تبیان، دستیار زندگی

لبخند صبحگاهی شبکه آموزش به مخاطبانش

عمر کمتر برنامه ای در تلویزیون به هشت سال رسیده است. آن هم یک برنامه صبحگاهی و در شبکه ای که به نسبت سایر شبکه ها کمی مهجور مانده است. شبکه آموزش از فروردین سال ۸۹ یعنی حدود هشت سال است که برنامه ای با عنوان «صبحی دیگر» را روی آنتن دارد که یک مجله صبحگاهی به تهیه کنندگی رامین موسوی است و نیما کرمی و علی نیکزاد اجرای این برنامه را برعهده دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه صبحی دیگر

 مجریانی که از همان ابتدای تولد این برنامه با آن همراه بوده و در طول این سال ها توانسته اند با اجرای خوبشان در کنار تهیه کننده کاربلد و عواملی که در پشت صحنه فعالیت می کنند، نگاه مخاطبان بسیاری را به خود معطوف کنند. از طرفی می توان گفت «صبحی دیگر» تنها برنامه ای است که هیچ گونه قرعه کشی و نظرسنجی و از این دست کلک ها و ترفندها برای جلب نظر مخاطب ندارد و با داشته هایش بیننده های بسیاری را به خود جذب کرده و به یکی از برندهای شبکه آموزش تبدیل شده است. از این رو به پشت صحنه این برنامه رفته ایم و از نزدیک شاهد روند تولید آن بوده و گزارشی تهیه کرده که در ادامه می خوانید:

استودیوی «صبحی دیگر» انتهای الوند


استودیوی این برنامه در انتهای خیابان الوند قرار دارد. حدود نیم ساعتی به آغاز برنامه مانده و نیما کرمی به اتفاق نگار حسینی سردبیر برنامه در حال مرور اخبار مهم روزنامه ها هستند که علی نیکزاد هم از راه می رسد. سه فیلمبردار در جایگاه خود پشت دوربین ها قرار گرفته و همه چیز برای آغاز برنامه ای دیگر مهیا می شود. یکی از اتفاقات جالبی که مدتی است در اغلب برنامه های صبحگاهی افتاده، حضور برخی دوستان رسانه در کنار عوامل برنامه هاست که توانسته به کیفیت آن بیفزاید. از جمله برنامه های شبکه دو و سه و همین برنامه که با برخی دوستان خبرنگار همکاری می کنند. خلاصه اینکه همه چیز مهیا می شود تا برنامه بدون کوچکترین مشکل و یا تنش و به دور از هر استرسی رأس ساعت ۹:۳۰ روی آنتن برود. مهراج محمدی یکی از مهمانان برنامه است که دقایقی بعد وارد استودیو شده و تا زمانی که مقابل دوربین برود، سری به کتابخانه کنار استودیو می زند و کتاب تورق می کند. حجت الاسلام برمایی نیز کارشناس بخش خانواده برنامه است که روزهای چهارشنبه مهمان برنامه می شود و توانسته به واسطه شیوه بیان و طرح مسائل مهم روابط خانوادگی مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد. او نیز دقایقی بعد از مهراج محمدی وارد استودیو می شود. در این مدت که نیما کرمی در حال گفت و گو با مهراج محمدی است، فرصتی مهیا می شود تا با علی نیکزاد گفت و گو کنیم.
***
علی نیکزاد:

کار مجری نصیحت کردن نیست!


یکی از جذابیت های این برنامه اجرای دونفره آن است. ضمن اینکه برخلاف برخی از برنامه ها این دو مجری هیچ گاه برای جلب توجه بیننده یکدیگر را به سخره نمی گیرند و با تعامل و شوخی های خوبی که با هم دارند، توانسته اند مورد توجه قرار بگیرند. علی نیکزاد یکی از مجریان این برنامه است که تجربه بازی در تئاتر و گویندگی رادیو را هم دارد. وی درباره شروع همکاری اش با این برنامه و تفاوتی که در نوع اجرای خود در طول این سالها داشته، گفت: من و نیما از همان ابتدای شروع برنامه اجرای آن را برعهده داشتیم و سعی کردیم «صبحی دیگر» متفاوت با هر آنچه که تا آن روز پخش شد، باشد و واقعا هم متفاوت بود.
وی در ادامه درباره تاثیر بازخوردهایی که از مخاطبان این برنامه روی اجرای خود دارند هم افزود: تا چند ماه اول خیلی تصور دقیق و روشنی از مخاطبمان نداشتیم. برنامه فقط سامانه ای داشت که یک سری پیام ها می آمد و تنها مرجع به روز ما از بازخورد مخاطب بود. البته آقای موسوی از همان ابتدا اتاق فکری را طراحی کردند که این پیام ها در آنجا بررسی می شد. بعد از ۷- ۸ ماه که از پخش برنامه گذشت، ما جشن و یا بهتر بگویم دورهمی برگزار کردیم و در آنجا بود که با سیل عظیمی از مخاطبان برنامه روبرو شدیم که برایمان خیلی دلگرم کننده بود که متوجه شدیم این برنامه توانسته مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد دغدغه این را دارد که با مجریان برنامه های صبحگاهی دیگر مقایسه شود نیز بیان کرد: فکر نمی کنم من و نیما به این خاطر برنامه های دیگر را تماشا کنیم. چون سعی می کنیم کار خودمان را انجام بدهیم. اما خب همواره این نگرانی برای هر مجری وجود دارد و به هر حال طبیعی است. اما برای ما این مهم است که به نوعی برنامه را اجرا کنیم که به دل مخاطب بنشیند. ضمن اینکه زمان برنامه ما با هیچ برنامه صبحگاهی دیگری تداخل ندارد. از این رو کاری به کسی نداریم و کار خودمان را انجام می دهیم. به هر حال هر برنامه سازی و مجری دیدگاه خود را در برنامه دارد. بنابراین فقط نگران این هستیم که برنامه نوآوری داشته باشد و هم اینکه از هویت خودمان جدا نشویم و آن را حفظ کنیم.
وی درباره اینکه تا چه حد پیش از برنامه درباره نحوه شروع آن با نیما کرمی تعامل دارد هم عنوان کرد: قاعده برنامه سازی برای برنامه های کوتاه مدت خیلی با برنامه های روتین تفاوت دارد. آن هم برنامه ای که هر روز سر یک ساعت پخش می شود، قواعد خودش را دارد. بنابراین من و نیما پیش از برنامه موضوعات را با هم و با مشورت آقای موسوی تهیه کننده برنامه هماهنگ می کنیم. ولی بیشتر اتفاقات مقابل دوربین می افتد و خیلی درباره شوخی هایمان برنامه ریزی نمی کنیم. هم شوخی هایی که با نیما در طول برنامه داریم و هم با سهیل محزون در بخشی که ویدئوهای کاربردی اش را پخش می کند. به هر حال اعتمادی که آقای موسوی در این چند سال نسبت به ما دارد، باعث شده که با هماهنگی ایشان همه چیز بداهه و روی آنتن اتفاق بیفتد. ضمن اینکه تقسیم بندی که در بخش های مختلف بین من و نیما صورت می گیرد هم به نظر تهیه کننده برمی گردد.
وی در ادامه درباره نوع پوشش مجری ها و هماهنگی شان با یکدیگر هم توضیح داد: ما هیچ هماهنگی برای نوع لباس پوشیدنمان با هم نداریم. چون به نظرم کار بی مزه ای است که بخواهیم لباس هایمان را با هم هماهنگ و به اصطلاح ست کنیم.
نیکزاد درباره نحوه اجرای یک برنامه صبحگاهی و تصور اشتباهی که برای برخی از مجریان برنامه هایی از این دست وجود دارد هم گفت: واقعیت این است وقتی کسی با مقوله طنز آشنایی نداشته باشد، دچار آسیب هایی در نحوه اجرا می شود. بعضی دوستان بدون شناخت و با نترسی عجیبی با هم شوخی می کنند. به نظر من شوخی کردن مجری روی آنتن خیلی کار سختی است. من نوعی اگر در خانواده بامزه هستم، الزاما مقابل دوربین نمی توانم بامزه به نظر بیایم. استودیو، دوربین و اجرای برنامه تلویزیونی استانداردها و قواعد خودش را دارد. نکته دیگر آسیبی که در این زمینه بین نسل جدید مجریانی که آموزش می بینند تا وارد این عرصه شوند، وجود دارد و ممکن است خودشان به آن واقف نباشند، این است که مجری را به عنوان یک فرد نصیحت کننده می دانند!
وی همچنین درباره صمیمیتی که در نحوه اجرای برخی مجریان جوان با مخاطب وجود دارد، هم عنوان کرد: این صمیمیت نیست؛ شوی صمیمیت است! متاسفم بگویم که این دوستان اجرای اشتباه من علی نیکزاد را می بینند و یاد می گیرند. خودم را مثال زدم که سوء تفاهم برای کسی به وجود نیاید. بنابراین فکر می کنند اجرا یعنی نصیحت کردن و یا صمیمی شدن. یا اینکه مقدمه شعر گونه با یک سری جملات غلط دارند که اصلا شعر نیست و بعد شروع به نصیحت کردن می کنند که بیایید با هم مهربان باشیم! مجری نباید درس اخلاق بدهد.
نیکزاد درباره اینکه تا چه حد تجربیات تئاتری اش در زمینه اجرا به کمک او آمده هم بیان کرد: هیچ تاثیری نداشته به این دلیل که دو مقوله جداست و هیچ ربطی به هم ندارد. البته من کلاس های گویندگی و بازیگری را همزمان گذراندم و شاگرد اساتید بنام و خوبی هم در این زمینه بودم.
***
نیما کرمی:

شوخی های ما روی آنتن بداهه است


گفت و گوی ما با نیما کرمی به بعد از پایان برنامه موکول شد. اما هر دو مجری و همچنین تهیه کننده و عوامل پشت دوربین همچنان پرانرژی بودند. گویی که برنامه تازه قرار است شروع شود. با این حال پس از پایان برنامه و پلاتو خداحافظی، فرصتی مهیا شد تا با نیما کرمی گفت و گو کنیم.
نیما کرمی از مجریان با سابقه تلویزیون است که در کنار علی نیکزاد ترکیب خوبی را در اجرای این برنامه تشکیل داده اند. هر دو با شوخی های بجا و مودبانه ای که با یکدیگر مقابل دوربین دارند، فضای خوبی را برای مخاطبان این برنامه ایجاد می کنند. وی که اجرای برنامه ای به نام «شعله آبی» را برعهده داشته، درباره شیوه اجرایی که در آن برنامه داشت اما چندان موفق نبود، ولی در این برنامه توانست مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: در این برنامه همه چیز به گونه ای است که وقتی در کنار هم قرار می گیرد، می توان برنامه موفقی باشد. مثالی در این باره برایتان می زنم. دو خواهر را فرض کنید که یک مادر دارند و یک متریال را در اختیار دارند، اما آشپزی یک نفر بهتر از آن یکی است. بنابراین مطمئن باشید که در آن برنامه یک جاهایی لنگ می زده که نتیجه خوب نبوده. اما در اینجا همه چیز خوب است که ما توانسته ایم نتیجه خوبی بگیریم.
وی در ادامه درباره هماهنگی که با علی نیکزاد در استارت برنامه دارد هم افزود: همانطور که می دانید برنامه سردبیر دارد و در برنامه های روتین به دلیل اینکه هر روز با آن درگیر هستی، باید افرادی باشند که به عنوان نفر سوم همه چیز را از بیرون نگاه کنند. چون ممکن است خودت متوجه نشوی و در جایی اشتباه کنی. بنابراین ما تیم سردبیری داریم که به محض پایان برنامه به برنامه روز بعد فکر می کنند و در گروه هایی که در فضای مجازی داریم و با هم در ارتباط هستیم، درباره روز بعد و برنامه صحبت می کنیم. حتی انتخاب اخبار هم برعهده سردبیر است.
وی درباره تسلطی که در شیوه تحلیل اخبار روزنامه ها دارد هم توضیح داد: هوش در این قضایا تاثیرگذار است. ضمن اینکه سردبیر خوب هم در این زمینه موثر است.
کرمی درباره فاکتورهای اجرای یک برنامه صبحگاهی و تصور غلط برخی از مجریان جوان توضیح داد: مجریان جوانی که شما درباره آنها صحبت می کنید، باید دید کجا و توسط چه کسانی آموزش دیده اند. از کجا امده اند و آیا فردی بوده که به آنها بگوید اصل و فرع کدام است؟ من یک بار در برنامه «دورهمی» درباره آموزش در سازمان صحبت کردم که گویا این دوستان از من ناراحت شدند. بله من می دانم که دوستان آموزش می بینند، اما آموزش در حین خدمت می بینند! البته من با این نوع آموزش مشکلی ندارم، اما منظور من آموزش قبل از خدمت است. باید دید برخی از این مجریان جوان از کجا آمده اند و چه کسانی به آنها آموزش داده اند و توسط چه کسی جذب شده اند و سوالاتی از این دست. ضمن اینکه مجری جوان و تازه ورود استعدادی دارد که باید درست هدایت شود که گاهی اوقات این اتفاق نمی افتد.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه حد اجرای برنامه های دیگر را دنبال می کند گفت: می توانم بگویم برنامه «حالا خورشید» تنها برنامه ای است که هم شانه پیش می رویم و طبعا به دلیل خیلی از کارهایی که در آن برنامه پخش می شود را می بینیم. البته هر دو برنامه در ذات با یکدیگر تفاوت دارند. اما چون می توان گفت که مخاطبان همان برنامه پس از پایان آن بیننده برنامه ما هستند، باید بررسی شود تا همپوشانی صورت نگیرد.
وی درباره برخی شباهت های این دو برنامه در برخی آیتم ها هم توضیح داد: مطمئن باشید اول در برنامه ما بوده و در برنامه های دیگر هم اجرا می شود. بنابراین اگر چیزی در برنامه ما هست که شما در برنامه های دیگر هم می بینید، مطمئن باشید که کپی آنها از برنامه ماست. چون سابقه برنامه ما بیشتر از آن برنامه هاست. متاسفانه ما شبکه هفت و آموزش هستم و آنچنان که باید تبلیغ شود تا دیده شود، این اتفاق برایش نمی افتد. از این رو شبکه های دو و یا سه هر خوراکی که به مخاطب بدهند طبعاً بیشتر دیده می شوند.
کرمی در پاسخ به این سوال که به دلیل شوخی ها و واکنش هایی که او نسبت به برخی اخبار و رویدادها دارد، تاکنون مورد مواخذه قرار گرفته یا نه گفت: یک چیز نانوشته وجود دارد که متاسفانه بسیاری از مجریان و برنامه سازان می ترسند که آن را بیان کنند و خودسانسوری می کنند. اما ما خودسانسوری نداریم. برای همین شما می بینید که ما چیزهایی را می گوییم که به زعم شما در برنامه های دیگر نیست. بنابراین ما مدل خودمان می گوییم که به دل مخاطب هم بنشیند.
وی درباره شوخی هایی که با علی نیکزاد و یا سهیل محزون و یا کارشناس ها روی آنتن دارد هم توضیح داد: همه شوخی های ما بداهه است. البته آقای بهادری خوب بازی می کند و همراه می شود. من در بخش کارشناس گل و گیاه پاسخ سوال را می دانم و بداهه با هم شوخی می کنیم و او هم با ما در این شوخی همراه می شود. با محزون هم بداهه شوخی می کنیم و از قبل هیچ چیز را هماهنگ نمی کنیم. به نظرم جذابیت کار هم به همین بداهه هاست.
«صبحی دیگر» جزو پربیننده ترین برنامه های صبحگاهی است که به دور از هر حاشیه و جنجال و حتی خودنمایی به کار خود ادامه می دهد. این برنامه با حضور کارشناسان در حوزه های مختلف: علمی، ادبی، فرهنگی و دینی سعی در بالا بردن آگاهی مخاطبان دارد.نکات مهمی که کمتر برنامه صبحگاهی آن را مورد توجهه قرار می دهد. ضمن اینکه کارشناسان مختلفی دارد که در طول هفته مهمان برنامه شده و نکات مهمی را بیان می کنند.
این برنامه از شنبه تا پنج شنبه ساعت ۹:۳۰ صبح از شبکه آموزش پخش می شود.
برخی عوامل اصلی این برنامه عبارتند از: تهیه کننده: رامین موسوی، مجریان: علی نیکزاد و نیما کرمی، مدیر تولید: محسن سلمانپور،گرافیست، حسام حاجی پور، سردبیر: نگار حسینی، دستیاران: محسن فیضی و ناصر آقامحمدی.


منبع: بانی فیلم