تبیان، دستیار زندگی

اگر کتابی را دوست ندارید نیمه‌کاره رهایش کنید

وقتی کتابی را دوست ندارید چه می‌کنید؟ آیا به خواندنش ادامه می‌دهید؟ یا با عذاب وجدان کنارش می‌گذارید؟ این مطلب را بخوانید تا دریابید قرار نیست در عمر کوتاه خود آثاری را که دوست ندارید بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب

 آیا از خواندن کتابی که در دست دارید لذت نمی‌برید؟ رهایش کنید. اشکالی ندارد. اجازه انجام این کار را دارید. رهایش کنید.

بی‌شک بعضی از خوانندگان از خواندن این جملات عصبانی می‌شوند. خوشبختانه این گروه که اخلاقیات برایشان خیلی مهم است طبق ایده خود درباره به اتمام رساندن خواندن همه کتاب‌ها مجبورند این مطلب را هم تا پایان بخوانند.

کتاب‌های زیادی برای خواندن وجود دارد و بر کسی پوشیده نیست که انسان روزی می‌میرد و نامیرا نیست. نمی‌توانید همه کتاب‌های دنیا را در طول حیات‌تان بخوانید؛ حتی اگر تنها انسان روی زمین باشید و کاری جز خواندن داشته باشید فرصت کافی برای خواندن این همه کتاب را نخواهید داشت. باید بپذیریم که روزی از دنیا خواهیم رفت و کتاب‌هایی هستند که فرصت خواندنش را نخواهیم یافت. در نظر گرفتن همین موضوع سبب می‌شود وقت‌مان را صرف آثاری نکنیم که دوست نداریم.

البته این موضوع بدان معنا نیست که هر کتابی را خیلی زود قضاوت کنید و چون از نظر شما خواندنش سخت است زمان کافی را برایش فراهم نکنید. گاهی غلبه کردن بر همان چالش اولیه سبب می‌شود داستان در نظرتان جذاب‌تر شود. آرام آرام و پس از رمزگشایی یک داستان دنیا و دریچه‌ای جدید به رویتان گشوده می‌شود. این دسته کتاب‌ها را نباید کنار گذاشت و باید برای خواندن‌شان کمی تلاش کرد.

اما در شرایطی که 300 صفحه از کتابی را خوانده‌اید و هر بار تلاش کرده‌اید درگیر موضوع و شخصیت‌های داستان شوید اما نتوانستید، هر بار نگاه می‌کنید تا دریابید چند صفحه تا پایان باقی مانده است بهتر است کتاب را کنار بگذارید. انبوه کتاب‌های نخوانده در کتابخانه شما را فرا می‌خواند.

مشکل اینجاست که اگر فیلمی را دوست نداشته باشید از سالن سینما خارج می‌شوید یا اگر سریالی را دوست نداشته باشید از اتاق بیرون می‌روید و هیچ‌وقت به آن فکر نمی‌کنید اما وقتی کتابی را نیمه‌کاره رها می‌کنید دچار عذاب وجدان می‌شوید و فراموش کردنش کمی زمان می‌برد.

گاهی به دلیل زمانی که تا آن صفحه صرف خواندن کردیم دوست نداریم کتاب را کنار بگذاریم و احساس می‌کنیم اگر تا آخر نخوانیمش وقت خود را تلف کرده‌ایم بنابراین برای جبران این کار وقت خود را بیشتر از قبل تلف می‌کنیم تا فقط احساس خوبی به خود بدهیم و وقتی را که از اول صرف کتاب کرده‌ایم توجیه کنیم. بهتر است اینگونه فکر کنید که وقت خود را تلف نکرده‌اید و همان قدر زمان لازم بود تا دریابید کتاب ارزش خواندن را دارد یا خیر!

انسان‌ها در دنیا حضور دارند تا لذت ببرند و بهتر است لذت خود را با عذاب وجدان آثار نیمه‌کاره‌ای که از نظر شما اگر به عنوان درخت در جامعه باقی می‌ماندند بهتر بود، خراب نکنید. 


منبع:ایبنا به نقل از گاردین