تبیان، دستیار زندگی

جهانی شدن چه تاثیراتی بر زندگی جوانان دارد؟

کتاب «جامعه‌شناسی جوانان» بر مبنای چهارچوبی نظری و با تکیه بر آخرین منابع و اطلاعات موجود در سطح جهانی به بررسی تاثیرات جهانی شدن بر ابعاد مختلف زندگی اجتماعی جوانان پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 کتاب «جامعه‌شناسی جوانان»

کتاب «جامعه‌شناسی جوانان» با عنوان فرعی تحولات زندگی جوانان در روند جهانی شدن، از مجموعه کتاب های انسان‌شناخت انتشارات تیسا نوشته بیژن خواجه نوری روانه بازار نشر شده است.

این کتاب نتیجه این باور است که جهانی شدن با جوانان و خانواده‌های آن‌ها دارای رابطه متقابل است و اینکه کمتر این رابطه در منابع جامعه‌شناسی جوانان مورد توجه قرار گرفته است. اکثر مطالعات جهانی شدن به بررسی حوزه اقتصاد و سیاست می‌پردازد و کمتر سایر جنبه‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند در حالی که جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی مرتبط با جهانی شدن نیز از اهمیت فراوانی برخوردارند. شرایط اقتصادی و کنش‌های سیاسی در سطح ملی و بین‌المللی به طور مستقیم بر زندگی جوانان تاثیر می‌گذارند. به طور معکوس تصمیمات جوانان و خانواده‌های آنها در نهایت، در موفقیت یا به شکست انجامیدن برنامه‌ها و خط مشی‌های اقتصادی دولت‌ها نقش به سزایی دارند. رابطه بین جهانی شدن و جوانان عمیق‌تر از چشم‌اندازهای اقتصادی و سیاسی است.

مطالعات درباره دوره جوانی، به عنوان عرصه‌ای برای تلاش‌های علمی است، این فرصت را برای تحقیقات بین‌رشته‌ای فراهم آورده است که بتوان در پارادایمی در حال ظهور مشارکت کرد.

کتاب حاضر هم با رویکرد مبتنی بر فرایند جهانی شدن در پی آن است که به برخی از مسائل در حوزه جوانان بپردازد. در فصل اول مفهوم جوانی بررسی شده است. یکی از مناقشات مهم در حوزه مطالعات جوانان، فضای مفهومی جوان و محدوده سنی برای این گروه است. در آراء سخت‌‌گیرانه این محدوده از کودکی تا اواخر دوره نوجوانی را در بر می‌گیرد. این کتاب بر اساس اهداف خود و با اتکا به نظریه‌های غالب در این حوزه سعی بر آن دارد که محدوده معینی را مورد مطالعه قرار دهد؛ اگرچه در برخی از موارد از بازه زمانی مورد نظر خود عدول کرده است و به سنین پایین‌تر نیز توجه می‌کند.

در فصل دوم، سعی در طراحی مدلی تحلیل برای مطالعه دگرگونی‌های جهانی در ارتباط با جوانان بررسی شده است. در این راستا به برخی از مهم‌ترین نظریه‌های مهم در حوزه جهانی شدن در جهت ساختن مدلی تحلیلی توجه شده است. این مدل عمده ابعاد مهم تاثیرگذار بر زندگی جوانان را مورد توجه خود قرار می‌دهد. در فصل سوم به قوانین و مقررات درباره جوانان از منظر جهانی تمرکز داشته است. این بخش به تلاش‌های مختلف در سطح جهانی برای وضعیت قوانین جهانی برای بهبود وضع جوانان و الزام دولت‌ها به تبعیت از این قوانین پرداخته است. اگرچه حقوق کودکان در وهله اول به نظر می‌رسد که به مسائل کودکان می‌پردازد؛ اما در می‌یابیم که این حقوق دامنه سنی بسیار وسیعی از اوان کودکی تا 18 سالگی را در بر می‌گیرد.

فصل چهارم به مباحث جوانان از منظر جهانی شدن فرهنگ می‌پردازد. جهانی شدن فرهنگی یکی از مهمترین موضوعات و دغدغه‌های جوامع در زمانه اخیر است. ارزش‌ها و دگرگونی ها در آن‌ها، سبک‌های زندگی، فردگرایی، جمع‌گرایی از عمده موضوعات مورد بررسی در این بخش هستند.

در فصل پنجم، بررسی رفتارهای سیاسی جوانان از منظری جهانی مورد توجه قرار گرفته است در این بخش تلاش بر آن است تا نشان داده شود که جهانی شدن موجب تقویت مشارکت سیاسی جوانان در سطوح مختلف می‌شود.

فصل ششم معطوف به یکی از مهمترین مسائل در حوزه مطالعات جوانان، یعنی جوانان و خانواده در بستری جهانی بوده است. تعاملات درون خانواده، مسائل جنسیتی، دگرگونی‌های ساختاری درون خانواده و آثار آن بر جوانان از موضوعات مهم این بخش محسوب می‌شود.

فصل هفتم به بررسی رسانه‌ها، به خصوص فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و نقش آن‌ها در فرایندهای جهانی شدن پرداخته است. تاثیراتی که این فناوری‌ها بر جوامع بشری داشته‌اند، از دید کمتر محققی پنهان مانده است. در این بخش آثار استفاده از این فناوری‌ها بر رفتارهای فردی و اجتماعی جوانان مد نظر قرار گرفته است. فصل هشتم نیز به یکی از موضوعات نسبتا جدید در حوزه جهانی شدن یعنی محیط و به ویژه محیط زیست می‌پردازد. محیط و مسائل آن امروزه از اهمیت بسیار زیادی در جوامع مختلف برخوردار است. در این بخش سعی شده است تا نقش و مشارکت جوانان در حل چالش‌های محیطی مورد بررسی قرار گیرد.

کتاب «جامعه‌شناسی جوانان» با عنوان فرعی تحولات زندگی جوانان در روند جهانی شدن نوشته بیژن خواجه نوری با شمارگان 550 نسخه در 296 صفحه به بهای 29900 تومان از سوی انتشارات تیسا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.


منبع: ایبنا