تبیان، دستیار زندگی

«دو استکان چای داغ» ادای دینی به جانبازان اعصاب و روان است

کارگردان نمایش «دو استکان چای داغ» با اشاره به موضوع مواجهه یک سرباز ایرانی و پزشکی عراقی چندین سال بعد از پایان جنگ با یکدیگر، این نمایش را ادای دینی به جانبازان اعصاب و روان دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش «دو استکان چای داغ»

مهدی رحیمی سده کارگردان نمایش «دو استکان چای داغ» که این روزها در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه است، در این باره گفت: این نمایش اجرای خود را از ۲۸ آبان آغاز کرده است و تا ۱۶ آذر روی صحنه خواهد بود. تا امروز استقبال از نمایش متوسط بوده است اما در کل ناراضی نیستم چون بازخوردهای خوبی از سوی مخاطبان دریافت کرده ایم و همین مساله نشان می دهد در خروجی کار موفق بوده ایم.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: در یک کلینیک روانپزشکی در آلمان، طاهر بیمار اعصاب و روان دوران جنگ تحمیلی بعد از سال ها با فواد پزشک روانشناس عراقی روبرو می‌شود. آنها در دوران جنگ در وضعیتی کاملا متفاوت با هم روبرو شدند؛ در شرایطی که نیروهای بعثی از طاهر اعتراف می گرفتند، فواد پزشک معالج و احیا کننده او برای بازجویی مجدد بوده است. طاهر در پروسه روان درمانی فواد را به یاد می آورد و حالا شرایط میان آنها متفاوت شده است.

رحیمی سده ادامه داد: در این نمایش با پیچیدگی های روایتی سر و کار داریم. معتقدم برخی از اتفاقات جنگ بعد از پایان آتش بس میان ۲ کشور به پایان نمی رسد و فقط ساختمان ها و شهرها نیستند که نیاز به بازسازی دارند بلکه روان آدم ها هم نیاز به رسیدگی دارد. این اثر نمایشی ادای دینی به بیماران اعصاب و روان دوران جنگ است و معتقدم در طول این سال ها آنطور که باید به آنها رسیدگی نشده است. زندگی این عزیزان در مقطعی از تاریخ متوقف شده است و این مساله از تبعات هر جنگی است.

وی درباره بهره گرفتن از روانشناسان برای اجرای این نمایش بیان کرد: برای اجرای این نمایش از مشاور روانشناسی کمک گرفته شده است. درام در این اثر براساس یک پروسه روان درمانی شکل می گیرد که نیازمند کمک گرفتن از افراد متخصص بود. همچنین مولفه های سایکودرام نیز در این نمایش مورد استفاده قرار گرفته است. طاهر در این نمایش به بیماری P.T.S.D یا سندروم افسردگی پس از حادثه مبتلا است و در جریان جلسات روان درمانی اتفاقاتی که در گذشته برایش رخ داده بازسازی می شوند.

این کارگردان تئاتر در پایان یادآور شد: در این نمایش روایت خطی نیست و فلاش بک هایی داریم که در حقیقت فلاش بک نیستند بلکه وقایع گذشته در همان اتاق روانکاوی توسط بیمار و دکتر بازسازی می شوند. برای درمان، دکتر بیمار را در وضعیتی قرار می دهد تا مسایل و اتفاقات گذشته را بازسازی کند. در شیوه اجرایی مخاطبان به نوعی با رئالیسم جادویی مواجه می شوند چون با وجود واقعی بودن رخدادها در پروسه روان درمانی اتفاقاتی بین طاهر و فواد می افتد که ممکن است در دنیای واقع قابل باور نباشد.

عوامل این نمایش عبارتند از نویسنده: یلدا منتظری، کارگردان: مهدی رحیمی سده، بازیگران: سیاوش جامع، مهدی رحیمی سده، مجری طرح: پیمان یاحقی، طراح لباس: سمیه پسندیده خواه، طراح صحنه: میثم نویریان، طراح نور: پیمان یاحقی، طراح گریم: مجتبی تقوی نیا، طراح پوستر و بروشور: سیامک مددی، میکس موسیقی و صدای افکت: سیامک مددی، دستیاران: هادی شبانی، هانیه رحیمی، عطیه اخوان و هانیه وزیرپناه، عکس: یلدا ابراهیمی، محمد علی پور، مشاور روانشناسی: هانیه وزیرپناه، مشاور رسانه: سمیرا افتخاری، روابط عمومی: ناصر ارباب.


منبع: مهر