تبیان، دستیار زندگی

۴۱ پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی (عج)

کتاب «۴۱ پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی (عج)» با سوالاتی متنوع همچون «چرا به امام زمان (عج) بقیةالله می‌گویند؟» منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب

کتاب «41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی (عج)» نوشته «غلامرضا حیدری ‌ابهری»، به همت انتشارات قدیانی منتشر شده است.

بنابر این گزارش، این کتاب دارای چهار فصل «اعتقاد به امام زمان (عج)»، «دوران غیبت»، «ظهور امام زمان (عج)» و «چند پرسش دیگر» است.

برخی از پرسش‌ها و پاسخ‌های این کتاب به شرح ذیل است:

با توجه به اینکه بسیاری از خوبان و پرهیزکاران در دوران غیبت امام زمان (عج) آن حضرت(عج) را دیده‌اند پس چرا می‌گویند هر کس را که مدعی دیدار امام زمان(عج) است، دروغگو بشمارید؟

مهمترین دلیل این سفارش، نامه منصوب به خود امام زمان(عج) است که برای علی‌بن محمد سمری_ آخرین نائب خاص ایشان نوشته شده است.

در این نامه امام زمان (عج) به علی بن محمد سمری فرموده است: «هر کس پیش از شورش سفیانی و صیحه آسمانی ادعای دیدن مرا کرد، فرد بسیار دروغگویی است.»

شورش سفیانی و صیحه و فریاد آسمانی دو نشانه از نشانه‌های ظهور حضرت مهدی (عج) است. بر پایه روایات اسلامی قبل از ظهور امام زمان(عج) مردی از نسل ابوسفیان شورش بزرگی را به راه می‌اندازد و فریاد بسیار وحشتناکی از آسمان شنیده می‌شود.

امام (عج) در نامه خود به علی بن محمد سمری گفته است، پیش از این دو نشانه ظهور باید مدعیان دیدار با حضرت(عج) را دروغگو خواند. مرحوم علامه مجلسی در توضیح این نامه می‌نویسد: منظور از ادعای دیدار با امام زمان(عج)، ادعای دیداری است که همراه با ادعای نیابت از امام زمان (عج) و داشتن وظیفه پیام‌رسانی از سوی حضرت(عج) باشد.

علی بن محمد سمری، چهارمین و آخرین نائب خاص حضرت مهدی (عج) بود. امام زمان پس از علی بن محمد سمری دیگر نائب خاصی را مشخص نکرد و با این عمل راه بر مدعیان نیابت و ارتباط ویژه بست. بنابراین آن نامه امام زمان(عج) به این معنی نیست که در دوران غیبت کسی نمی‌تواند امام زمان (عج) را ببیند یا آن عزیزانی که ایشان را دیده‌اند، دروغگو هستند. با این حال ما نباید ادعای هر کسی را در زمینه دیدار با امام زمان (عج) بپذیریم و امکان سوء استفاده را برای فریب‌کارها و دروغگوها فراهم کنیم. در دوران غیبت امکان ملاقات با امام زمان(عج) وجود دارد اما در قبول چنین ادعاهایی باید خیلی دقت کنیم.

در ادامه پاسخ به پرسش «چرا به امام زمان (عج) بقیةالله می‌گویند؟» مرور می شود:

الف: «بقیة» یعنی باقی مانده و «الله» یعنی خدا پس «بقیةالله» یعنی کسی که از طرف خدا برای مردم باقی مانده است. از جمع مدافعان برتر دین خدا یعنی پیامبران و امامان تنها حضرت مهدی (عج) مانده است. خدا او را نگه داشته است تا به دست او جهان را پر از عدل و داد کند.

ب: پس از ظهور امام زمان (عج) حضرت خود را بقیةالله می‌خواند و مردم هم به او با عنوان بقیةالله سلام می‌کنند. گویی امام زمان(عج) به مردم می‌گوید: «ای مردم آن کسی که خدا برای نجات شما باقی گذاشته بود، من هستم». مردم هم به شیوه‌ای به حضرت(عج) سلام می‌کنند که گویی می‌گویند: «آری تویی آن کس که خدا برای خوشبختی ما ذخیره کرده بود».

گفتنی است، کتاب «41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی (عج)» نوشته حجت‌الاسلام «غلامرضا حیدری ‌ابهری» در 64 صفحه و در شمارگان 2200 نسخه با قیمت 4000 تومان منتشر شده است.


منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.