تبیان، دستیار زندگی

راهنمای کامل مجموعه برج میلاد تهران

برج میلاد تهران ششمین برج مخابراتی بلند جهان است که در کشورمان ایران و شهر تهران قرار گرفته است. همچنین این برج، رتبه نوزدهم را در بین سازه های نامتکی جهان داراست. برای برپا سازی این برج حدود ۱۱ سال کار ساختن ادامه داشت و در نهایت در ۱۶ مهر ۱۳۸۷ افتتاح گردید. برج میلاد از اکثر نقاط شهر تهران قابل رویت است و به نمادی مطرح برای این شهر تبدیل گشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برج میلاد

موقعیت و قسمت های مختلف برج میلاد


برج میلاد در ناحیه دو تهران و در جنوب محله شهرک غرب و در شمال کوی نصر قرار گرفته است. زیربنای کل مجموعه آن، ۱۳ هزار متر مربع است که بر روی تپه ای به مساحت تقریبی ۶۲ هکتار قرار گرفته است. در بالای برج میلاد جاذبه های بسیاری وجود دارد و بسیاری از فعالیت های هیجانی در برج میلاد تهران شما را به خود جلب می نماید. از این بابت باید مطرح کنیم که برج میلاد اولین برج مخابراتی بلند دنیا از نظر وسعت کاربری سازه راس آن است. برج میلاد در مجموع دارای ۵ قسمت اصلی به نام های شالوده یا همان پی، ساختمان ورودی برج میلاد (لابی)، بدنه اصلی برج، سازه راس و دکل مخابراتی است. در قسمتی که مرکز ارتباطات بین المللی تهران قرار گرفته است، شاهد بخش های برج مخابراتی-تلویزیونی، سالن همایش های بین المللی، هتلی ۵ ستاره و البته مرکز تجارت جهانی است. درون ستون عمودی برج میلاد، ۳ بخش آسانسور، و یک راه پله اضطراری تعبیه شده است که شما را به بالای برج و راس آن، هدایت می کند. در هر یک از بخش های آسانسور، ۲ آسانسور شیشه ای با گنجایش هر یک ۲۵ نفر، بازدیدکنندگان را به بالای برج می برد. سرعت این آسانسورها، ۷ متر بر ثانیه است.


اطلاعات کلی برج میلاد تهران


آدرس دقیق برج میلاد تهران: تهران، بزرگراه شیخ فضل الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، کنارگذر اختصاصی برج میلاد
تلفن: ۸۵۸۵-۰۲۱
وب سایت: miladtower.tehran.ir


جاذبه های برج میلاد


در هر سنی که هستید، می توانید به دیدن برج میلاد تهران بروید. بازدید از برج را به تمام خانواده های ایرانی توصیه می کنیم. البته افرادی که از ارتفاع می ترسند، زنان باردار و کسانی که بیماری های قلبی دارند نمی توانند سوار آسانسور شده و به بالای برج بروند. خوشبختانه تفریحات اطراف برج میلاد آنچنان زیاد است که برای این افراد، وقت خالی باقی نمی ماند. در ادامه به معرفی جاذبه های مفرح و شاد در برج میلاد تهران می پردازیم. ابتدا به شما جاذبه های اطراف برج را معرفی کرده و سپس به بالای برج می رویم.

لذت شنا در دلفیناریوم برج میلاد


دلفیناریوم برج میلاد اولین دلفیناریوم غیر ساحلی خاورمیانه است که در آن می توانید با دو دلفین به نام های آلفا و کاسیا شنا کنید. اگر فرزندانتان آرزوی شنا کردن در کنار دلفین های باهوش این مجموعه را دارند، آن ها را به این مکان بیاورید. حتی می توانید حدود ۲۰ دقیقه در کنار دلفین ها قایق سواری یا شنا کنید. در مجموع وسعت این پارک حدود ۳۲۰۰ متر مربع بوده و به عنوان مرتفع ترین دلفاریوم غیر ساحلی دنیا شناخته می شود. هر شب در این مجموعه برنامه های شاد و زنده ای برگزار می شود. برنده مسابقه نقاشی کودکان از دلفین ها، جایزه شنای رایگان در کنار دلفین ها را می گیرد و می توانید با دلفین ها عکس یادگاری بگیرید. شنا برای کودکان اوتیسم و دختران ۳ تا ۸ سال و پسران بالای ۳ سال در دلفیناریوم برج میلاد مقدور است، منتها باید لوازم کامل شنای خود را به همراه داشته باشید. قایق ها نیز بادی هستند. برای ورودی دلفیناریوم می توانید از سایت هایی که تخفیف ارائه می دهند، بلیت ورودی آن را خریداری کنید.
برج میلاد

 
کنسرت در برج میلاد


سالن کنسرت های برج میلاد در کنار برج قرارگرفته است و می توانید برای تماشای کنسرت های موسیقی وارد آن شوید. خوانندگان بسیاری از کشورمان در این سالن، کنسرت برگزار نموده اند و برپایی این کنسرت ها همچنان ادامه دارد. تنها تصور کنید که پس از لذت از کنسرت خواننده محبوبتان از ساختمان بیرون بیایید و با نورپردازی زیبای شبانه برج و شهر تهران روبرو شوید!


زیپ لاین و پل معلق برج میلاد


دلتان فعالیتی پر هیجان و ماجراجویانه می خواهد؟ از هیجان و آدرنالین در ارتفاع خوشتان میآید؟ پس باید حتما سفری به برج میلاد تهران داشته باشید. بلیت زیپ لاین و پل معلق برج میلاد را خریداری کنید و تجربه ای متفاوت در ایران را داشته باشید. اگر اهل پرواز هستید، در زیپ لاین شرکت کنید. همچنین پل معلق چوبی که بلندترین پل معلق تهران است در این مجموعه قرار داشته و با قدم زدن بر روی آن، نوع دیگری از هیجان را تجربه خواهید کرد. در این مجموعه تمام نکات ایمنی رعایت می شود و هزینه زیپ لاین، بین ۲۵ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان است. هزینه ورود به پل معلق نیز ۱۰ هزار تومان است. مسیری که با زیپ لاین چه به صورت نشسته و چه حالت های معلق می پیمایید، ۱۵۰ متر بوده که با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت، بر بالای ارتفاعی به اندازه ۳۰ متر حرکت خواهید نمود.

 
بازی پر از رمز و راز در اتاق فرار انیگما


از بازی های گروهی و معمایی خوشتان می آید؟ آیا از کشف رازهای مختلف لذت می برید؟ پس بهتر است که به محوطه و مجموعه برج میلاد تهران و اتاق فرار انیگما بروید. با دوستان یا خانواده خود گروه های ۳ تا ۵ نفره تشکیل دهید و وارد اتاقی محبوس شوید. در اینجا شما ۶۰ دقیقه وقت دارید تا با حل کردن معماهای مختلف و پیدا کردن سر نخ ها، راه خروج خود را پیدا کنید و ماموریت خود را به پایان برسانید. در زمان خروج خود از انیگما، رکورد بزنید و سعی کنید در کمترین زمان از این اتاق فرار کنید. برای رفتن به این اتاق فکر باید خود را به نزدیکی وروید پارکینگ برج میلاد برسانید. در این اتاق بازی می توانید از بین بازی های فکری کلبه وحشت، قتل مرموز و مجسمه گمشده یکی را انتخاب نمایید.

رستوران های محوطه برج میلاد


تصور نکنید که برای خوردن خوراکی ها و غذاهای خوشمزه باید تنها به بالای برج بروید! در محوطه برج میلاد تهران نیز غذاهای خوشمزه به همراه نوشیدنی های گرم در فصل سرد و نوشیدنی های سرد در فصل های گرم پذیرای شما خواهد بود.

طراحی فضای برج


در روبروی برج با فواره ها و حوضچه ای روبرو می شوید که با درختان سرسبز مجموعه فضای دلنشینی را ایجاد نموده اند. همچنین در قسمت ورودی شرقی برج، می توانید در کنار آبشار مصنوعی با ۳ برکه کناری اش عکس های زیبایی بگیرید. در مجموع در فضای سرسبز محوطه برج میلاد، مراسم های فرهنگی و جشنواره های زیادی در طول سال بر پا می شود که اگر برنامه های آن را از طریق سایت برج میلاد تهران دنبال کنید، از آن مطلع خواهید شد. هر هفته بسته به مناسب هفته، برنامه ای را در این محوطه همانند برنامه های هفته های ماه رمضان، برنامه های جهانگردی و گردشگری در هفته جهانگردی و … خواهید یافت.

امکانات موجود در برج میلاد


دهکده اقوام ایرانی در پایین دست زیپ لاین، نمایشگاه های دیدنی در فضای نمایشگاهی محوطه، سینمای برج میلاد با دو سالن سینما، سینما گیم برج میلاد، سالن لیزریوم در ضلع غربی گذرگاه برج میلاد با نمایش های ۱۵ دقیقه ای، زمین چمن بازی پینت بال و بسیاری از تفریحات موقت همانند بگ جامپ، دوچرخه سواری، بانجی جامپینگ، بالن سواری، بادبادک بازی و … در این مجموعه قرار دارند که اوقات خوبی را برای شما فراهم می آورند.

تمام امکانات عمومی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، غرفه های تبلیغاتی، پارکینگ و … برای بازدید کنندگان فراهم شده است. اگر دوست دارید که عکسی دسته جمعی و خانوادگی برای یادگاری بگیرید، عکاس خانه در محوطه بروید. فروشگاه شهروند یک شعبه در این مکان دارد.

مهمانسرای برج میلاد، در مجاورت پارکینگ طبقاتی قرار گرفته است. این مهمانسرا برای خدمات رسانی به مهمانان جشن ها ساخته شده و ۱۲ اتاق و ۴۰ تخت دارد. برای رسیدن به مهمانسرا باید به تپه غربی برج میلاد بروید.

مرکز نمایشگاهی و سایت نمایشگاهی برج، بسیار وسیع بوده و همواره در آن ها نمایشگاه های مختلف فرهنگی، ورزشی، تجاری و بسیاری دیگر برپا می شود.

استودیو برج میلاد نیز با دارا بودن امکانات مختلف دکور تلویزیونی، نورپردازی، صدابرداری و تصویربرداری برای برنامه های مختلف تلویزیونی آماده به فعالیت می باشد.
برج میلاد

قسمت های بالایی برج میلاد


بالاترین قسمت برج میلاد
گنبد آسمان، بالاترین قسمت برج میلاد تهران است که می توانید از آن دیدن کنید. بعد از این قسمت برج، دکل آن شروع می شود که عموم حق ورود به آن را ندارند اما برای تکنیسین ها، یک آسانسور دو نفره در آن تعبیه شده است. گنبد آسمان حدود ۱۳ متر ارتفاع داشته و در واقع نمایشگاهی از بزرگترین آثار هنرمندان مطرح ایران زمین است.

رستوران گردان برج میلاد
در این رستوران می توانید در بالاترین نقطه از شهر تهران یعنی در ارتفاع ۲۷۶ متری از سطح زمین و با نمایی از شهر، بهترین غذاها را سفارش دهید.این رستوران تمام وعده های غذایی صبحانه، ناهار و شام را تهیه می کند. چرا به این رستوران گردان می گویند؟ به این دلیل که در هر یک ساعت، یک دور کامل به دور خود می چرخد و به شما نمایی ۳۶۰ درجه از تهران را نشان می دهد. هر چند رستوران برج میلاد تهران جزو رستوران های گرانقیمت تهران است اما اگر قصد سفارش غذا در آن را دارید، می توانید از ورودی مجموعه بلیت آن را تهیه کنید. برای صبحانه باید بین ساعت ۷:۳۰ تا ۱۰:۳۰ صبح به این رستوران وارد شوید. ناهار از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۵:۳۰ و شام نیز از ساعت ۸ تا ۱۱ شب قابل سفارش است.

سکوی دید باز
قبل از رستوران، در ارتفاع ۲۸۰ متری زمین و در طبقه هفتم، سکوی دید باز قرار گرفته است. در این تراس شیشه ای می توانید نمایی ۳۶۰ درجه ای از تهران را ببینید. این قسمت در حقیقت بیرون زده ترین بخش مجموعه راس برج میلاد تهران است و در میانه و بخش سرپوشیده خود نیز، کافه تریایی دارد.در این طبقه خوردن مواد غذایی و استعمال سیگار ممنوع است. با دوربین های تراس می توانید کل شهر تهران را تماشا کنید. در ضمن برای رفتن به طبقات بالاتر باید از این طبقه بروید.

موزه برج میلاد
در طبقه پنجم برج، موزه مشاهیر قرار گرفته است که دارای مجسمه های سیلیکونی مشاهیر و مفاخر ایرانی ساخته دکتر علیرضا خاقانی است. این موزه در ارتفاع ۲۷۱ متری قرار گرفته است که برای بازدید عموم باز می باشد.

کافه تریا
در طبقه چهارم به کافه تریای برج خواهید رسید. در این کافی شاپ می توانید انواع نوشیدنی ها و دسرهای خوشمزه را سفارش دهید. همچنین ورودی این کافه تریا ۵ هزار تومان می باشد.

نکته: اگر بلیت بازدید کامل برج میلاد تهران را خریداری کرده اید، ورود به کافه تریا رایگان خواهد بود.

سکوی دید بسته و موزه شهرداری
در طبقه چهارم و واقع شده و فضایی کاملا بسته دارد. ارتفاع این طبقه ۲۶۱ متر بوده و نمایی از شهر تهران را منتها در محیطی بسته تر به شما نمایش می دهد. اگر از ارتفاع زیاد می ترسید این طبقه برای دیدن شهر، برایتان مناسب تر است. همچنین موزه هدایا و دست نوشته های شهرداری در این طبقه قرار گرفته است.

همچنین در طبقه چهارم قسمت فورت کورت برج قرار گرفته است که انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را از آبگوشت و قرمه سبزی گرفته تا غذاهای مکزیکی، ایتالیایی، عربی، مراکشی و … سرو می کند. برای سرگرمی کودکان در این مجموعه، خانه بازی کودکان نیز وجود دارد.

کاربازیا
در طبقات زیرزمینی برج نیز، جاذبه هایی وجود دارد. کاربازیا فضایی تفریحی و مکانی برای کودکان ۲ تا ۱۳ سال و در منطقه منفی یک است که می توانند در آن در نقش شغل های مختلف بروند و بازی کنند. ساعت بازی در اینجا از ۱۴ تا ۲۲ است.

مرکز خرید برج میلاد نیز مکان خوبی برای گردشگران علاقه مند به خرید است.

دسترسی به برج میلاد


رفتن به این مکان، با وسایل نقلیه بسیار دشوار است. باید اول خود را با اتوبوس و تاکسی خود را به بزرگراه همت و بیمارستان میلاد برسانید. از اینجا می توانید دوباره تاکسی هایی را به سمت گیت ورودی برج میلاد می رسانند. درون محوطه باید ۳۰۰ مسیر پیاده روی کنید تا به ابتدای محوطه برج برسید. با وسیله شخصی می توانید از یکی از مسیرهای زیر خود را به برج میلاد تهران برسانید:

بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، کنار گذر اختصاصی برج میلاد
بزرگراه حکیم غرب، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد
بزرگراه همت شرق، خروجی بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری جنوب، پل کابلی اختصاصی برج میلاد

نکات بازدید از برج میلاد


برای دیدن شهر از سکوی دید باز آب و هوا را بررسی کنید. چرا که در آب و هوای نامساعد جوی، این سکو بسته است. می توانید از قبل با برج میلاد تماس بگیرید.
امکان تعویض یا کنسل کردن بلیت خریداری شده وجود ندارد.
هزینه بلیت ورودی برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.
به تاریخ و ساعت بلیت خریداری شده و اعتبار آن، دقت کنید.
برای ورود، باید به طبقه همکف بروید.
بلیت اینترنتی خود را پرینت بگیرید و به همراه داشته باشید.
هزینه ها در طول سال متغیر است و می توانید با خرید از سایت های تخفیف، هزینه کمتری برای بهای بلیت بپردازید.
ساعات کاری برج میلاد تهران در ۶ ماه اول سال از ۱۰ صبح تا ۲۱:۱۵ شب و در ۶ ماه دوم سال از ۹ صبح تا ۲۰:۱۵ شب است.
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی به برج میلاد دشوار است. بنابراین بهتر است که با وسیله نقلیه شخصی بروید.


منبع: مجله گردشگری الی گشت