تبیان، دستیار زندگی

آغاز خرید توافقی مرکبات

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی از آغاز خرید توافی مرکبات از باغداران خبر داد و گفت قطعا اجازه نمی‌دهیم قیمت خرید مرکبات از باغداران کمتر از ۲۰۰۰ تومان شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قیمت مرکبات
حسین شیرزاد امروز (چهارشنبه) در حاشیه مراسم روز جهانی خاک که در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره وضعیت خرید توافقی مرکبات اظهار کرد: قطعا اجازه نمی‌دهیم قیمت خرید مرکبات از ۲۰۰۰ تومان پایین‌تر بیاید که البته هم‌اکنون کیلویی ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان قیمت دارد و اتحادیه‌های ملی و استانی ما در این زمینه مشارکت می‌کنند و خرید توافقی مرکبات همچون پرتقال از دیروز آغاز شده است که قیمت آن از ۱۷۰۰ تا ۱۸۵۰ تومان است و تلاش می‌کنیم آن‌را به قیمت مدنظر برسانیم.

وی افزود: برای حفظ کردن قیمت پرتقال در حدود ۲۰۰۰ تومان این محصول را تا حدود همین قیمت از باغداران خریداری خواهیم کرد. خرید توافقی پرتقال به سه شیوه خرید از باغداران و به صورت سر درختی، خرید از سردخانه و همکاری با سورتینگ‌داران است، که آغاز شده است.

رییس سازمان مرکزی  تعاون روستایی ادامه داد: طراحی الگوهای خریداری مرکبات از باغداران برای اولین بار در کشور و برای تحویل در ۱۰ روز پایانی اسفند ماه انجام شده و آماده است و همه اتحادیه‌های ملی و استانی آماده اجرای این طرح هستند. بنابراین باغداران با خیال راحت و بدون عجله تولید کرده و برداشت خود را آغاز کنند و با روند قیمتی که ما برای آنها تعیین کردیم در کنار سازمان تعاون روستایی باشند تا معترض نشوند.

شیرزاد با بیان این‌که هم‌اکنون بازار پرتقال و مرکبات در آرامش و ثبات نسبی است، اظهار کرد: شرکت‌های حمل و نقل این سازمان فعال شده و پرتقال‌های خریداری شده به استانهای مختلف منتقل می‌شوند تا به بازار وارد شوند البته بخشی از محموله‌های خریداری شده ذخیره می‌شوند، مذاکره با تجار عراقی آغاز، کریدورهای بازرگانی این کشور باز شده و قراردادهای در حال توشیع است.

وی همچنین در خصوص وضعیت بازار گوجه فرنگی نیز اینگونه توضیح داد که رصد قیمت در سه استان بوشهر، فارس و جیرفت و کهنوج آغاز شده است و بازار گوجه فرنگی در حال کنترل است. قیمت گوجه فرنگی برای مصرف انسانی در استان بوشهر کیلویی حدود ۱۹۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ هزار تومان و قیمت گوجه فرنگی برای مصارف صنعتی کیلویی ۹۵۰ تومان است. البته قیمت‌ها کمی در استان فارس و مناطقی همچون استان تهران بیشتر است که درصدیم گوجه فرنگی را با همکاری صورت گرفته از سوی میادین میوه و تره بار به کلان شهرها برسانیم تا قیمت آنها کنترل شود.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: اگر همه از باغداران تا بخش‌های خصوصی مختلف با سازمان تعاون و روستایی همکاری کنند بازار گوجه فرنگی کنترل می‌شود و قمیت آن به حدود ۳۰۰۰ تومان می‌رسد و هم‌اکنون می‌توان گفت هیج مشکلی برای تولید رب گوجه فرنگی وجود ندارد و گوجه برای این صنعت به اندازه کافی در استانهای مختلف وجود دارد.
منبع: ایسنا