تبیان، دستیار زندگی

آمریکا معافیت تحریمی عراق را تمدید می‌کند

کارشناس‌ طراح تحریم‌های ایران معتقد است، آمریکا با هدف بلندمدت کاهش وابستگی عراق به ایران، معافیت بغداد از تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نفت
دونالد ترامپ در ماه نوامبر، به عراق برای خرید انرژی از ایران، معافیت 45 روزه داد و با احتمال بروز بی‌ثباتی بیشتر در این کشور، اکنون انتظار می‌رود آمریکا به این کشور اجازه تجارت با ایران بر اساس شرایطی که هنوز تصمیم‌گیری نشده است را بدهد.
اما تحریم‌ها یک فوریت جدیدی ایجاد کرده تا آن چیزی که بغداد و واشنگتن مدت‌هاست به دنبال آن هستند، انجام شود: و آن کاهش وابستگی اقتصادی این کشور به تهران است.
ریچارد نفیو، کارشناس تحریم‌ها برای مذاکره با ایران در سال‌های 2013 و 2014 وزارت خارجه آمریکا به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم آمریکا تلاش می‌کند تا راه حلی برای عراق بیابد... دولت آمریکا می‌داند که عراق کشور کلیدی است در رقابتی که میان آمریکا و ایران آغاز شده.»
وی افزود پس از خرج میلیاردها دلار در سال‌های جنگ و اشغال، واشنگتن منافع واقعی در موفقیت عراق دارد. «یکی از مهم‌ترین منافعش این است که جلوی ایران سدی ایجاد کند.» وزارت خارجه که تاکنون تصمیم رسمی در مورد معافیت‌ها اعلام نکرده است، به درخواست برای اظهارنظر پاسخ فوری نداد.
ایران، سومین شریک بزرگ تجاری عراق است و سالانه 13 میلیارد دلار تجارت بین مرزی با ایران دارد و دو کشور با اکثریت شیعه روابط فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی قوی دارند. و علی‌رغم اینکه عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، اما به تاسیسات گاز طبیعی ایران برای بیش از 45 درصد تولید برق خود وابسته است که اکنون با تحریم‌های آمریکا می‌تواند به مسئله بغرنجی برای این کشور تبدیل شود.
به گفته تحلیلگران، بدون ادامه معافیت از تحریم‌های ایران، عراق یک سوم نیروی برق تولید خود را یک شبه از دست می‌دهد.
منبع:فارس