تبیان، دستیار زندگی

خطی که با «تتو» بر چهره انسانیت می کشیم

حجت الاسلام بهداروند با بیان اینکه پوشیدن لباس های پاره، تتو و خالکوبی روی بدن از جمله خروجی های جنگ نرم است، گفت: این رفتارها مغایر با کرامت انسانی است و اگر تبدیل به فرهنگ شود روز مصیبت ما است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تتو

حجت الاسلام «محمدمهدی بهداروند»، در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، در مورد تاثیر الگوهای وارداتی در عرصه مُد و لباس و آرایش هایی نظیر خال کوبی و تتو بر سبک زندگی اسلامی ایرانی، اظهار کرد: این الگوها در واقع برگرفته از سبک زندگی ای است که در کشورهای اروپایی و غربی وجود دارد.

این جامعه شناس تصریح کرد: تهاجم فرهنگی و جنگ نرم که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مطرح می کنند، در واقع از یک بُعد اشاره به همین مسایل دارد. تهاجم به ارزش ها، روابط خانوادگی و اجتماعی و نهایتا کپی پِیست کردن رفتار جامعه غربی مصادیقی از این تهاجم محسوب می شوند.

بهداروند اضافه کرد: نگاهی گذرا به وضعیتی که برخی افراد در جامعه دارند موید این مساله است که با یک جریان فرهنگی مهاجم مواجهیم، مدل آرایش موها، مدل ریش ها، مدل لباس های پاره ای که برخی افراد بر تن دارند یا خال کوبی هایی که روی بدنشان حک می کنند نشان از آن دارد که به درستی نتوانسته ایم از نظر فرهنگی جامعه را هدایت کنیم.

وی تاکید کرد: این نحوه رفتارها در جامعه محصول قدرت جنگ نرمی است که دشمن راه انداخته و از سوی دیگر حاصل کوتاهی مدیران و متولیان فرهنگی است. کرامت انسانی با این قبیل کارها از جمله خال کوبی و تتو زیر سوال می رود.

مولف کتاب «دشمن شناسی در عاشورا» در ادامه ابراز کرد: باید توجه داشته باشیم که از یک جنبه کرامت انسانی به نوع وجاهت رفتاری و فیزیکی بر می گردد، بانویی که بی حجاب است با کرامت انسانی خود مبارزه می کند، مردی که باید مظهر متانت و وجاهت باشد با خالکوبی های مختلف کرامت اش را زیر سوال می برد. در روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) آمده است: «مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ؛ کسی که خود را شبیه به قومی کند از آن قوم است». حال تصور کنید افرادی که این گونه خود را می آرایند و به سطح جامعه و کوی و برزن می آیند چگونه اند؟.

وی بیان کرد: مایه تاسف است که تلویزیون ما این چنین مواردی را نشان می دهد، مثلا فلان سلبریتی یا فوتبالیست معروف که روی دست اش خالکوبی دارد، وقتی نوجوان و جوان ما ببیند که یک فوتبالیست معروف خالکوبی می کند و تلویزیون هم او را نمایش می دهد با خودش می گوید لابد کار باارزشی است و از او تقلید می کند.

حجت الاسلام بهداروند با بیان اینکه کرامت یعنی با هر انسانی در منظر اجتماعی با متانت برخورد شود، اظهار کرد: این رویکرد شاید در کشورهای غربی امر طبیعی و عادی باشد، اما با مکتب فکری ما هماهنگی نداشته و یک ضدارزش است و اگر تبدیل به فرهنگ شود روز مصیبت ماست.

این جامعه شناس در ادامه گفت: این کوتاهی امر فرهنگی ماست، حوزه های علمیه که نماد و پرچم دار دین هستند باید با این جریان ها مبارزه را شروع کنند یا به مبارزه خود سرعت دهند، وقتی شدت فرهنگ مقابل تان قوی باشد غالب خواهد شد و شما در ریل خودش به حرکت در می آورد، واقعیت آن است که همه جوانان ما نخبه و آیت الله نیستند، جوانانی با دل پاک و زلال هستند و تاثیرپذیری قوی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی تبلیغات دشمن زیاد باشد تاثیرپذیری مخاطبان افزایش پیدا می کند و این چنین جوان ما فریفته سبک زندگی غربی می شود؛ متاسفانه حتی در میان خانواده های مذهبی این مسایل را شاهد هستیم. امروز مهمترین مساله آن است که مطالبات رهبری در حوزه فرهنگ تحقق پیدا کند، اگر چنین شود دیگر این معضلات را نخواهیم داشت، باید جوان امروز را بفهمیم و اگر نسخه می نویسیم متناسب با حال و هوای جامعه مان باشد در غیر این صورت کاربردی نیست.
منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.