چهره هایی که به هر قیمت حتی کشتی گرفتنِ کلامی با مهمانان،به دنبال خودنمایی اند، در جامعه رایج شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صدا و سیما

«تبلیغات تلویزیون می تواند از راه سمع مردم را یا تربیت کند یا اینکه مفهوم کند انسانیت آدم را؛ و از این جهت مسئولیت رادیو و تلویزیون و افرادی که آنجا را اداره می خواهند بکنند از همۀ قشرهای دیگر بیشتر است و اثر تبلیغات آنها هم از همه بیشتر است. یعنی اگر رادیو تلویزیونِ صحیح، ما داشته باشیم، در تمام کشور این مسائل صحیح منتشر می شود و عامی و غیرعامی همه از [آن] استفاده می کنند. و چنانچه این رادیو تلویزیون، خدای نخواسته یک انحرافی داشته باشد همۀ جمعیت را منحرف می کند...»(صحیفۀ امام، ج9، ص153، سخنرانی در تاریخ  ۱۳۵۸/۴/۲۸، قم)

این جملات گزیده ای از سخنان امام خمینی(ره) درباره رسالت صداوسیما به عنوان دانشگاهی عمومی است که می تواند در الگوسازی و سبک سازی برای زندگی اقشار مختلف نقش اصلی را ایفا کند.

اما ... در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی و علی رغم رسالتی که معمار کبیر انقلاب برای صداوسیما به عنوان رسانه ملی تبیین کرده اند، متاسفانه شاهد بروز بی اخلاقی های متعدد در برنامه های آن بویژه روی آنتن زنده هستیم.

نقدترین شاهد مثال برای این بی اخلاقی، اتفاقی است که روزهای اخیر در شبکه شما و برنامه زنده «من و شما» با اجرای «آرش ظلی پور» رخ داد و طی آن مجری این برنامه با بی ادبی تمام نه فقط نسبت به «مسعود فراستی» منتقد سینما و مهمان برنامه، بلکه همه مخاطبان رسانه ملی رفتار کرد و با گفتار و زبان بی ادبانه بدن که نشان از عدم رعایت هر گونه شان برای مخاطب داشت، باعث شد فراستی روی آنتن زنده با عذرخواهی از بینندگان استودیو را ترک کند!

اتفاقی که برای رسانه ملی به مثابه سقوط قلمداد می شود چون کار مجری برنامه زنده اش به جایی رسیده که برای تحقیر مهمان به تکراری بودن لباس و ساعت مچی وی اشاره کرد و فراستی را دست انداخت؛ که در کنار بی اخلاقی، ترویج روحیه مُدگرایی و مصرف گرایی روی آنتن رسانه رسمی جمهوری اسلامی بود.

البته این نخستین بار نیست که چهره های تریبون دار صداوسیما اصطلاحاً گاف های بدی می دهند و بدون توجه به تریبون، موقعیت و شهرتی که به واسطه بیت المال و حمایت رسانه ای که متعلق به مردم است، کسب کرده اند، رفتارهای ضداخلاق و برخلاف فرهنگ اسلامی ایرانی از خود نشان می دهند مثل اتفاقی که درباره «علی ضیاء» مجری برنامه «فرمول یک» که از شبکه یک به صورت زنده روی آنتن می رود، و کُری خوانی اش برای «پرویز مظلومی»، سرمربی تیم فوتبال استقلال افتاد و تا مدت ها سبب بحث و چالش شد.

اگر این اتفاقات را کنار تبلیغ ضدارزش هایی مثل مصرف گرایی، تجمل طلبی، آموزش بی احترامی به بزرگتر و زیرپا گذاشتن مقام دختر و زن با نمایش رفتارهای سخیف مثل شتابزدگی در امر ازدواج و رفتارهای ناهنجار به اسم طنز و به بهانه خنده اضافه کنیم، به خوبی درمی یابیم نیازی نیست که حتما رسانه های بیگانه خود را به زحمت انداخته و با بودجه های چند میلیارد دلاری، فیلم، سریال و انیمیشن و ... بسازند تا تحت لوای جنگ نرم ما را در گود زورآزمایی با ارزش هایِ بی ارزش شان خاک کنند، چراکه ما خود تیشه به دست افرادِ اگر نگوییم سخیف و بی مایه حداقل بدون قامت لازم برای قرار گرفتن در قاب رسانه ملی داده ایم تا به ریشه ارزش و فرهنگ مان بزنند. فرهنگی که برای موی سپید و بزرگتر مقامی والا قائل است، فرهنگی که در آن مرد از دامان زن به معراج می رود، فرهنگی که مهمان را حبیب خدا می داند (چه در خانه باشد و چه در استودیوی تلویزیونی)، فرهنگی که اخلاق شاه بیت مثنوی هفتاد مَن کاغذش است.

اما ... افسوس که رسانه ملی بی توجه به رسالت عظیم خود در معرفی سبک زندگی اسلامی ایرانی و نهادینه کردن ارزش های اخلاقی، فضایی را فراهم آورده که ادبیاتی سخیف توسط چهره هایی که به هر قیمت حتی کشتی گرفتنِ کلامی با مهمان برنامه، به دنبال خودنمایی اند، در جامعه رایج شود و بی آنکه درک کند چنین برنامه هایی چه تاثیر سوئی بر نسل نوجوان و جوان دارد، بکوشد در ماراتن بی اخلاقی نفر اول شود.

این در حالی است که مقام معظم رهبری در دیداری که 20 مهرماه سال 94 با مسئولان و دست اندرکاران صداوسیما داشتند، فرمودند: «صدا و سیما قرارگاه مقدم و فعال مقابله با جنگ نرم است و مدیران و کارکنان رسانه ملی، سرداران و سربازان این جنگ نرم هستند.»

علی رغم این تاکید، اینکه مدیران و کارکنان رسانه ملی خود چقدر به این سرداری و سربازی باور دارند، مسئله دیگری است چراکه در صورت باور به چنین شانیت و جایگاهی باید همچون یک سرباز که پس از طی درجات مختلف و فداکاری ها و ایثارگری های بسیار نایل به درجه سرداری می شود، مجریان و دیگر افرادی که ذیل عناوین مختلف در قاب تلویزیون جای گرفته و یا از طریق صدا با مخاطب ارتباط می گیرند و مهمان خانه های مردم می شوند مدارج و مراحل مختلف بویژه از نظر صلاحیت های اخلاقی را طی کنند و بعد تریبون و آنتن زنده در اختیارشان قرار بگیرد چون فقط در صورت آموزش و مرارت دیدن و طی مراحل رشد است که ارزش و شانیت این جایگاه شناخته می شود و دیگر شاهد بی اخلاقی و بی حرمتی ای که در برنامه «من و شما» رخ داد، نخواهیم بود وگرنه ... نه تنها این اتفاقات تلخ تکرار می شود بلکه دیگر نباید انتظار داشته باشیم که این دانشگاه عمومی، فارغ التحصیلان نخبه داشته باشد و بتواند سبک زندگی اسلامی ایرانی را ترویج و نهادینه کند.
منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.