تبیان، دستیار زندگی

کتاب «نگاهی به موسیقی نواحی کرمان» منتشر شد

کتاب «نگاهی به موسیقی نواحی کرمان» به‌کوشش سیدفوادالدین توحیدی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 کتاب «نگاهی به موسیقی نواحی کرمان»


 در این کتاب که به‌کوششِ سیدفوادالدین توحیدی، پژوهشگر موسیقی نواحی کرمان، سامان یافته، به ویژگی‌های منحصربه‌فرد موسیقی کرمان و انواع موسیقی نواحی در این استان پهناور پرداخته شده است.

معرفی سازهای کرمان با ارائه توضیحاتی درباره برخی آداب و رسوم در قالب یادداشت‌هایی کوتاه از این پژوهشگر بر غنای پژوهشی و محتوایی این کتاب افزوده است.

 توحیدی درباره این کتاب گفت: این کتاب به همراه ۱۵ لوح صوتی که دستاورد ۲۲ سال کار پژوهشی و میدانی است ارائه شده است.

وی درباره‌ درون‌مایه‌ این اثر پژوهشی گفت: در چارچوب این لوح‌ها، گروه‌بندی‌های محتوایی موسیقی نواحی کرمان که گونه‌هایی از موسیقی حماسی و منظومه‌خوانی است نیز گنجانده شده است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه «کرمان با داشتن بیش از۴۰ گونه بازی و پایکوبی‌های آیینی، دارای بالاترین تراز این‌گونه دست‌افشانی‌ها است» تصریح کرد: پس از کرمان، استان کردستان با ۱۲ گونه رقص بومی در رده‌ دوم قرار می‌گیرد که متاسفانه در این سال‌ها کمتر به بضاعت فرهنگی و داشته‌های این خطه پرداخته شده است.

توحیدی ادامه داد: در این کتاب ضمن معرفی سازهای کرمان، توضیحاتی درباره‌ برخی آداب و رسوم در قالب یادداشت‌هایی کوتاه نوشته‌ام تا بر غنای پژوهشی و محتوایی این کتاب افزوده شود.

سید فوادالدین توحیدی موسیقی‌دان و از پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی است. از این پژوهشگر تاکنون مجموعه یازده‌گانه آلبوم موسیقی نواحی کرمان «کویرانه» و «باغ آوا» منتشر شده است.

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری