تبیان، دستیار زندگی

چاپ کتابی درباره معنا و اهداف تربیتی در اشعار مولانا

کتاب «هندسه معنا در پرگار مولانا» نوشته محمدعلی تیرانداز توسط نشر نگاه معاصر منتشر و راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 کتاب «هندسه معنا در پرگار مولانا»


 کتاب «هندسه معنا در پرگار مولانا» نوشته محمدعلی تیرانداز به تازگی توسط نشر نگاه معاصر منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی شاعر پرآوازه ادبیات عرفانی ایران، در مواجه و امورات جهان مادی و عالم معنا، از دو جهت حقیقت منشا و معنامحور در اندیشه او باعث جاذبه و جایگاه متعالی نظری این شاعر شده است. مولانا با روشن‌کردن و هدف قرار دادن دو اصل بنیادین اصالت‌محوری و معناطلبی همه افعال و کردار روزانه انسان را هدفمند و معنادار می‌شمارد و در همه حال به نتیجه افعال آدمی اشاره می‌کند

مولوی استاد انتخاب زاویه در نگاه وحدت‌مدار و تجمیع‌شده عرصه‌هایی مانند دین، حکمت، فلسفه، علم و هنر و فرهنگ بشر است و با محوریت هندسه معنا در حفظ تناسب لازم بین موهبات و مراتب تعالی انسان، نگاهی متعالی به مرتبه عقل و دانایی انسان دارد و او را موجودی پرظرفیت در کسب مراتب و رتبه‌های عقل علمی و فرادنیوی می‌داند. به باور نویسنده کتاب «هندسه معنا در پرگار مولانا» این شاعر عارف یا عارف شاعر گرچه در مقام کسب فضائل، انسان را در قامت کلام و سخن راهبری می‌کند، اما در یک سرفصل جامع، باید او را مربی و استاد چگونه دیدن مواهب و مراتب هستی و هرآنچه که هست، نامید.

کتاب پیش رو ۱۲ فصل اصلی دارد که عناوین‌شان به ترتیب عبارت است از: هندسه معنا، شمس جان، هندسه زیبایی، هندسه هنر، هندسه جان، معنادرمانی در مکتب مولانا، اشارات مولانا، هندسه مرگ، عرصه خیال، عرصه عدم، هولوگرافیک و سیمرغ کمال.

در این فصول، مطالبی از جمله ۳۰ فراز از فیه‌مافیه در کمال‌یابی انسان، تجلی اثر در عدم ارغنون، توقع در عدم، موهبت هنر و فضیلت مولانا، مرگ یا رجعت، اگزیستانسیالیسم یا فراوجود معنا، ماهیت اندیشه، نطق اسطرلاب، هندسه هوشمند، گوش سرّ تا گوش سر، موازات عقل و زیبایی، حضور در زیبایی، دکان وحدت، دین در اندیشه مولانا، نور شمس در وجود تیره و ... مطرح شده‌اند.

کتاب «هندسه معنا در پرگار مولانا» برای شناساندن ابعاد و ظرفیت روحی اندیشه‌های مولانا در اشاعه اهداف تربیتی و مرتبتی وی برای مشتاقان سلوک و راه کمال نوشته شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

همان‌طور که فرانکل لزوم دگرگونی و مواجهه با درد و رنج را اجتناب‌ناپذیر و در ازای هوشمندی فردی، راهی برای درک معنای بالقوه زندگی انسان می‌داند و خود نیز موضوع کتاب به غارت‌رفته‌اش را که قصد در بازنویسی آن داشت، فعلیت در تصاحب معنایی می‌شمارد تا تحمل آن‌همه درد و رنج را بر او آسان‌تر سازد، خود را در شرایطی یاری‌طلبانه می‌یابد و جان خود را در تضرع به یمن این مقصود به پرواز می‌خواند، آری او نیز به خورشید جان آری می‌گوید.

گویی این‌بار شمس بر او نیز حاضر شده و ذوق و حالی، نو را با قیل و قالی حاکم بر فرانکلِ مقیم اردوگاه در جابه‌جایی است تا او را هندسه‌ای نو بخشد، چرا که همواره، هنرِ شمس در وزانِ کانون نورِ اشراقی بر سینه‌های مستعدین کمال‌گراست. صدها شمس به صدباره مریدان و عارفان حقیقی را اشراق می‌دهند چرا که آنان مقیمان نور و مشتاقان طریق هو المعنی‌اند.

فرانکل در جان خود نجوایی می‌فهمد و جان حکمت مولانا را، در زبانی نو تکرار می‌کند،

کیمیای نوکننده، دردهاست/کو ملولی آن‌طرف که درد خاست؟

این کتاب ۲۱۱ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.


منبع: مهر